خواص سایه دانه
خواص سیاه دانه ایرانی
2 اسفند 1399
تاثیرگذارترین دمنوش­ های گیاهی برای حفظ آرامش اعصاب و روان
تاثیرگذارترین دمنوش­ های گیاهی برای حفظ آرامش اعصاب و روان
11 اسفند 1399

روش‌های جهانی تهیه قهوه

روش‌های جهانی تهیه قهوه

آخرین بروز رسانی 4 اسفند 1399 توسط تیم تحریریه گیاهینه

قهوه یکی از نوشیدنی‌های خوش عطر و طعم است که طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است. هر چند قهوه در فرهنگ‌های مختلف جای پای خود را محکم کرده است؛ اما در هر جایی نیز به روش خاصی تهیه می‌شود. در حال حاضر روش‌های جهانی تهیه قهوه در دنیا متنوع هستند.

هر کسی با توجه به ذائقه‌ای که دارد، از نوع خاصی قهوه استفاده می‌کند. شاید دلیل همین امر است که قهوه با نام‌های مختلفی در کافه‌ها می‌توانید پیدا کنید. اگر می‌خواهید رایج ترین روش‌های جهانی تهیه قهوه را بدانید، با ما همراه باشید.

چند روش برای تهیه قهوه وجود دارد؟

دانه‌های قهوه را می‌توان در زمان طبخ، به روش متفاوتی تهیه کرد. حتی همزمان با طبخ، سایر مواد دیگر مانند شیر، خامه و … را به آن اضافه کرد و طعم‌های مختلفی را ایجاد کرد. از طرفی قهوه دارای انواع مختلفی است که عطر و طعم آن‌ها با هم متفاوت است. به عنوان مثال قهوه عربیک و قهوه روبوستا طعم و میزان کافئین متفاوتی با هم دارند.

این تنوع سبب می‌شود تا در یک کافی شاپ بتوانید قهوه‌های متنوعی را امتحان کنید؛ اما به طور کلی 4 روش رایج برای طبخ قهوه وجود دارد.

1-     تهیه قهوه به روش عصاره گیری

در روش عصاره گیری از دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌شود. در این روش سه نوع دستگاه صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر کدام با توجه به میزان قهوه‌ای که قرار است از آن تهیه شود، انتخاب می‌شود.

عصاره گیری با دستگاه به سه روش انجام می‌گیرد:

  • عصاره گیری کم آب یا رسترتو
  • عصاره گیری نرمال یا اسپرسو
  • عصاره گیری پر آب یا لانگو

در هر کدام از این روش‌ها، میزان غلظت قهوه متفاوت است. هر چه قصد دارید میزان کافئین یا قهوه موجود در فنجان قهوه تان بیشتر باشد، باید از روش کم آب تری استفاده کنید.

در دستگاه‌هایی که برای عصاره گیری استفاده می‌شود، معمولا میزان لازم از قهوه و آب را در دستگاه می‌ریزند و یک قهوه خوش طعم از دهانه دستگاه بیرون می‌آید. البته باید میزان قهوه و نحوه پلمپ کردن آن در محفظه مخصوص را ماهرانه انجام دهید.

2-     تهیه قهوه ترک

حالت آردی دارد و بیشتر برای فال گیری از آن استفاده می‌شود. این نوع قهوه را به کمک قهوه جوش تهیه می‌کنند. البته به علت این که هورمون‌های جنسی را در اقایان و خانم‌ها از بین می‌برد و اختلالات کلیوی ایجاد می‌کند، چندان برای مصرف پیشنهاد نمی‌شود.

برای تهیه قهوه ترک، مقداری قهوه پودر شده را در قهوه جوش ریخته و بر روی آن آب سرد می‌ریزند، سپس اجازه می‌دهند تا با حرارت کم، قهوه جوش بخورد. پس از این که مواد به نقطه جوش رسید، می‌توانید آن را از روی شعله بردارید تا تلخی آن کمتر باشد. در صورتی که از فوم روی قهوه خوشتان نمی‌آید، می‌توانید زمان جوشیدن را افزایش دهید یا این ماده را از روی فنجان قهوه با یک قاشق چای خوری بردارید.

3-     طرز تهیه قهوه دمی یا بروئینگ

دستگاه‌های خاصی نیاز دارد. کلور، سایفون، کمکس و … از این دستگاه هستند. در این نسل کافئین 3 برابر بیشتر از نوع 1 یا عصاره گیری است. برای نسل سوم قهوه، حتما از تکتون استفاده شود. بیشتر عربیکا استفاده می‌شود که عطر و طعم خوبی دارد.

برای تهیه آن یا کاپینگ قهوه، روش‌های مختلفی وجود دارد. البته نوع قهوه و کیفیت آن در طعم و عطر آن اهمیت بسیار بالایی دارد.

در تهیه قهوه دمی، از چارت بروئینگ نیز استفاده می‌شود که میزان آب و قهوه را به صورت مشخص می‌توان روی آن پیدا کرد. در این صورت، کیفیت قهوه تولید شده، مناسب است و طعم و عطر بهتری دارد.

4-      طرز تهیه قهوه‌های فوری

این روش نیز به علت این که لرده دارد ایجاد اختلالات کلیوی می‌کند. از این رو خیلی سفارش نمی‌شود. در این روش، از قهوه فراوری شده استفاده می‌شود. استفاده از این قهوه‌ها بسیار رایج است و می‌توان انواع نسکافه، کاپوچینو و … را در این رده قرار داد. این نوع قهوه، به علت فراوری‌هایی که روی آن انجام شده است، به سرعت در آب جوش حل شده و روش تهیه راحتی دارد. به همین علت طرفداران زیادی دارد؛ اما ارزش غذایی آن به نسبت قهوه‌هایی مانند اسپرسو، به مراتب کمتر است.

روش تهیه کافه در کافی شاپ‌ها چگونه است؟

ممکن است در کافی شاپ‌ها، انواع کافه وجود داشته باشد.

در اکثر کافی شاپ‌ها، اسپرسو، به روش میکس کافه‌ای انجام می‌گیرد. به عنوان مثال اصطلاحاتی مانند 80  به 20 یا 50، 50 و … را در تهیه قهوه شنیده اید. این‌ها درصد استفاده از قهوه نوع عربیکا و روبستا است. چون هم کافیئن را می‌توان دریافت کرد هم عطر و طعم مورد نظر را به کافه بدهد.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها