دارچین کاسیا
تحلیل و بررسی قیمت دارچین کاسیا و میزان تولید این ادویه در جهان
7 شهریور 1400
میخک
ترکیب میخک و جوز هندی – خواص میخک برای مردان چیست؟
12 آبان 1400

پول بیبر چیست + ادویه پول بیبر در چه غذاهایی استفاده میشود؟

آخرین بروز رسانی 23 بهمن 1402 توسط Fateme amooshahi

پول بیبر چیست؟! فلفل قرمز دارای انواع مختلف و تنوع زیادی است یکی از آنها پول بیبر می‌باشد که به عنوان یک ادویه مخصوص برای غذاهای زیادی قابل استفاده است. پول بیبر شبیه فلفل دلمه‌ای بوده و عطر و طعمی ملایم و مطبوع دارد.

ادویه‌ها از جمله چاشنی‌های پر طرفدار در جهان هستند که انواع و اقسام بسیار متنوع و گسترده‌ای دارند. بعضی از ادویه‌ها شناخته شده‌تر هستند، بعضی بومی‌اند و بعضی دیگر کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ظاهر پول بیبر شبیه به فلفل دلمه‌ای و به رنگ قرمز شرابی است که معمولا از طریق خورد کردن و خشک کردن آن پودر پول بیبر حاصل می‌شود و از آن به عنوان چاشنی در اکثر غذاها مانند سالاد، استیک، کباب و … استفاده می‌گردد.

البته شکل مرسوم استفاده از این ادویه به این صورت است که آن را به صورت پولکی خورد می‌کنند سپس اجازه می‌دهند تا کمی خشک شود و در نهایت پول بیبر نیمه خشک را با روغن و نمک مخلوط کرده و بسته‌بندی می‌کنند.

پول بیبر چیست؟

ادویه پولبیبر چیست گیاهینه

فلفل پول بیبر، فلفلی با رنگ قرمز تیره که طعم و رنگی مطبوع به غذاها می بخشد و آن را به یک ماده محبوب تبدیل می‌کند.

پول بیبر اصالتا از حلب آمده و نسبت به فلفل دلمه‌ای معمولی رنگی تیره‌تر و عطر و طعمی بیشتر دارد، بافت پول بیبر خشک شده شبیه به نمک است و طعمی دودی دارد و نسبتا تند هستند.

این ادویه تقریبا به اندازه کوچکی خرد می‌شود و طعم دهنده بسیار مناسبی برای غذاهای شما به حساب می‌آیند.

طعم دهندگی پول بیبر به قدری دوست داشتنی و جذاب است که اگر فقط یک بار از این ادویه استفاده کنید، آن را جز ادویه های محبوب خود قرار می‌دهید. این فلفل محبوب حلب برخلاف سایر فلفل های چیلی، طعمی نسبتا تند دارد و در بیشتر قسمت های سوریه و ترکیه کشت می‌شود.

پس در حقیقت می‌توان گفت:

پول بیبر از نوع فلفل‌هایی است که پس از رسیدن دانه آن‌ها، رنگی قرمز تیره به خود می‌گیرد. میوه آن را خشک کرده و پودر می‌کنند و به‌عنوان چاشنی غذا مورد استفاده قرار می‌دهند. نام دیگر این محصول، فلفل حلب است. پول بیبر در سوریه و ترکیه پرورش می‌یابد.

همچنین هنگام خشک کردن پول بیبر، به آن روغن و نمک می‌زنند تا بهتر خشک شود. ازاین‌رو ممکن است کمی چرب و شور به نظر برسد. از این ادویه می‌تواند برای استفاده در مواد غذایی مختلف استفاده کرد.

ادویه پول بیبر در چه غذاهایی استفاده میشود ؟

ادویه پولبیبر در چه غذاهایی استفاده میشود؟ گیاهینه

فلفل قرمز پول بیبر برای طعم‌دهنده و رنگ‌دهنده سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای تهیه انواع کباب، صنایع غذایی و … کاربرد فراوانی دارد.

استفاده از این چاشنی خوش طعم در مواد غذایی باعث شده است تا صاحبان رستوران‌ها، عطاری‌ها و صنایع غذایی مشتریان پر و پا قرص این ادویه باشند. همچنین از آن در طب سنتی و تهیه دارو نیز استفاده می‌شود.

فلفل قرمز ترکیه‌ای یا پول بیبر از سری چاشنی‌های غذا است که به عنوان طعم‌دهنده و رنگ‌دهنده در پخت انواع غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه با هر ذائقه‌ای  سازگار بوده و می‌توان آن را هنگام طبخ به مواد اولیه اضافه کرد.

این ادویه خاص و بی‌نظیر ترکی را می‌توان در غذاهای مختلف نظیر سوپ تا غذاهای گوشتی مصرف کرد و جایگزین مناسبی برای پاپریکا و فلفل قرمز خواهد بود. به‌طور کلی ادویه پول بیبر را می‌توان در غذاهای زیر اضافه کرد:

  • استیک
  • انواع کباب‌ها
  • انواع سالاد‌ها
  • انواع سوپ
  • ماکارانی
  • پیتزا
  • میگوکبابی

استفاده به همراه آبلیمو و روغن زیتون برای طعم‌دار کردن مرغ و گوشت و غذاهای دریایی چون ماهی و میگو بسیار کاربردی و محبوب است. همچنین شما می‌توانید طریقه طبخ املت ترکی و جوجه کباب با استفاده از فلفل پول بیبر را از این قسمت مطالعه کنید.

در حال حاضر اغلب رستوران‌ها، ادویه پول بیبر را در کنار نمک و سایر ادویه‌جات روی میز قرار می‌دهند تا افراد بتوانند غذاهای مختلف را با طعم منحصر به‌فرد این چاشنی سرو کنند.

فرق پول بیبر با پاپریکا چیست؟

پول بیبر از یک نوع فلفل دلمه‌ای به دست می‌آید که برای طعم دار شدن آن از روغ زیتون، نمک، جوهر لیمو و ترکیبات دیگر به دست می‌آید. رنگ این فلفل به صورت طبیعی قرمز است و طعم اصلی آن باید از طعم خود فلفل دلمه ای به دست آمده باشد.

اما پودر پاپریکا همان پودر فلفل دلمه ای قرمز است که هیچگونه ترکیبات دیگری در آن استفاده نشده. پودر پاپریکا بسته به نوع فلفل دلمه ای استفاده شده در آن می‌تواند شیرین تا تند باشد.

خواص ادویه فلفل پول بیبر

خواص ادویه فلفل پول بیبر چیست؟ گیاهینه

حال که با این ادویه ترکیه‌ای آشنا شدید، بهتر است خواص آن را نیز بدانید. فلفل قرمز یکی از گیاهان مفید و درمانی است که از قدیم در طب سنتی از آنها استفاده می‌شد. برخی از خواص این ادویه در ادامه بررسی می‌شود.

خواص ضدالتهاب و ضد اسپاسم

خواص درمانی پول بیبر به دلیل داشتن اثر شفابخش و ضدالتهابی خود برای درمان زخم‌ها بسیار مناسب است و برای روماتیسم از آن استفاده می‌شود. پول بیبر ضد اسپاسم است و یک ماده نیروبخش نیز محسوب می‌شود. به علت خاصیت ضدالتهابی که دارد، پول بیبر باعث سلامت کلیه، طحال و لوزالمعده می‌شود و برای درمان یبوست نیز ماده مفید است.

مقاله پیشنهادی: خواص و طبع فلفل سفید

درمان سرماخوردگی با ادویه پول بیبر

در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی و اثرات سرفه استفاده می‌شود و به‌عنوان یک داروی ضد آسم نیز از آن استفاده می‌شود. این ادویه باعث می‌شود تا التهاب گلو و مجاری تنفسی کاهش پیدا کند و اثرات سرماخوردگی را به‌مراتب کمتر می‌کند. از این نوع فلفل همچنین برای قطع بیماری‌های رحمی نیز استفاده می‌شود.

 

ادویه پاستارمی (پاسترامی) چیست؟

فلفل ترکیه‌ای معروف یا فلفل قرمز؟

فلفل ترکیه‌ای معروف یا فلفل قرمز؟ گیاهینه

در نگاه کلی پول بیبر به نوعی همانند فلفل قرمز چیلی است اما با میزان تندی ملایمتر، به طوری که تندی آن گزنده نیست و معمولا اکثر افراد با ذائقه‌های متفاوت طعم آن را دوست دارند. این ادویه علاوه بر تندی ته مزه‌ای از طعم زیره و میوه را نیز دارد که این امر موجب محبوبیت بیشتر آن شده‌است، بدین ترتیب می‌توان از پول بیبر هم به عنوان طعم‌دهنده، هم به عنوان عطردهنده و هم رنگ‌دهنده در انواع سالادها و غذاها استفاده کرد. همان‌طور که در قسمت قبل اشاره شد چون خاستگاه این ادویه کشورهای عربی و ترکیه هستند از آن به عنوان فلفل حلب نیز نام برده‌می‌شود.

قیمت و کیفیت ادویه پول بیبر

قیمت ادویه پول بیبر بستگی به موارد متعددی دارد. هر چه کیفیت آن بالاتر باشد، قطعاً قیمت بهتری دارد. هر چه محصول یک دست تر باشد و در آن مواد اضافی و زاید وجود نداشته باشد، کیفیت بالاتری دارد. هر چه رنگ این ادویه قرمز و تازه‌تر باشد، قیمت آن بالاتر است. طعم و عطر تازه این فلفل نشان‌دهنده این است که محصول همان سال است و یک محصول تازه کیفیت بهتری از هر نظر می‌تواند داشته باشد.

اگر قصد خرید فلفل پول بیبر را دارید بهتر است در فصل برداشت آن خرید خود را انجام دهید. سعی کنید که یک محصول خشک که رطوبتی ندارد را خریداری کنید. در غیر این صورت احتمال کپک زدن و خراب شدن بار وجود دارد.

برگه پیشنهادی: خرید ادویه

 نحوه نگه‌داری و موارد مصرف پول بیبر

پولبیبر چیست؟ گیاهینه

از آن جایی که استفاده از ادویه‌های فله‌ای و فاقد استاندارد بهداشتی ابدا جایز نیست شما می‌توانید ادویه پول بیبر را به آسانی و با روشی که در بخش اول این مطلب به آن اشاره شد در منزل تهیه کنید که پس از تهیه بهتر است پودر آن را دور از نور خورشید و در محیطی خشک نگه‌داری کنید از ادویه پول بیبر به شکل آغشته در روغن نیز می‌توانید در ظروف شیشه‌ای دردار استفاده کنید. پول بیبر به دلیل داشتن سه فاکتور رنگ قرمز ، طعم بی‌نظیر و شیرینی دلپذیرش به عنوان یکی از بهترین چاشنی‌ها برای انواع غذاها و سالادها شناخته شده‌است.

شما می‌توانید این ادویه را با آبلیمو و روغن زیتون ترکیب کنید و از آن برای طعم‌دار کردن گوشت مرغ، ماهی و گوشت قرمز استفاده کنید. هم چنین می‌توان از پول بیبر جهت تهیه انواع سس پاستا، سالاد و … نیز استفاده کرد چرا که جایگزین بسیار مناسبی برای خرید پاپریکا و فلفل قرمز است، حتی در برخی موارد این ادویه را برای طعم‌دار کردن آجیل نیز به کار می‌برند.

طبع، فواید و مضرات پول بیبر

پول بیبر طبعی گرم و خشک دارد از این رو از این ادویه بیشتر در غذاهایی با طبع سرد استفاده می‌کنند. این چاشنی پر طرفدار غنی از پتاسیم، منگنز، آنتی‌اکسیدان،  ویتامین سی،ویتامین ب6 و … است به همین دلیل کسانی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند و یا دچار دردهای رماتیسمی هستند بهتر است که حتما از این ادویه در پخت غذاهای خود استفاده کنند.

از دیگر فواید پول بیبر می‌توان به افزایش سیستم ایمنی بدن، تسکین سرفه‌های شدید، جلوگیری از حساسیت و آلرژی، رفع سرماخوردگی و آنفولانزا، رفع یبوست، کاهش خون ریزی‌های رحمی، ضد عفونی‌کننده بدن، ضد اسپاسم، ضد درد و … اشاره کرد.

البته لازم به ذکر است که افراد با طبع بسیار گرم و دارای حساسیت به فلفل بهتر است از خوردن پول بیبر پرهیز کنند.

نام ادویه پول بیبر به انگلیسی

Aleppo pepper

فلفل ترکیه ای معروف Pul Biber با نام Aleppo Pepper در زبان انگلیسی شناخته می‌شود.

نحوه تشخیص ادویه پول بیبر تقلبی از ادویه پول بیبر اصلی

پول بیبر اصلی از ترکیباتی مانند روغن زیتون، فلفل قرمز، نمک، جوهر لیمو و … به دست می‌آید که عطر و طعمی بی نظیر و بسیار خوب دارد. این طعم خوب  از خود فلفل و ترکیبات آن است. همچنین رنگ این ادویه رنگ طبیعی فلفل است.

اما پول بیبر تقلبی رنگ قرمزی که دارد را از رنگ های تقلبی و مصنوعی میگیرد برای همین رنگ آن قرمز روشن بوده، همچنین فلفلی که برای این نوع ادویه استفاده می‌شود فلفلی بی کیفیت است که برای طعم دار شدن مجبور هستند به آن اسانس های مصنوعی بزنند.

با چشیدن پول بیبر و نگاهی به رنگ آن می‌توانید تقلبی و اصلی بودن آن را نیز تشخیص دهید.

فروشگاه گیاهینه پول بیبر اصل ترکیه را به ضمانت اصل بودن کالا در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

خرید فلفل پول بیبر با کیفیت بالا

پول بیبر چیست؟

همانگونه که گفته شد استفاده از ادویه غیر بهداشتی می‌تواند عواقب جدی برای سلامتی افراد داشته باشد از این رو بهتر است هنگام خرید پول بیبر به رنگ، مرغوبیت و سلامت آن توجه کافی داشته باشید.

اگر قصد خرید ادویه پول بیبر را دارید، می‌توانید از فروشگاه زرین گیاهینه، بهترین کیفیت آن را دریافت کنید. این ادویه اصل و عطر و طعم بی‌نظیری دارد و در بسته‌بندی مناسب به مشتریان ارائه می‌شود. فروشگاه زرین گیاهینه امکان خرید غیرحضوری را برای مشتریان خود فراهم کرده است تا در اسرع وقت خرید خود را به‌صورت غیرحضوری انجام دهند. فلفل پول بیبر را پس از خرید می‌توانید در بسته‌بندی کاملا استاندارد و مناسب در اسرع وقت در آدرس ثبت شده تحویل بگیرید.

بازرگانی زرین گیاهینه به عنوان یکی از معتبرترین فروشگاه‌های ارائه‌دهننده انواع ادویه‌جات با کیفیت و بهداشتی بستری امن و راحت را برای خریداران این دسته از محصولات فراهم کرده‌است تا افراد به صورت آنلاین سفارش‌های خود را ثبت نمایند و در کمترین زمان آن را در محل کار یا درب منزل خود در بسته‌بندی‌هایی کاملا استرلیزه و بهداشتی با کیفیتی مثال‌زدنی دریافت نمایید. 

 

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها