گیاهینه مرکز فروش چای سیب و چای به بهشت
چای بهشت چیست؟ | طرز تهیه چای به و سیب
18 اسفند 1398
گیاه کندش و خواص روغن کندش
خواص جادویی گیاه کندش – روغن کندش چه خواصی دارد؟
3 فروردین 1399

سنجد در هفت سین نماد چیست؟ عکس سنجد سفره هفت سین

آخرین بروز رسانی 16 بهمن 1402 توسط Fateme amooshahi

سنجد مرغوب برای هفت سین و فلسفه‌اش

سنجد میوه کوچک درخت سنجد است. این گیاه، بومی مناطق غرب و جنوب قاره آسیاست و در افغانستان، روسیه، قزاقستان، ترکیه و ایران کشت می‌شود. در آمریکای شمالی نیز سنجد گونه‌ای شناخته شده است و در ابعاد گسترده‌ای کشت می‌شود. سنجد خواص زیادی دارد و یکی از هفت سین سفره نوروز ایرانیان است.

سنجد در هفت سین نماد چیست؟

نوروز از جشن‌های باستانی ایران است. هفت سین سفره‌ای است که ایرانیان از زمان‌های گذشته تا کنون، هم‌ زمان با نوروز و بهار طبیعت در خانه‌های خود پهن می‌کنند. هر ((سین)) هفت سین، فلسفه و حکمتی دارد و به دلایلی خاص در سفره گذاشته می‌شود. یکی از ملزومات این سفره، سنجد است. سنجد هفت سین قدمتی دیرینه دارد و نماد عقل و عمل سنجیده و با تفکر است. فلسفه سنجد هفت سین به عقل و عمل عاقلانه محدود نمی‌شود بلکه سنجد نماد زایش و باروری نیز به حساب می‌آید. درخت سنجد به هنگام باروری عطری خوش در فضا پراکنده می‌کند و نشانی از باروری دارد.

فلسفه سنجد هفت سین می‌تواند وادار کردن انسان به تفکر و تعقل باشد. یعنی هر کسی در آغاز سال با خود عهد می‌بندد که در سال جدید علاقلانه و سنجیده رفتار و عمل کند. سنجد هفت سین همچنین می‌تواند نشان‌ دهنده عشق بین انسان‌ها باشد. آرزوی باروری و زایش در انسا‌ن‌ها، حیوانات و طبیعت از دیگر فلسفه‌های سنجد هفت سین است.

همانطور که گفته شد در مورد فلسفه سنجد نقل قول‌های مختلفی وجود دارد. بعضی واژه سنجد را از ریشه‌ی سنجیدن و به معنای تفکر می‌دانند و برخی سنجد را نماد عشق، زایش و باروری بر می‌شمرند. جالب است بدانید شکوفه‌های سنجد عطری قوی و زرد رنگ دارند که در باور عامه مردم، تقویت کننده قوای جنسی در زنان و سرکوب کننده این قوا در مردان به شمار می‌رود. با استناد به این دیدگاه، می‌توان گفت سنجد نشانه زایندگی و باروری و عشق انسان‌ها به یکدیگر است.

انواع سنجد

سنجد گیاهی دارویی-درمانی است که بخش‌های مختلف آن مانند پوست، هسته و گوشت مورد استفاده قرار می‌گیرند. سنجد انواع مختلفی دارد. در دنیا سه نوع درخت سنجد وجود دارد. هلاگنوس و هیپوفار دو نوع درخت سنجد موجود در ایران هستند. از بین این دو نوع، هلاگنوس میوه‌های درشت‌تری دارد و به دلیل نداشتن خار، بلندی درخت و پهن بودن برگ‌ها بر درخت‌های هیپوفار برتری دارد. از انواع مختلف سنجد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنجد حاجی حسینی: این نوع سنجد درشت و شیرین بوده و از بقیه سنجدها کمی گران‌تر است. هر دانه سنجد حاج حسینی تقریبا 3 سانتی‌متر است.
  • سنجد درجه یک: این سنجد بیشتر در نواحی شمال غرب کشور، سمنان و بسطام کشت می‌شود. اندازه تقریبی این نوع سنجد بین 2.5 تا 3 سانتی‌متر است. پوست این سنجدها به راحتی جدا می‌شود و زیر آن کمی هوا وجود دارد. این سنجد اگر با تاخیر از درخت‌ها جمع شود به رنگ قرمز در می‌آید و برای سنجد هفت‌سین مناسب است. سایزهای کوچکتر این نوع سنجد به عنوان سنجد درجه دوم و درجه سوم در بازار به فروش می‌رسد.
  • سنجد درباری: این سنجد که به سنجد درواری نیز معروف است سایز درشتی دارد اما در وسط آن یک بند قرار گرفته است(مانند بند انگشت) و روی پوست آن پوشیده از نقطه‌های سفیدی است.
  • سنجد کلاغی: سنجد کلاغی طعم گسی دارد و بیشتر از درخت‌های خودرو برداشت می‌شود. روی پوست این سنجد نیز مانند سنجد درباری نقطه‌های سفیدی وجود دارد اما بند ندارد.

سنجد نقلی: سنجد نقلی کوچک اما بسیار شیرین و خوش طعم است. این سنجد شبیه به عناب است و گاه با آن اشتباه گرفته می‌شود.

سنجد هفت سین چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

سنجد‌ها از نظر رنگ دو نوع دارند. سنجدهای قهوه‌ای روشن و سنجدهای تقریبا قرمز. سنجدهای قرمز به دلیل ظاهر زیبایی که دارند در مصارف تزیینی مانند هفت سین کاربرد دارند. بهتر است سنجد قرمز و زیبا باشد. سنجدهای قهوه‌ای روشن معمولا درشت‌ بوده و برای مصرف خوراکی، دارویی و تولید پودر سنجد مناسب هستند. در گیاهینه انواع مختلف این محصول به صورت عمده به فروش می‌رسند. این اقلام در بسته‌های 500 گرمی، 1 کیلویی و 5 کیلویی قابل عرضه است. محصولات گیاهینه در بالاترین سطح کیفیت قرار دارند و شما می‌توانید با خیالی راحت محصولی تازه، سالم و با کیفیت سفارش دهید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها