جوز هندی گیاهینه
جوز هندی برای چی خوبه؟ + برگ جوز داغ چیست؟
27 شهریور 1398

ادویه مرغ و ماهی که به غذا می‌زنم چیه؟ + میخک در مرغ

آخرین بروز رسانی 30 دی 1402 توسط Fateme amooshahi

ادویه مرغ و ماهی چیست؟ عطاری ها از چه ترکیباتی برای آماده کردن این ادویه استفاده می‌کنند؟در این مقاله درباه خواص ادویه مرغ و ماهی و ترکیبات ادویه مرغ و ماهی از جمله فلفل بهار، رازیانه، پودرگوجه فرنگی، پودر پیاز، زنجبیل و پودر میخک با شما صحبت میکنم.

مرغ و ماهی دو منبع غذایی مهم و پرطرفداری هستند که در سراسر جهان مصرف می‌شوند. این مواد غذایی حاوی پروتئین، ویتامین‌ها، و مواد معدنی ضروری هستند و برای سلامتی بدن مفید هستند.

یکی از راه‌های لذیذتر کردن مرغ و ماهی، استفاده از ادویه های خوش عطر و طعم است. ادویه‌ها طعم و عطر دلچسبی به مرغ و ماهی می‌دهند و همچنین به از بین بردن بوی زهم ماهی کمک می‌کنند.

در این بخش، به معرفی ادویه مرغ و ماهی می‌پردازم. این ادویه ترکیبی از ادویه‌های مختلف است که برای طعم‌دار کردن و مزه‌دار کردن مرغ و ماهی استفاده می‌شود.

ترکیبات ادویه مرغ و ماهی

ترکیبات ادویه مرغ و ماهی

ادویه مرغ و ماهی که من برای پخت غذا استفاده می‌کنم ترکیبی از ادویه‌های مختلف است که برای طعم‌دار کردن و مزه‌دار کردن مرغ و ماهی استفاده می‌شود. این ادویه‌ها معمولاً شامل موارد زیر هستند:

  • زردچوبه
  • فلفل سیاه
  • پودر پاپریکا
  • پودر سیر
  • پودر پیاز
  • پودر زنجبیل
  • پودر زیره
  • پودر دارچین
  • پودر کاری

در برخی از دستور العمل‌ها ممکن است از ادویه‌های دیگری مانند زیره سبز، گشنیز خشک، رازیانه خشک، آویشن، رزماری، پودر گوجه یا زعفران نیز استفاده شود.

ادویه مرغ و ماهی طعم و عطر دلچسبی به مرغ و ماهی می‌دهد و همچنین به از بین بردن بوی زهم ماهی کمک می‌کند. این ادویه برای پخت انواع خوراک‌های مرغ و ماهی مانند مرغ سرخ شده، مرغ سوخاری، مرغ کبابی، ماهی سرخ شده، ماهی کبابی، و ماهی سوخاری استفاده می‌شود.

برای استفاده از ادویه مرغ و ماهی، می‌توانید آن را به صورت خشک روی مرغ یا ماهی بپاشید و یا آن را با روغن زیتون مخلوط کنید و مرغ یا ماهی را به مدت سه ساعت در آن بخوابانید.

آیا ادویه آبادان همان ادویه ۲۴ قلم است؟ + طرز تهیه ادویه ۲۴ قلم + ادویه هفت قلم آبادان

همچنین می‌توانید ادویه مرغ و ماهی را به سس یا رب گوجه فرنگی اضافه کنید و از آن برای طعم‌دار کردن خوراک‌های مرغ و ماهی استفاده کنید که خود من برای ماهی این کار را پیشنهاد نمی‌کنم.

در اینجا چند دستور العمل ساده برای استفاده از ادویه مرغ و ماهی برای شما آماده کرده ام که طبق تجربه خودم است:

  1. مرغ سرخ شده با ادویه مرغ و ماهی: این روش مورد علاقه خودم است به این صورت که مرغ را با ادویه مرغ و ماهی مزه دار می‌کنم، سه ساعت آن را در یخچال می‌گذارم و سپس آن را در روغن داغ و کره سرخ می‌کنم.
  2. ماهی کبابی با ادویه مرغ و ماهی: اول به ماهی نمک می‌زنم و دو ساعت ماهی را کنار می‌گذارم، حالا آن را با آب پیاز و سپس با ادویه مرغ و ماهی مزه دار می‌کنم، دور ظرف آن سلفون می‌پیچیم و بعد از دو ساعت آن را روی منقل یا گریل کباب می‌کنم.
  3. مرغ تندوری با ادویه مرغ و ماهی: مرغ را با ادویه مرغ و ماهی، زعفران، و ماست مخلوط می‌کنم و سپس آن را به مدت چند ساعت در یخچال می‌گذارم. پس از آن، مرغ را در تنورک و فر قرار می‌دهم.

قطعا با کمی خلاقیت و البته تجربه، می‌توانید از ادویه مرغ و ماهی برای تهیه انواع غذاهای خوشمزه استفاده کنید.

خواص ادویه های مرغ و ماهی چیست؟

خواص ادویه های مرغ و ماهی چیست؟

پودر پاپریکا

ادویه‌ای تهیه شده از فلفل دلمه‌ای قرمز خشک شده است که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بوده و به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

برای خرید پاپریکا درجه یک و اصل می‌توانید از طریق سایت گیاهینه اقدام کنید.

فلفل بهار

دانه معطری است که برخلاف اسم و انواع دیگر آن تندی ندارد و مزه ای شبیه به میخک و جوز و دارچین دارد. اسم بهار از بهارات در هندوستان می آید که معمولا در این منطقه می روید. از این فلفل در ترکیبات ادویه های هندی و آذر بایجانی استفاده می کنند.

لازم به ذکر است که از این فلفل به خاطر عطری که دارد در مصارف شیرینی پزی هم استفاده می شود.

فلفل سیاه

فلفل سیاه ادویه مورد علاقه خودم است که دارای خواص ضدباکتریایی، ضدالتهابی، و ضدسرطانی است. این ادویه گزینه مناسبی برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و کاهش وزن است.

رازیانه

گیاه گلداری است از خانواده آپیالس و گیاهان چتری،رازیانه دارای ترکیباتی مشابه هورمون های زنانه دارد وطبع آن گرم است.

پودر گوجه فرنگی

یکی از سبزیجات قرمز و آبدار و خوش رنگ است. از گیاهان بومی آمریکای جنبوبی به حساب می آیند. امروزه این گیاه در سراسر جهان حتی در آپارتمان ها هم نیز کشت می شود.این گیاه سرشار از ویتامین c و لیکوپن است. این میوه به روش های مختلفی مانند انواع سس ها ، به صورت تازه ،نوشیدنی و حتی خشک شده مورد استفاده قرار می گیرد.این گیاه کم کالری است و دارای پتاسیم کلر وفسفراست. از پودر این گوجه خشک شده در انواع غذا ها، سس ها و سالاد ها و ادویه جات استفاده می کنند.

پودر سیر

ادویه‌ای تهیه شده از سیر خشک شده است و تمامی خواص سیر مانند کاهش دردهای عضلانی، خواص آنتی باکتریالی، گرفتن بوی بد غذا و … را داراست.

زردچوبه

ادویه‌ای محبوب در آشپزی ایرانی و سایر نقاط جهان است که دارای خواص ضدالتهابی، ضدسرطانی، و ضدباکتریایی است.
این ادویه به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند.

پودر زنجبیل

این ادویه برای کاهش حالت تهوع و دل درد بسیار کمک کننده است. پودر زنجبیل مخصوصا برای زنانی که دارای دردهای رحمی و مشکلات قاعدگی هستند مفید است.

پودر پیاز

پیاز یکی از قدیمی ترین صیفی جات است که تولید آن از ایران افغانستان بوده و این محصول سه هزار سال قبل از میلاد در مصر کشت می شده. رشد این گیاه بوته ای و 2 ساله است. پیازهای در رنگهای قرمز، سفید و زرد و قهوه ای وجود دارند. از این گیاه هم به صورت تازه وهم به صورت خشک شده استفاده می کنند. از پودر آن برای ترکیب ادویه جاتی مانند ادویه مرغ و ماهی، تهیه انواع سس، پودر سوخاری و برای طعم دار کردن گوشت ها استفاده می شود.

پودر کاری

کاری یکی از محبوب ترین ادویه های هندی است که ترکیبی از چندین ادویه مختلف است. دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدباکتریایی، و ضدالتهابی بوده و به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک می‌کند.
همچنین می‌توان گفت این ادویه به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.

پودر زنجبیل

زنجبیل ساقه متورم شده ریشه گیاه زنجبیل است. این گیاه خواصی برای پیشگیری از سرطان دارد. زنجبیل از جمله طعم دهنده های غذایی هست که به هضم راحتتر غذا کمک می کند. زنجبیل را به صورت تازه و خشک شده و پودر شده استفاده می کنند که در ادویه ی مرغ و ماهی از نوع پودر شده و مرغوب آن استفاده می شود

پودر میخک

میخک گیاهی کوچک (خرید میخک) اما با عطر فوق العاده ای است که در مصارف مختفل از جمله ادویه ی مرغ و ماهی از آن استفاده می کنند، میخک به صورت های روغنی، خشک شده و پودر شده مورد استفاده قرار می گیرد. از میخک برای تولید عطر هم نیز استفاده می کنند. این گیاه در قدیم از محبوبیت فراوانی در میان حاکمان و پادشاهان برخوردار بوده است.از پودر میخک در ترکیب ادویه جات نیز استفاده میشود.

پودر دارچین

پودر دارچین همان ادویه ای است که همه ما مخصوصا خود من سعی می‌کنیم در اکثر غذاها از آن استفاده کنیم.

دارچین می‌تواند به هضم غذا، ازبین رفتن بوی بد غذا، کاهش دردهای عضلانی و ازبین بردن سردی بدن کمک زیادی کند.

میخک در مرغ

میخک در مرغ

میخک یک ادویه گرم و تند است که از غنچه‌های خشک شده گیاه میخک تهیه می‌شود. این ادویه دارای خواص زیر است:

  • آنتی‌اکسیدانی: میخک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که به محافظت از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.
  • ضدالتهابی: میخک دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند.
  • ضدباکتریایی: میخک دارای خواص ضدباکتریایی است که می‌تواند به جلوگیری از رشد باکتری‌ها در بدن کمک کند.
  • ضدعفونی‌کننده: میخک دارای خواص ضدعفونی‌کننده است که می‌تواند به پاکسازی بدن از میکروب‌ها کمک کند.
  • ضدسرطانی: میخک دارای خواص ضدسرطانی است که می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

علاوه بر این، میخک طعم و عطر دلچسبی به مرغ می‌دهد و همچنین به از بین بردن بوی زهم مرغ کمک می‌کند.

خواص استفاده از میخک در مرغ چیست؟

  • افزایش طعم و عطر مرغ: میخک طعم و عطر گرم و تند خود را به مرغ می‌دهد و باعث می‌شود که مرغ طعمی لذیذ و دلچسب پیدا کند.
  • از بین بردن بوی زهم مرغ: یکی از دلایلی که من از میخک در مرغ استفاده می‌کنم همین مورد است! میخک دارای خواص ضدعفونی‌کننده است که می‌تواند به از بین بردن بوی زهم مرغ کمک کند.
  • افزایش خواص آنتی‌اکسیدانی مرغ: میخک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌توانند به محافظت از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کنند.

برای استفاده از میخک در پختن مرغ، می‌توانید آن را به صورت خشک، درهنگام پخته شدن روی مرغ بیندازید یا آن را با روغن زیتون مخلوط کنید و مرغ را در آن بخوابانید که من مورد اول را ترجیح می‌دهم.

البته بعد از نیم ساعت هم میخک را از خورش خارج می‌کنم.

همچنین می‌توانید میخک را به سس یا رب گوجه فرنگی اضافه کنید و از آن برای طعم‌دار کردن مرغ استفاده کنید.

روش‌های دیگری که درباره استفاده میخک در مرغ خوانده‌ام را برای شما بازگو می‌کنم:

  1. مرغ سرخ شده با میخک: مرغ را با آب پیاز، میخک، نمک، و فلفل مزه دار کنید و سپس آن را در روغن و کره سرخ کنید.
  2. مرغ کبابی با میخک: در این روش هم مرغ را با میخک، نمک، و فلفل مزه دار کنید و سپس آن را روی منقل یا گریل کباب کنید.
  3. مرغ تندوری با میخک: مرغ را با میخک، زعفران، و ماست مخلوط کنید و سپس آن را به مدت چند ساعت در یخچال بگذارید. پس از آن، مرغ را در فر یا تابه بپزید.

و در آخر گیاهینه ادویه مرغ و ماهی را به صورت عمده در بسته های یک کیلویی تا کیسه های 25 کیلویی برای فروش به مصرف کنندگان و فروشندگان عرضه می کند. جهت خرید ادویه مرغ و ماهی کلیک کنید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها