اهمیت ادویه در سفره غذایی ایرانی و عوامل موثر روی قیمت ادویه جات
اهمیت ادویه در سفره غذایی ایرانی و عوامل موثر روی قیمت ادویه جات
11 آذر 1399
تولید و ارزش قیمت زنجبیل در کشور تایلند
ورود به تجارت جهانی ادویه زنجبیل و فرصت های صادرات به کشورهای اروپا
17 آذر 1399

بررسی آماری تولید ادویه جات هند در استان‌های مختلف آن

بررسی آماری تولید ادویه جات هند در استان‌های مختلف آن

آخرین بروز رسانی 15 آذر 1399 توسط تیم تحریریه گیاهینه

درااین مقاله بهبررسی آماری تولید ادویه جات هند در استان‌های مختلف آن میپردازیم با ما همراه باشید.

طبق بررسی‌ها، بازار تجارت جهانی محصولات کشاورزی طبیعی و ارگانیک در سال ۲۰۱۵ مقدار ۸۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

این بازار در ۱۴ سال اخیر رشد ترکیبی CAGR دوازده درصدی را به خود دیده است که ادویه جات هندی سهم عالی در این بازار جهانی داشته‌اند.

در سطح جهانی ۵۰.۹ میلیون هکتار زمین تحت کشت محصولات طبیعی است.

محصولات کشاورزی با کشت طبیعی

در حال حاضر و در سطح جهانی محصولات ارگانیک تحت کشت شامل دانه‌های روغنی اساسی، حبوبات، علوفه، محصولات پروتئینی، زیتون، کاکائو و قهوه هستند. هند در رتبه‌بندی جهانی جزو ۱۰ کشور اول در مورد زمین‌های تحت کشت محصولات کشاورزی طبیعی است.

این کشور از سال ۲۰۱۴ به بعد، زمین‌های تحت کشت محصولات کشاورزی طبیعی را به صورت وسیعی افزایش داده است که کشت ادویه جات هندی یکی از محصولات مهم این دسته است.

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵، مساحت تحت کشت هندوستان در مورد محصولات طبیعی تقریبا ۵.۷ میلیون هکتار بوده است.

از این میزان ۲۶ درصد از آن تحت کشت محصولات مختلف محلی است که ۱.۴۹ میلیون هکتار را شامل می‌شود. ۷۴ درصد از آن نیز به تولید محصولات وحشی و جنگلی اختصاص دارد که مقدار مساحت آن ۴.۲۲ میلیون هکتار است.

این میزان مساحت تحت کشت ادویه جات هندی از سال ۲۰۰۳ رشد عالی و CAGR هفت درصدی را به خود دیده است که در نوع خود بی‌نظیر است.

کشت ادویه هند به صورت طبیعی

بازار تجارت جهانی محصولات طبیعی و به ویژه ادویه جات کشت شده طبیعی روز به روز رشد دارد.

بررسی آمارها نشان می‌دهد، تجارت ادویه کشت شده و فرآوری شده طبیعی در سطح جهان بین ۷۵۰ میلیون تا ۱ میلیارد دلار است. با این اوصاف، هند که یکی از بزرگترین تولید کننده‌های ادویه در سطح جهانی است، نقش مهمی در تجارت ادویه جهانی دارد که در کنار کشورهایی مانند چین و ویتنام رقابت زیادی دارند.

ادویه جات هندی صادرات عالی دارند و هند علاوه بر تولید کننده بزرگ و مصرف کننده بزرگ جهانی، سهم صادرات ادویه زیادی دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که تجارت ادویه جهانی به وسیله ادویه‌های اساسی و اصلی چیلی، زنجبیل و سیر غصب شده است.

تقاضای بالای ادویه‌های طبیعی در سطح جهانی

اگر چه تولید محصولات طبیعی ادویه سهم زیادی از محصولات ارگانیک کشاورزی ندارد، اما تقاضای جهانی در مورد استفاده و خرید ادویه طبیعی به صورت بسیار عالی در حال افزایش است.

شرکت‌های فعال در صنایع غذایی در اروپا و آمریکا میل زیادی به استفاده از ادویه‌هایی با طعم و مزه منحصر به فرد دارند که در عین حال کشت و تولید آن‌ها به صورت طبیعی انجام شده باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، تقاضای جهانی ادویه‌های کشت شده طبیعی به صورت سالانه با رشد ۵ الی ۷ درصدی مواجه خواهد بود و سهم زیاد کشورهای اروپایی در مورد این تقاضا مشهود است.

این بازار پرسود در کشورهای اروپایی در مورد ادویه‌های مختلف و ادویه جات هندی را کشورهای آسیایی جنوب شرقی در دست خواهند داشت.

با افزایش تقاضای محصولات سالم کشاورزی، تجارت ادویه جات، بازار پرسودی را پیش روی خود می‌بیند و در این بین، پودر ادویه جات مختلف نیز سهم عالی دارند.

ادویه جات هندی معروف و اصلی

ادویه جات هندی در سطح وسیعی در استان‌های مختلف آن کشت و تولید می‌شوند و در این بین، هر کدام از مناطق آن به کشت محصولات ویژه‌ای اختصاص پیدا کرده است.

قیمت ادویه هندی در مورد محصولات مختلف کشت شده ارگانیک با محصولات کشت شده معمولی تفاوت زیادی دارد.

برای نمونه می‌توان قیمت پودر زردچوبه تولید شده ارگانیک را ۵۶ درصد بیشتر از محصول معمولی دانست.

این تفاوت زیاد در مورد محصول ارگانیک ادویه پودر چیلی بیش از ۱۰۰ درصد است و در مورد پودر زنجبیل تفاوت قیمت در حدود ۷۹ درصد است.

هند بزرگترین بازار تجارت ادویه در سطح جهانی را در دست دارد و علاوه بر آن، این کشور بزرگترین صادر کننده و مصرف کننده ادویه جات هندی است.

در حقیقت، شرایط جغرافیایی و آب و هوایی عالی این کشور است که امکان تولید انواع ادویه و کشت آن را ممکن می‌سازد.

در ۵ سال اخیر، تولید ادویه هندی به صورت زیادی رشد داشته است و سهم تجاری و سودآوری این محصولات نقش مهمی در اقتصاد هند دارد.

محل‌های کشت محصولات ادویه هندی

این کشور در حدود ۷۵ گونه از ۱۰۹ گونه محصولات فهرست شده سازمان International Organization fo Standardization را تولید می‌کند و همین آمار نشان دهنده تنوع تولید ادویه این کشور است.

تولید کنندگان اصلی ادویه جات هندی استان‌های آندرا پرادش، راجستان، گجرات و مناطق شمال شرقی کشور هستند.

تنوع محصول کشت شده و تولید شده در سطح کشور هند زیاد است و برای نمونه می‌توان گفت، آندرا پرادش سهم عالی در تولید چیلی و زردچوبه دارد. استان‌های راجستان و گجرات تولید دانه ادویه و زنجبیل را برعهده دارند و مناطق شمال شرقی هند و استان‌های این منطقه زنجبیل، زردچوبه، چیلی و هل درشت را تولید می‌کنند.

براساس آمار سال ۱۷-۲۰۱۶، مناطق تحت کشت ادویه جات هندی در راجستان ۹۷۰ هزار هکتار بوده است و این مقدار در مورد آندرا پرادش، گوجارات، کارناتاکا، تامیل نادو، ادیشا و کرالا به ترتیب ۲۶۷ هزار هکتار، ۵۰۲ هزار هکتار، ۲۲۵ هزار هکتار، ۱۰۷ هزار هکتار، ۱۱۲ هزار هکتار و ۱۶۰ هزار هکتار برآورد شده است.

تولید راجستان در این سال در مورد ادویه جات مختلف ۹۳۷ هزار تن بوده است و این میزان در مورد استان‌های مذکور به ترتیب ۱.۰۵ میلیون تن، ۸۶۸ هزار تن، ۳۹۹ هزار تن، ۱۹۵ هزار تن، ۱۸۰ هزار تن و ۱۳۹ هزار تن بوده است.

این در حالی است که مساحت کشت محصولات ادویه در مناطق شمال شرقی هند یعنی استان‌های هفت گانه اسام، آروناچار پرادش، مانیپور، مگالایا، میزورام، ناگلند و تریپورا ۲۱۵ هزار هکتار بوده است و تولید ادویه جات هندی آن در سال ۱۶-۲۰۱۵ مقدار ۷۸۷ هزار تن برآورد شده است.

ادویه جات اساسی کشت شده در هند با آمار کشت

بررسی آمار سال ۱۷-۲۰۱۶ نشان می‌دهد که هر کدام از استان‌های مختلف هند سهم تولید بیشتری در مورد ادویه‌های اساسی داشته‌اند.

برای نمونه سهم تولید فلفل کارناتاکا هند ۳۱ هزار تن بوده است که کشت آن در مساحتی بالغ بر ۳۴ هزار هکتار انجام شده است. این مقدار سهم ۵۴ درصدی از تولید کل فلفل هند است.

محصول هل بیشتر در کرالا هند تولید می‌شود که تولید آن در سال ۱۷-۲۰۱۶ مقدار ۱۵ هزار تن و سهم آن ۸۷ درصد از تولید کل بوده است. چیلی که یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین ادویه جات هندی و کشورهای دیگر است، بیشتر در استان آندرا پرادش کشت می‌شود که سهم تولید آن نسبت به کل کشور هند ۴۷ درصد و مقدار تولید آن ۸۸۳ هزار تن در سال مذکور است.

استان‌های تولید کننده اصلی زنجبیل، زردچوبه، تخم گشنیز، زیره، تخم رازیانه، میخک و جوز هندی نیز به ترتیب اسام با تولید ۱۶۶ هزار تنی و سهم ۱۵ درصدی، تلانگانا با سهم ۲۴ درصدی و تولید ۲۵۵ هزار تنی، راجستان با سهم ۳۵ درصدی و تولید ۲۱۱ هزار تنی، گجرات با سهم ۵۸ درصدی و تولید ۲۸۴ هزار تنی، گجرات با سهم ۷۰ درصدی و تولید ۸۷ هزار تنی، تامیل نادو با سهم ۷۹ درصدی و تولید ۱.۲ هزار تنی و کرالا با سهم ۹۸ درصدی و تولید ۱۵ هزار تنی بوده‌اند.

این ادویه جات هندی مهم‌ترین و اصلی‌ترین محصولات ادویه این کشور هستند که در سطح بازار جهانی ارزش تجارت ادویه زیادی دارند.

تجارت جهانی و بازار پرسود ادویه جات

تجارت جهانی ادویه‌های مختلف ارزش و قیمت ۱۰ میلیارد دلاری دارد و از این مقدار در حدود ۱۸ درصد در اختیار هند است. سه کشور مطرح در حوزه صادرات ادویه هند، چین و ویتنام هستند.

در این بین، کشور ویتنام بازار جهانی صادرات و تجارت ادویه فلفل را در دست دارد.

طی سال ۱۷-۲۰۱۶ مقدار کلی ۹۴۸ هزار تن ادویه از کشور هند صادر شد که این مقدار نسبت به سال قبل‌تر رشد ۱۲ درصدی در حجم صادرات داشت. رشد ارزش دلاری صادرات در سال ۱۷-۲۰۱۶ نسبت به سال قبل شش درصد بود.

با این صادرات زیاد ادویه هند، همچنان فرصت‌های صادرات زیادی برای ادویه جات هندی وجود دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهند در سال‌های اخیر، رشد ارزش روپیه‌ای صادرات ادویه هند به صورت سالانه ۱۰ درصد بوده است.

منبع:

Spices Report, YES BANK and IDH : Business Case for Spices Production & Processing in Meghalaya, Mizoram, Nagaland and Uttarakhand

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها