بررسی آماری تولید ادویه جات هند در استان‌های مختلف آن
بررسی آماری تولید ادویه جات هند در استان‌های مختلف آن
15 آذر 1399
تجارت کنجد
با صادر کنندگان و وارد کنندگان اصلی و تجارت دانه کنجد آشنا شوید
18 آذر 1399

ورود به تجارت جهانی ادویه زنجبیل و فرصت های صادرات به کشورهای اروپا

تولید و ارزش قیمت زنجبیل در کشور تایلند

آخرین بروز رسانی 17 آذر 1399 توسط تیم تحریریه گیاهینه

 

ورود به تجارت جهانی ادویه زنجبیل و فرصت های صادرات به کشورهای اروپا

امروزه، صادرات زنجبیل خشک نظر بسیاری از کشورهای تولید کننده زنجبیل را به خود جلب کرده است. این کشورها تلاش می‌کنند تا مجموعه تأمین کنندگان این ادویه شگفت انگیز بپیوندند. بنابراین، توصیه می‌شود آن‌ها هم درست مانند همتایان پیشین خود، کشورهای اروپایی را هدف قرار دهند.

وضعیت صادرات زنجبیل خشک از کشور پرو

در 5 سال گذشته، میزان صادرات زنجبیل خشک از کشور پرو به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. این کشور، به ویژه در تولید محصولات ارگانیک با حجم بالا موفق بوده است. محصولات تولید شده در پرو به شکل قابل توجهی با کیفیت هستند.

در عین حال، وضعیت مطلوب و ارگانیک بودن تولیدات باعث می‌شود، محصولات این کشور از قیمت بالایی برخوردار باشند. لازم به ذکر است، دقت در زمینه تولید محصولات باکیفیت بر حجم صادرات زنجبیل از پرو تأثیر منفی نداشته است.

 ویژگی‌های زنجبیل خشک برای ورود به بازارهای اروپا

کلیه محصولات خوراکی صادراتی به بازارهای اروپا نظیر زنجبیل خشک باید سالم و بی‌خطر باشند. به علاوه، مواد افزودنی ادویه‌جات هم باید مورد تأئید سازمان‌های بهداشتی و مرتبط با غذا و داروی کشورهای مقصد قرار بگیرد.

در کشورهای اروپایی، میزان آلاینده‌های موجود در مواد خوراکی و ادویه‌جات وارداتی به دقت اندازه‌گیری می‌شود. این کشورها، بقایای سموم دفع آفات، مایکوتوکسین‌ها و سایر آلاینده‌های خطرناک را با دقت هر چه تمام‌تر بررسی می‌کنند.

به علاوه، در هنگام صادرات به کشورهای اروپایی باید توجه داشت که وجود برچسب بر روی بسته‌های زنجبیل خشک صادراتی ضرورت دارد. تأکید بر وجود یا عدم وجود آلرژن در مواد بسته‌بندی شده از ملزوماتی است که باید در این برچسب‌ها ذکر شود. آلرژن، نوعی آنتی‌ژن است که در سیستم ایمنی بدن، واکنش‌های غیر طبیعی و شدید ایجاد می‌کند.

قوانین و محدودیت‌های مرزی برای صادرات زنجبیل خشک به کشورهای اروپایی

ورود کالاهای گوناگون به کشورهای اروپایی تابع قوانین سخت‌گیرانه‌ای است. صادرات زنجبیل خشک به این کشورها هم از این قاعده مستثنا نیست. مقامات مرزی، کلیه اقلام وارداتی را به طور رسمی و منظم بازرسی می‌کنند و مجوز واردات تنها در صورت تأئید این بخش ارائه می‌شود.

شایان توجه است که رعایت نکردن مکرر قوانین مرتبط با صادرات مواد غذایی به کشورهای اروپایی ممکن است تعیین شرایط ویژه یا حتی تعلیق واردات از صادر کننده متخلف را به دنبال داشته باشد.

کنترل آلاینده‌های موجود در زنجبیل خشک

تعیین حداکثر میزان آلاینده‌های خاص در محصولات غذایی برعهده کمیسیون اروپا است که با تدوین و ارائه آئین نامه‌های به خصوصی اعلام می‌شود. آئین نامه‌های یاد شده در فواصل زمانی مختلف به روز رسانی شده و حد مجاز برخی مواد را در محصولاتی نظیر زنجبیل خشک مشخص می‌کنند.

بقایای سموم دفع آفات، مایکوتوکسین‌ها، فلزات سنگین، ارگانیسم‌های میکروبیولوژیک و مواد افزودنی غذایی از جمله شایع‌ترین آلاینده‌هایی هستند که در صادرات زنجبیل خشک به کشورهای اروپایی مورد نظارت و بررسی قرار می‌گیرند.

مایکوتوکسین‌ها

تا سال 2012 میلادی، وجود مایکوتوکسین‌هایی نظیر آفلاتوکسین و اُکراتوکسین A از اصلی‌ترین دلایل ممنوعیت واردات زنجبیل خشک به کشورهای اروپایی به حساب می‌آمد. حداکثر میزان مجاز آفلاتوکسین B1 در هر یک کیلوگرم زنجبیل خشک، معادل 5 میلی گرم برآورد شده است.

از طرف دیگر، حداکثر مقدار مجاز مجموع آفلاتوکسین‌های B1، B2، G1 و G2، در هر یک کیلوگرم زنجبیل خشک، معادل 10 میلی گرم است. در عین حال، این رقم برای اُکراتوکسین، چیزی در حدود 15 میلی گرم در هر یک کیلوگرم زنجبیل خشک در نظر گرفته شده است.

بقایای سموم دفع آفات

اغلب زنجبیل‌های خشک وارداتی به بازارهای اروپا عاری از بقایای سموم دفع آفات هستند. با این حال، اتحادیه اروپا نسبت به حضور این مواد در خوراکی‌ها و سایر اقلام وارداتی هم نگاهی به شدت سخت‌گیرانه دارد. اتحادیه اروپا به طور مرتب، فهرستی از سموم دفع آفات تأئید شده در این محدوده جغرافیایی را تعیین و به روز رسانی می‌کند. بی‌توجهی به این موارد به منزله خارج شدن محصول از بازارهای اروپا خواهد بود.

آلاینده‌های میکروبیولوژیکی

هگزاکلروسیکلوهگزان‌ها از جمله ترکیباتی هستند که وجود مقادیر اندکی از آن هم باعث خروج محصول از چرخه خرید و فروش و واردات به کشورهای اروپایی خواهد شد. این ماده، پیش‌تر در ریشه زنجبیل تازه و صادراتی از کشور چین دیده شده است.

باکتری سالمونلا و سرب هم از موادی هستند که ممکن است در قطعات زنجبیل ارگانیک دیده شوند. باسیلوس سرئوس موجود در پودر زنجبیل و آفلاتوکسین‌ها و هیدروکربن‌های چند حلقه‌ای آروماتیک هم از موادی هستند که بیش‌تر ممکن است در زنجبیل سائیده شده وجود داشته باشند. به این ترتیب، می‌توان نتیجه گرفت که اغلب آلودگی‌های میکروبیولوژیکی از طریق سالمونلا و آفلاتوکسین‌ها اتفاق می‌افتد.

روش مقابله با آلودگی‌ها

ضد عفونی کردن با بخار، کم هزینه‌ترین و سالم‌ترین روش مقابله با آلودگی‌های میکروبیولوژکی است. با این حال، استفاده از این روش بر روی طعم زنجبیل تأثیر منفی می‌گذارد. با وجود این، خریداران اروپایی همچنان از عرضه کنندگان می‌خواهند تا این قبیل مواد خوراکی را با بخار سترون سازی کنند. انجام این کار در مبدأ می‌تواند از نظر اقتصادی به نفع صادر کننده باشد؛ چرا که تهیه تجهیزات مورد نیاز برای این کار در اروپا بسیار پرهزینه بوده و از ارزشی معادل یک میلیون یورو برخوردار است.

مواد افزودنی

وجود مواد افزودنی نظیر رنگ‌ها و غلیظ کننده‌ها تابع قوانین ویژه و سخت گیرانه‌ای است. انواع مواد افزودنی و مقادیر آن باید به طور صحیح از طرف صادر کننده اعلام شود. در غیر این صورت، از ورود اقلام خوراکی مورد نظر جلوگیری می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که اروپائیان ادویه‌های عاری از مواد افزودنی را بیش‌تر ترجیح می‌دهند.

سایر الزامات

برخی الزامات عرفی وجود دارند که رعایت آن‌ها می‌تواند در سهولت دسترسی به بازارهای اروپایی موثر باشد؛ چرا که، اغلب خریداران اروپایی این موازین و الزامات را به عنوان معیاری برای انتخاب صادر کننده در نظر می‌گیرند. از میان الزامات یاد شده، دریافت گواهینامه ایمنی و سلامت مواد غذایی و پایبندی به مسئولیت‌های اجتماعی (CSR) مهم‌تر و موثرتر خواهد بود.

کیفیت قابل قبول

کیفیت محصول از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده برای خریداران اروپایی است. صادرات زنجبیل خشک و کلیه ادویه‌جات به اروپا باید تحت موازین درج شده در سند تجارت ادویه اروپا (Quality Minima Document) باشد که به وسیله اتحادیه ادویه اروپا (ESA) منتشر می‌شود. بر اساس این سند، میزان مواد مجاز در ادویه‌جات خشک به قرار زیر است:

  • خاکستر: حداکثر 8%
  • خاکستر نا محلول در اسید: حداکثر 2%
  • رطوبت: حداکثر 12%
  • روغن فرار در هر 100 گرم: حداقل 1.5 میلی گرم
  • گوگرد دی اکسید (SO2): حداکثر 150 بخش در میلیون (ppm)

سایر مقررات مربوط به بهداشت ادویه‌جات، مشابه با قوانینی است که به وسیله انجمن تجارت ادویه آمریکا (ASTA) اعلام شده است.

برچسب

برچسب زدن صحیح هم از دیگر مواردی است که برای خریداران اروپایی اهمیت دارد. بنابراین، لازم است نکات زیر در برچسب محصول منظور شوند:

  • نام محصول
  • اطلاعات کامل تولید کننده اعم از نام و آدرس
  • شماره سری ساخت
  • تاریخ تولید
  • رده‌بندی محصول
  • کشور تولید کننده
  • تاریخ برداشت (ماه و سال)
  • وزن خالص

سایر اطلاعات مفید عبارتند از:

  • بار کد
  • کد تولید کننده / بسته‌بندی
  • کلیه اطلاعات تکمیلی که می‌توانند برای ردیابی محصول از مبدأ مورد استفاده قرار گیرند.

بسته‌بندی

بسته‌بندی صادرات زنجبیل خشک هم درست مانند سایر ادویه‌جات پودر شده باید به صورت فله در کیسه‌های مخصوص کنفی با وزن تقریبی 36 تا 65 کیلوگرم انجام گیرد. البته، در مواردی، ریشه‌های خشک شده در جعبه‌های مقوایی یا چوبی 60 کیلویی با پوشش کتان هم بسته‌بندی می‌شوند.

در بسیاری موارد، وزن و نوع بسته‌بندی براساس تقاضای مشتری تعیین می‌شود. به عنوان مثال، صادرات زنجبیل خشک از نیجریه، اغلب از طریق کیسه‌های 50 کیلویی انجام می‌شود.

زنجبیل فرآوری شده به صورت پودر یا قطعات خشک ممکن است در کیسه‌ها و بسته‌های چند لایه با وزن‌های مختلف از یک تا 25 کیلوگرم بسته‌بندی شود. با این حال، این نوع زنجبیل، به طور معمول در بسته‌های 12.5 کیلویی یا 25 کیلویی صادر می‌شود.

صادرات زنجبیل خشک ارگانیک

صادرات زنجبیل خشک ارگانیک به اروپا مستلزم آن است که گیاه این ادویه صادراتی با استفاده از روش‌های تولید ارگانیک و مطابق با قوانین اروپا رشد کرده باشد. به همین منظور، لازم است مراحل رشد و فرآوری این ادویه‌جات توسط یک مرجع معتبر بررسی و تأئید شوند. صادر کننده، تنها پس از کسب این گواهینامه می‌تواند آرم ارگانیک اتحادیه اروپا را بر روی محصولات خود قرار دهد.

مجوز تولید پایدار

از رایج‌ترین برنامه‌های تولید پایدار در اتحادیه اروپا می‌توان به تجارت منصفانه (Fair Trade) و Rainforest Alliance اشاره کرد. تجارت منصفانه (Fair Trade) یک انجمن سازمان یافته است که از رویکردی بازار محور برخوردار است. هدف این انجمن، ایجاد شرایط تجاری منصفانه و گسترش پایداری و کمک به تولید کنندگان و صادر کنندگان کشورهای جهان سوم است. این انجمن، استانداردهای ویژه‌ای را برای صادرات و واردات ادویه‌جات و دمنوش‌ها در نظر گرفته است.

موارد مصرف زنجبیل خشک در بازار اروپا

در حال حاضر، صادرات زنجبیل خشک به اروپا به مراتب بیش‌تر از قبل گسترش یافته است. این ادویه در بسیاری از غذاها و خوراکی‌های آسیایی، نوشیدنی‌ها و اغذیه‌های فرآوری شده کاربرد دارد. حتی، بسیاری از ساکنان اروپا با پیروی از طب سنتی شرقی در هنگام سرماخوردگی از دمنوش‌های حاوی زنجبیل خشک استفاده می‌کنند.

کانال‌های توزیع

وارد کنندگان عمده و دلالان ادویه از اصلی‌ترین توزیع کنندگان بازار ادویه‌جات اروپا به حساب می‌آیند. بسیاری از عمده فروشان، پس از تأمین ادویه مورد نیاز خود از این کانال‌ها اقدام به بسته‌بندی مجدد آن در ابعاد کوچک‌تر می‌کنند.

تولید کنندگان و عرضه کنندگان کوچک در مواجهه با بازار بزرگ اروپا

در هنگام صادرات زنجبیل خشک به اروپا باید در نظر داشت که عرضه کالای باکیفیت و دسترسی به زنجیره تأمین مورد نیاز برای این کار مستلزم سرمایه گذاری زیادی است. در اغلب مواقع، تولید کنندگانی که از تجهیزات مناسبی برخوردار هستند، مسئولیت بسته بندی به سفارش مشتری را نیز برعهده می‌گیرند. بسیاری از ادویه‌جاتی که در سوپرمارکت‌های اروپایی وجود دارند با همین روش بسته بندی و عرضه می‌شوند.

انجام این کار، مستلزم در دست داشتن تجهیزات مناسب، محصول باکیفیت و سرمایه گذاری قابل توجه است. منظور این نیست که تولید کنندگان کوچک نمی‌توانند محصولات خود را به بازارهای اروپا صادر کنند. بلکه، پیشنهاد می‌شود، تولید کنندگان کوچکی که محصولات باکیفیتی دارند، توان تجاری خود را با صادر کنندگان بزرگ یا سایر تولید کنندگان مشابه خود ادغام کرده و وارد بازارهای اروپا شوند.

رقابت در بازارهای اروپا

صادرات زنجبیل خشک به بازار اروپا مستلزم رقابت تنگاتنگ با سایر تأمین کنندگانی است که به طور عمده به کشورهای در حال توسعه تعلق دارند. تنها در سال 2018 میلادی، 127 هزار تُن زنجبیل خشک با ارزشی معادل 160 میلیون یورو به اروپا صادر شده است. کشورهای زیر، عمده‌ترین میزان صادرات زنجبیل خشک به اروپا را برعهده دارند:

چین

کشور چین، اصلی‌ترین تأمین کننده زنجبیل اروپا است. تولید زنجبیل در چین به طور عمده مکانیزه است. در سال 2018 میلادی، این کشور در حدود 80 درصد از زنجبیل مورد نیاز اروپا را تأمین کرده است. چیزی در حدود 90 درصد از زنجبیل چینی به صورت خرد نشده و تنها 10 درصد از آن خرد شده بوده است.

پرو

کشور پرو دومین صادر کننده اصلی زنجبیل به اروپا است. سهم صادرات زنجبیل خشک از پرو به کشورهای اتحادیه اروپا در حدود 8.4 درصد است. این رقم در فاصله سال‌های 2014 تا 2018 میلادی رشد چشمگیری داشته است. اغلب زنجبیل وارداتی از پرو به صورت خرد نشده بوده و از مجوز محصول ارگانیک برخوردار است.

برزیل

کشور برزیل با سهمی معادل 5 درصد، سومین صادر کننده زنجبیل به اروپا به حساب می‌آید. زنجبیل برزیل هم از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است. از سال 2019 میلادی، این کشور موفق به دریافت گواهینامه محصول ارگانیک شده است.

نیجریه

در حدود 3.7 درصد از سهم واردات بازار زنجبیل اروپا به کشور نیجریه تعلق دارد. نیجریه هم محصول زنجبیل خود را به صورت خرد نشده و در طول 9 ماه از سال صادر می‌کند.

تایلند

سهم تایلند از واردات زنجبیل اروپا در حدود 1.9 درصد است. این کشور، با در دست داشتن گواهینامه محصول ارگانیک، صادرات زنجبیل تازه را برعهده دارد.

هند

کشور هند یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان زنجبیل در جهان است. با این حال، محصول خود را تنها به صورت خشک، خرد شده و پودر به اروپا صادر می‌کند. این کشور در فاصله سال‌های 2014 تا 2018 میلادی، سالیانه 1.4 تا 1.5 هزار تُن از این محصول را به اتحادیه اروپا صادر کرده است.

عوامل موثر در قیمت زنجبیل خشک شده

زنجبیل به صورت سالیانه برداشت می‌شود. به این ترتیب، قیمت آن در هر فصل برداشت متغیر خواهد بود. در درجه نخست، قیمت زنجبیل خشک به بهای کلی این محصول و در درجه دوم به کشور مبدأ آن بستگی دارد. محصول زنجبیل در کشورهای مختلف با قیمت‌های گوناگونی به بازار عرضه می‌شود. به عنوان مثال، در جولای سال 2019 میلادی، بهای زنجبیل خشک هندی به ازای هر تُن، چیزی در حدود 4000 دلار آمریکا بوده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی، قطعات زنجبیل چینی با قیمتی معادل 3000 دلار به ازای هر تُن به فروش رسیده است.

در نهایت، میزان تولید و شرایط محصولات بزرگ‌ترین تولید کنندگان، همیشه می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر قیمت محصول داشته باشد. صادرات زنجبیل خشک هم از این قاعده مستثنا نیست. با این حال، واقعیت این است که وارد کنندگان و تاجران بزرگ بازار اروپا، بیش از هر چیز به کیفیت محصول توجه می‌کنند. بنابراین، لازم است تأمین کنندگان برای ارائه محصولی با بالاترین کیفیت ممکن تلاش کنند.

https://www.cbi.eu/market-information/spices-herbs/dried-ginger/market-entry

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها