فروش عمده وانیل در بازرگانی زرین گیاهینه
فرآوری و فروش وانیل پس از برداشت محصول
1 آبان 1399
خواص نمک هیمالیا
خواص نمک هیمالیا
6 آبان 1399

ادویه تندوری چیست؟ + ادویه تندوری در چه غذاهایی استفاده میشود

آخرین بروز رسانی 10 دی 1402 توسط Fateme amooshahi

انتخاب ادویه درست می‌تواند راهی برای عالی شدن دستپخت و بیشتر لذت بردن از غذاها باشد. یکی از ادویه های محبوب این روزها ادویه تندوری است. ادویه تندوری از ادویه های هندی می‌باشد و منشا آن شهر تندور هندوستان است.

این ادویه تاثیر زیادی بر آشپزی هندی داشته و از نظر فرهنگی یکی از ادویه های مهم آنها به شمار می‌رود. به طوریکه در آشپزی هندی این ادویه در انواع غذاها و سس‌ها استفاده می‌شود و طعم تند و گرمی به آنها می‌دهد.

امروز نیز ما تصمیم گرفته‌ایم تا شما را با خواص ادویه تندوری، طرز تهیه ادویه تندوری و کاربردهای آن بیشتر آشنا کنیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید و اگر سوالی داشتید حتما از طریق کامنت ها با ما در ارتباط باشید.

ادویه تندوری چیست؟

تمام کسانی که به آشپزی علاقه دارند یا یک آشپز حرفه‌ای محسوب می‌شوند، می‌دانند دنیای ادویه‌ها به قدری بزرگ و شگفت‌انگیز است که حد ندارد. در واقع، ادویه‌ها به این علت که می‌توانند طعم و عطر غذا را کاملا تغییر دهند، بسیار محبوب هستند. یکی از این دوستان خوشمزه ما ادویه تندوری است که این مطلب را به آن اختصاص دادیم.

ادویه تندوری (Tandoori) ترکیبی از ادویه‌هایی است که مخصوص استفاده به همراه یک تندور یا تنور گلی درست می‌شود.

تندور در واقع نوعی تنور استوانه‌ای است که در کشورهایی از جمله هندوستان، افغانستان و ایران استفاده می‌شود و سوخت آن اکثرا از ذغال و چوب است.

ادویه تندوری چیست؟

بنابراین، با توجه به این که همه در خانه خود یک تندور ندارند، خرید ادویه تندوری یا تهیه آن در خانه راه‌حل بهتری است.

برای خرید ادویه تندوری می‌توانید به اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر خود مراجعه کنید که بسته به شرکت تولیدکننده، طعم و اجزای تشکیل دهنده‌شان می‌تواند متفاوت باشد.

اگر این امکان را ندارید، فروشگاه‌های آنلاین معتبر و قدیمی مانند گیاهینه در بین محصولات خود این ادویه خوشمزه را نیز دارند.

اما، پیش از این که قیمت ادویه تندوری را از اطرافیان بپرسید یا به اینترنت مراجعه کنید، اجازه دهید روش تهیه آن را در خانه و خواص این ادویه را بررسی کنیم.

طرز تهیه ادویه تندوری بحرینی و پاکستانی

در تهیه ادویه تندوری همانطور که اشاره کردیم باید ادویه‌های مختلفی را ترکیب کنید که این ادویه‌ها ممکن است بسته به سلیقه افراد متفاوت باشند، ولی معمولا شامل سیر، زنجبیل، پیاز، فلفل کاین (نوعی فلفل هندی تند)، ادویه گرام ماسالا و گاهی سایر ادویه‌ها و افزودنی‌ها می‌شود.

این ادویه‌ها اغلب در هاون با یکدیگر خرد و ترکیب می‌شوند. ولی از هر ادویه باید چقدر استفاده کنید؟ می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه ادویه تندوری:

  • 2 قاشق سوپخوری ادویه پاپریکا (خرید پاپریکا)
  • 1 قاشق سوپخوری زنجبیل آسیاب‌شده
  • 1 قاشق سوپخوری زیره سبز آسیاب‌شده
  • 1 قاشق سوپخوری تخم گشنیز آسیاب‌شده
  • 1 قاشق سوپخوری زردچوبه
  • 1 قاشق چایخوری هل آسیاب‌شده
  • 1 قاشق چایخوری پودر سیر
  • سه چهارم قاشق چایخوری دارچین آسیاب‌شده
  • یک دوم یا سه چهارم قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز تند (یا فلفل سیاه)

این ترکیب‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید و در یک ظرف که هوا وارد آن نشود، نگه دارید. این ظرف را در یک محیط خشک و خنک تا حداکثر 6 ماه می‌توانید نگهداری کنید.

برای خرید ادویه های بالا و آماده کردن یک ادویه تندوری خوشمزه و خانگی می‌توانید مواد درجه یک و باکیفیتی را از فروشگاه گیاهینه تهیه کنید.

ادویه تندوری در چه غذاهایی استفاده میشود؟

افرادی که دنبال خرید ادویه تندوری هستند، از آن برای درست کردن غذاهایی مانند جوبه کباب استفاده می‌کنند.

بنابراین این ادویه در کشورمان به اسم ادویه جوجه کبابی نیز مشهور شده است. چون ریشه این ادویه در کشور هند است، از آن در پخت غذاهای تنوری استفاده می‌کنند.

یکی از غذاهای معروف مرغ تندوری است که برای تهیه آن مرغ را با ترکیبی از ادویه تندوری و ماست می‌پوشانند و سپس مرغ را در یک تنور بسیار داغ می‌پزند.

ادویه تندوری در چه غذاهایی استفاده میشود؟

پوست مرغ به یک رنگ صورتی در می‌آید و طعم بسیار لذیذی دارد. برای پخت سایر غذاها مانند جوجه کباب، میگو، ماهی و گریل کردن گوشت نیز می‌توانید از این ادویه مقوی، معطر و خوشمزه استفاده کنید.

افرادی که چیپس خانگی درست می‌کنند، می‌توانند با اضافه کردن این ادویه به آن طعم متفاوتی به چیپس دهند.

خواص ادویه تندوری

خرید ادویه تندوری با توجه به مزایای متعددی که دارد باید اولویت هر آشپز و افرادی باشد که به غذاهای تند علاقه دارند.

این ادویه مغذی ترکیبات مفید زیر را دارد:

  • فیبر: در بین ترکیبات ادویه تندوری هل و فلفل سیاه دیده می‌شوند که هر دو سرشار از فیبر هستند. بعضی ادویه‌های دیگر مانند جوز هندی و میخک نیز مقدار فیبر بالایی دارند.
  • مواد معدنی: زنجبیل و هل جزو ترکیباتی هستند که منگنز و مس زیادی دارند. در بین اجزای ادویه‌های موجود در این ادویه هندی مواد معدنی دیگری مانند آهن، کلسیم و منیزیم نیز دیده می‌شوند.
  • ویتامین‌ها: در تهیه این ادویه از فلفل کاین (فلفل تند قرمز هندی) استفاده می‌شود که سرشار از ویتامین A است. میخک و هل نیز ویتامین C بالایی دارند.

ادویه تاندوری مزایای مختلفی برای سلامت انسان دارد که به چند مورد آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اضافه وزن: افرادی که چاق هستند باید خرید ادویه تاندوری را به فهرست خرید ماهیانه خود اضافه کنند، چون با مصرف این ادویه زودتر احساس سیری می‌کنید و جلوی پرخوری شما گرفته می‌شود.
  • یبوست: ترکیبات ادویه تندوری همانطور که بالا گفتیم فیبر بالایی دارند، بنابراین به عبور مواد غذایی از طریق روده کمک می‌کنند و می‌توانند برای درمان یبوست مفید باشند.
  • سرطان: کپسایسین یک ماده شیمیایی داخل فلفل قرمز است که قدرت مبارزه با انواع سرطان‌ها را دارد. کپسایسین می‌تواند در سرطان‌های سینه و پروستات باعث مرگ سلولی شود.

با مطالعه مطلب بالا باید به خوبی از ارزش خرید ادویه تندوری مطلع شده باشید.

بازرگانی زرین گیاهینه به عنوان مرجع تخصصی فروش و اطلاع رسانی محصولات عطاری این شرایط را برای افراد مهیا کرده است که ادویه تندوری را به صورت آسیاب‌ شده و همچنین آسیاب‌ نشده در بسته‌های 1 و 5 کیلوگرمی سفارش دهند و در کمترین زمان ممکن آن را از طریق پست، باربری و اتوبوس تحویل بگیرند.

 

منبع: spiceography

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
4 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها