گیاه کندش و خواص روغن کندش
خواص جادویی گیاه کندش – روغن کندش چه خواصی دارد؟
3 فروردین 1399
پودر سیر در چه غذاهایی استفاده میشود + کاربرد پودر سیر
پودر سیر در چه غذاهایی استفاده میشود + کاربرد پودر سیر
17 فروردین 1399

چوب دارچین | خواص چوب دارچین چیست؟

آخرین بروز رسانی 21 بهمن 1402 توسط Fateme amooshahi

چوب دارچین یکی از ادویه های محبوب برای انواع دسر و شیرینی است که می‌توانید آن را در ادویه فروشی‌ها پیدا کنید. این ادویه خوشبو در غذاهای خورشتی نیز استفاده می‌شود.

نام علمی دارچین: cinnamon or cinnamomum verum

خانواده: برگ بو lauraceae

طبع دارچین : طبع دارچین گرم و خشک می باشد.

امروز قصد داریم تا در این مقاله درباره چوب دارچین و خواص چوب دارچین صحبت کنیم. پس اگر شماهم مایل هستید بیشتر درباره این ادویه جذاب بدانید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

خرید دارچین

دارچین چیست؟

دارچین یک ادویه است که از پوست داخلی درخت گرمسیری Cinnamomum (معروف به درخت دارچین) به دست می‌آید و به صورت چوب، لوله‌ای، سیگاری یا به صورت پودر عرضه می‌شود.

دارچین شامل چند ترکیب خوش عطر است که معروف‌ترین آن سینامالدئید است که به دارچین طعم تندی می‌دهد.

انواع مختلفی از دارچین وجود دارد، از جمله رایج‌ترین آن‌ها کاسیا سینامو است که همچنین به نام دارچین چینی هم معروف می‌باشد. کاسیا سینامو در شرق آسیا و ایالات متحده محبوب است و دارای چوب‌های تیره‌تر، ضخیم‌تر و خشن‌تری با شکل دوگانه‌ای است، و به دلیل میزان بالای سینامالدئید طعم تند و شیرین-تلخی دارد.

نوع دوم دارچین که بسیار محبوب و البته گران است، دارچین سیلان بوده که اصل هندوستان است و قیمتی بسیار گران تر از دارچین کاسیا دارد. این نوع دارچین بسیار خوش طعم و عطرتر و البته دارای ضرر کمتری هم است.

به صورت کلی دارچین دارای فواید آنتی‌اکسیدانی و مزایای ضد التهابی است و به عنوان یکی از مواد اصلی در دسرها، غذاهای خوشمزه و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

6 روش استفاده از چوب دارچین

استفاده از چوب دارچین

می‌توانید از چوب دارچین یا پودر دارچین در غذاهای مختلفی استفاده کنید، از نوشیدنی‌های گرم و خوراک‌ها گرفته تا پای‌، کاری‌ها و کسرولها:

  1. دارچین + شیر عسل: در زمستان، با تهیه شیر با خامه و عسل، می‌توانید از چوب دارچین به عنوان قاشقی برای هم زدن آن استفاده کنید! پس از گذشت مدتی، چوب دارچین شروع به حل شدن در شیر داغ می‌کند (البته بهتر است مقدار زیادی از دارچین وارد نوشیدنی شما نشود، زیرا مقدار کم آن لذت بخش و خوش طعم است) و به نوشیدنی شما طعم فوق العاده‌ای می‌دهد.
  2. استفاده در انواع پای: پای سیب و دارچین یکی از محبوب‌ترین انواع پای است. چوب دارچین تازه می‌تواند به پای سنتی سیب طعم خوبی بیافزاید. سه عدد چوب دارچین را در آسیاب قهوه قرار دهید و آن را تا زمانی که پودر شود، آسیاب کنید.
    دارچین آسیاب شده را به اندازه مورد نیازی که دستور پخت پای گفته می‌شود، اندازه‌گیری کرده و با سایر مواد خود مخلوط کنید. هنگامی که پای آماده شد، با بستنی و دارچین آسیاب شده با آن را پوشانید.
  3. چای دارچین خانگی: می‌توانید چای را با چوب دارچین و گل محمدی خشک شده نیز تزئین و میل کنید. روش آماده کردن چای دارچین به این صورت است که ابتدا چای را دم می‌کنید و سپس یک عدد چوب دارچین را برای 5 دقیقه در قوری قرار می‌دهید و پس از آن چوب دارچین را خارج کرده و چای را میل می‌کنید.
    البته می‌توانید پس از دم کردن چای و ریختن آن در لیوان، یک عدد چوب دارچین و مقداری گل محمدی خشک شده را درون لیوان به عنوان تزئین نیز قرار دهید.
  4. قرار دادن چوب دارچین در انواع خورش: دارچین یکی از بهترین گزینه ها برای پختن خورش های خوشمزه است. برای مثال زمانی که خورش قیمه یا مرغ درست می‌کنید، پس از اینکه همه مواد آماده شدند و قرار است درب قابلمه را ببندید، دو یا سه عدد چوب دارچین روی غذای خود قرار دهید و اجازه دهید تا 20 دقیقه داخل خورش بماند.
    سپس چوب ها را خارج کرده و از عطر و طعم لذیذی که به غذا داده اند لذت ببرید.
  5. استفاده از چوب دارچین روی برنج: اگر در حال تهیه یک پلوی شیرین ایرانی با آلبالو یا خلال بادام هستید، می‌توانید یک چوب دارچین را نیز به برنج خود اضافه کنید تا طعم گرم و چوبی به آن ببخشید.
  6. نوشیدنی‌های گرم قهوه: برای اینکه در یک زمستان سرد، کمی گرم شوید می‌توانید به نوشیدنی قهوه خود یک چوب دارچین اضافه کنید تا کمی عطر و طعم گرم‌تری به شما ببخشد.

شرحی بر خواص چوب دارچین

چوب دارچین اصل

  • معرفی ترکیباتی شامل دارچین و دیگر گیاهان دارویی مصرف دارچین بر اساس طبع گرمش کلیه ها را گرم می کند.
  • و درد و ضعف پاها را از بین می برد. مصرف دارچین و روغن آن در این مورد به شما کمک می کند.
  • دارچین برای درمان کم خونی توصیه شده است.
  • موجب تسهیل گردش خون می گردد و تا حدی به رقیق شدن خون کمک می کند.
  • در زنان برای تنظیم دوره قاعدگی و کاهش ناراحتی های ناشی از عادت ماهانه مفید است.

همچنین چوب دارچین دارای مزایای زیر نیز می‌باشد:

۱. خواص آنتی‌اکسیدانی: دارچین غنی از آنتی‌اکسیدان‌هاست که به خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد مضر در بدن کمک می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها نقشی اساسی در محافظت بدن در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب دارند.

۲. تأثیرات ضد التهابی: دارچین شامل خواص ضد التهابی است، به خصوص مرتبط با ترکیب فعال اصلی آن، سینامالدئید. چنین موردی می‌تواند به کاهش التهاب و کاهش خطر برخی از بیماری‌های مزمن کمک کند.

۳. تنظیم قند خون: بررسی‌ها نشان می‌دهد دارچین احتمالاً به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش سطح قند خون کمک می‌کند. این مزیت به ویژه برای افرادی که به مقاومت به انسولین یا دیابت نوع ۲ دچار هستند مفید است.

۴. سلامت قلب: دارچین مس‌تواند به کاهش سطوح کلسترول و کاهش فشار خون، به سلامتی قلب کمک کند. این عوامل به طور جمعی به یک سیستم قلبی-عروقی سالم کمک می‌کنند.

۵. خواص ضد میکروبی: دارچین خواص طبیعی ضدمیکروبی دارد که ممکن است به مهار رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک کند. این موارد می‌توانند در حفظ غذا مفید باشد و احتمالاً برای سلامت دهان هم دارای اثرات مثبتی باشد.

۶. آرامش عصاب: برخی از مطالعات نشان می‌دهد که دارچین می‌تواند تا حدی خواص محافظتی بر علیه افتراقی‌های عصبی داشته باشد و به تأخیر یا کاهش اثرات بیماری‌های نورودگری مانند آلزایمر و پارکینسون کمک کند.

۷. محافظت بدن در برابر سرطان

درست است که موارد بالا برای تایید شدن نیاز به تحقیقات بیشتری دارند وهمه آنها از نظر پزشکی و علمی ثابت نشده‌اند اما سالیان سال است که مردم از این ادویه به دلیل خواص زیادی که دارد استفاده های گوناگونی می‌کنند.

البته به یاد داشته باشید که باید در مصرف این ادویه حد تعادل را رعایت کنید، زیرا به سادگی می‌تواند به یک ادویه سمی تبدیل شود و چیزی جز ضرر برای شما به همراه نداشته باشد.

  • خاصیت دیگر چوب دارچین که با اهمیت محسوب می شود، تنظیم قند خون و کمک به بیماران دیابتی است. 

این خاصیت دارچین توسط تحقیقات دانشگاهی که امروزه انجام گرفته نیز به اثبات رسیده است. می توانید دارچین را با ادویه های زیر که به ادویه های ضد دیابت معروف هستند دم کنید و برای تنظیم قند خون تان میل نمایید.

  • ادویه هایی مثل؛ دارچین، زیره، میخک، برگ بو، زیره، تخم خرفه: اگر دچار سوزش سر دل هستید از اضافه کردن پودر دارچین روی غذا غافل نشوید.

همچنین برای تسکین سوزش معده و مقابله با نفخ و گاز روده می توانید از ترکیب دارچین با ادویه هایی مثل نعنا فلفلی، آویشن، زیره و مریم گلی یک ادویه ی ضد نفخ درست کنید و همراه غذا مصرف نمایید.

  • امروزه ثابت شده است که دارچین تاثیر خوبی بر درمان ضعف نعوظ دارد:

برای درمان این مشکل دم کرده ی دارچین، اسطوخودوس، شیرین بیان مفید است.

  • یکی دیگر از خواص دارچین، خاصیت ضد انعقادی خون است که موجب پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی در افراد می شود.

ادویه دارچین به همراه سیر، پیاز، میخک، برگ بو، تخم کرفس این خاصیت را دارند.

آیا چوب دارچین به طور کامل حل می‌شود؟

حتی پس از نازک کردن چوب دارچین در آسیاب، این ادویه به طور کامل در مایعات یا مخلوط‌ها حل نخواهد شد. از آنجایی که این ادویه از پوست درختان دارچین به دست می‌آیند، بیش از حد الیافی هستند که به طور کامل حل شوند.

چنین چیزی حتی در مورد پودر دارچین با دانه‌های درشت‌تر نیز صدق می‌کند؛ اگر دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که دانه های دارچین به جای حل شدن در نوشیدنی یا مایع گرم، به بالای نوشیدنی شما می‌آیند.

برای پخت غذا هم معمولا در دستورهای پخت توصیه می‌شود که پودر دارچین استفاده کنید، زیرا چوب دارچین کمی زمان می‌برد تا عطر خود را به غذا ببخشد.

دارچین یک ادویه ی پرمصرف و ارزشمند

در طول تاریخ دارچین یک ادویه تجاری پرمصرف به شمار می رفته است. چینی ها در گذشته معتقد بودند که دارچین راز جوانی است.

مصریان برای مومیایی مردگان خود از دارچین استفاده می کرده اند. ارزشمندی این ادویه در زمان های گذشته بین بعضی از اقوام به قدری بوده است که در تجارت به قیمت طلا و عاج مبادله می شده است.

معرفی خواص دارچین به صورت اجمالی:

در ابتدا اگر بخواهیم به شکل کلی ویژگی های خاص دارچین را ذکر کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تقویت عمومی بدن
  • پیشگیری از پیری زودرس
  • بازیابی توانایی جنسی
  • باز کننده ی عروق
  • ضد میکروب
  • تقویت کلیه ها
  • درمان کم خونی
  • والیوم گیاهی
  • تسکین درد های ماهیچه ای و مفصلی
  • خاصیت آنتی باکتریالی ، آنتی بیوتیکی و آنتی قارچی
  • رفع سوزش معده و حالت های تهوع
  • رقیق سازی خون
  • درمان دیابت
  • مقابله با حالت ارتفاع زدگی
  • دارچین و عفونت دندان
  • خواص چوب دارچین برای لاغری

عکس چوب دارچین اصل

خواص دارویی دارچین گیاهینه

دارچین در آشپزی

در آشپزی سنتی ایران در انواع حلیم ها مثل حلیم بادمجان همچنین شله زرد، آبگوشت، کله پاچه، بریانی و … غذا را با دارچین معطر و خوشمزه می کنند.

این ادویه هرچند با هدف تزیین و زیبایی به کار می رود، موجب اعتدال طبع غذاهای سرد می شود.

هم به هضم بهتر کمک می کند و هم از برخی ناراحتی هایی که بعد از خوردن غذا ممکن است پدیدار شوند پیشگیری می کند.

خوردن چوب دارچین باعث افزایش قدرت دفاعی بدن در مقابل برخی ویروس ها از جمله ویروس سرماخوردگی می گردد.

این ماده خاصیت پنی سیلینی و آنتی بیوتیکی دارد.

و در این مورد کمتر گیاهی به اندازه دارچین از این خاصیت بهره مند است.

مصرف دارچین میکروب های سالمونلا که در تخم مرغ یا جوجه ممکن است یافت شوند و همچنین باکتری های استافیلوکوک را تا حدی از بین می برد.

وقتی از بیرون مرغ و گوشت و دیگر غذاهای آماده را تهیه می کنید، برای پیشگیری از بیماری های احتمالی از ادویه دارچین استفاده کنید.

خوردن چوب دارچین و نوشیدنی

  • دارچین به دلیل وجود والیوم گیاهی خاصیت آرامش بخشی دارد.
  • همچنین در درمان ترس و دلهره و جنون موثر است.
  • بر همین اساس اکنون به شما یک نوشیدنی بسیار موثر با پایه دارچین معرفی می کنیم که یک خواب آور طبیعی محسوب می شود.
  • با میل کردن این نوشیدنی نیم ساعت قبل از رفتن به رختخواب، خواب بهتری را تجربه خواهید کرد.
  • این شربت را از مخلوط کردن عرق دارچین با عرق گیاهان بادرنجبویه، سنبل الطیب، اسطوخودوس، گل ساعتی و بابونه تهیه کنید.
  • همانطور که اشاره شد به منظور رفع بوی نامطبوع بدن (زیر بغل و …) می توانید از دارچین استفاده کنید.
  • به این منظور عرق دارچین را با عرقیات زیر ترکیب کنید؛
  • شیرین بیان، گشنیز، مرزنجوش، اکلیل کوهی(رزماری)، زنجبیل، زیره سبز و برگ بو
  • یا اینکه از دم کرده ی  گیاهان زیر استفاده کنید؛
  • دارچین، اکلیل کوهی، مرزنجوش، زنجبیل با عسل
  • همینطور به دلیل این که دارچین حاوی سینئول است، مصرف دارچین در حذف قارچ ها و باکتری عامل بوی بد دهان موثر خواهد بود.
  • پس به جای خرید دهان شویه های گران قیمت و شیمیایی از دهان شویه ی طبیعی شامل دارچین استفاده کنید.
  • برای تاثیرگذاری بیشتر این دهان شویه ی طبیعی، عرق دارچین را با عرق هرکدام از گیاهان زیر که در دسترس شما است ترکیب کنید؛
  • هل، پونه، اکلیل کوهی، نعناع فلفلی، رازیانه، زوفا، ترخون و گشنیز.
  • روزانه ۳ تا ۵ نوبت این دهان شویه را داخل دهانتان قرقره کنید.
  • سینئول موجود در دارچین یک آنتی سپتیک طبیعی بر پایه فنول است که در حوزه دندانپزشکی به آن توجه خاصی می شود.

خواص دارچین گیاهینه

نکاتی راجع به نحوه مصرف دارچین

تا اینجا به خواص ادویه دارچین اشاره کردیم. اما در مقدار مصرف دارچین ملاحظاتی نیز بایستی صورت بگیرد.

  • چوب دارچین خاصیت گرم و خشک دارد، مصرف آن در افراد گرم مزاج ممکن است موجب بروز سردرد می گردد.
  • این افراد بهتر است دارچین را با گیاهان خنک مثل ریحان مصرف کنند.
  • در کل متخصصان علوم تغذیه حداکثر میزان مجاز برای مصرف دارچین در روز را بین ۲ تا ۴ گرم توصیه می کنند.
  • مصرف دوز های بالا می تواند در بدن ایجاد سمیت کند. به خصوص در مورد افرادی که به ناراحتی های کبد دچار هستند.
  • زنان حامله و زنانی که در دوره شیردهی هستند وهمچنین بچه های کوچک باید از مصرف دارچین پرهیز کنند.
  • همچنین مصرف همزمان دارچین با بعضی داروها مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای دیابت، رقیق ساز خون مثل آسپرین و داروهای قلبی میتواند تاثیراتی روی عملکرد آن دارو ها بگذارد.
  • پس اگر این داروها را مصرف می کنید، قبل از خوردن دارچین بهتر است مساله را با پزشک مطرح کنید.

منابع :

Webmd.com

 

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها