قیمت جهانی میخک
قیمت جهانی میخک؛ کشورهای اصلی تولید کننده و بررسی بازار جهانی
18 مرداد 1400
خواص دمنوش آویشن برای درمان کرونا
خواص دمنوش آویشن در رابطه با درمان کرونا
28 مرداد 1400

اورگانو: ادویه اورگانو چیست؟ + اورگانو در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

آخرین بروز رسانی 18 دی 1402 توسط Fateme amooshahi

ادویه اورگانو یک ادویه خوش عطر است که طعمی بی نظیر به غذاها اضافه می‌کند. این ادویه به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد می‌تواند برای سلامتی انسان نیز بسیار مفید باشد.

ادویه اورگانو (Oregano) یک گیاه علفی است که در بسیاری از آشپزی‌ها به عنوان یک ادویه مورد استفاده قرار می‌گیرد. نام علمی این گیاه Origanum vulgare است و برگ‌ها و شاخه‌های آن برای استفاده در آشپزی و درمان‌های گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ادویه اورگانو دارای طعم تند و خوشبو با نت‌های گرم و خوشایند است. این ادویه در غذاهای ایتالیایی مانند پیتزا، پاستا، سس‌ها و سالاد‌ها استفاده می‌شود. همچنین، در غذاهای سنتی مدیترانه‌ای نیز به عنوان ادویه‌ای محبوب استفاده می‌شود.

علاوه بر کاربردهای آشپزی، اورگانو نیز خواص دارویی دارد. این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است. به عنوان یک گیاه دارویی، اورگانو ممکن است در درمان عفونت‌ها، سرفه و سرماخوردگی، مشکلات گوارشی و غیره مفید باشد. با این حال، قبل از استفاده از آن به عنوان یک درمان گیاهی، بهتر است با پزشک یا علاوه بر آن، یک متخصص گیاهان دارویی مشورت کنید.

در این مقاله قرار است با این ادویه به طور کامل آشنا شویم و نحوه استفاده و خواص آن را بررسی کنیم.

قبل از شروع مقاله، به شما پیشنهاد می‌کنیم دستور پخت اسپاگتی با ادویه اورگانو را در یوتیوب تماشا کنید:

اسپاگتی با ادویه اورگانو

ادویه اورگانو

امروزه برای آشپزی، طبخ انواع غذاهای سنتی، محلی و رستورانی و البته برای کاربردهای دارویی، سبزیجات و ادویه‌های معطر مختلفی استفاده می‌شوند.

کاربرد هر کدام از ادویه‌های گوناگونی که تا امروز در آشپزی‌های ایرانی مصرف شده اند علاوه بر بخشیدن طعمی ویژه و ماندگار، خواص پرشماری را برای انواع این غذاها و خوراکی‌ها به ارمغان آورده اند. یکی از انواع ادویه‌جات مفید در طبخ و آشپزی ایرانی، ادویه ارگانو است که مصرف آن در انواع غذاهای خانگی یا رستورانی می‌تواند طعمی بی‌نظیر و خواصی شگفت‌انگیز را برای آن غذاها به ارمغان بیاورد.

پونه کوهی که نام دیگر ارگانو است، یک گونه از گیاهان گلدار از خانواده نعنا یا Lamiaceae است. این گیاه خوشبو عمدتا بومی منطقه مدیترانه بوده اما به طور گسترده‌ای در سایر نقاط معتدل نیمکره شمالی یافت می‌شود.

پونه کوهی یک گیاه چند ساله چوبی است که ارتفاع بوته آن عمدتا بین 20 تا 80 سانتی متر بوده و دارای برگ‌های سبز و گل‌های بنفش‌رنگ است که در تابستان به‌صورت خوشه‌های ایستاده می‌رویند. در بعضی از زبان‌های محلی به این گیاه مرزنجوش وحشی نیز گفته می‌شود و از خویشاوندان نزدیک این گیاه، O. Majorana است که به مرزنجوش شیرین معروف است.

گیاه اورگانو که در بعضی از منابع به آن فلفل اورگانو نیز گفته شده است، امروزه به طور گسترده‌ای در آشپزی، به ویژه در غذاهای اسپانیایی، ایتالیایی، مکزیکی و فرانسوی استفاده می‌شود. پونه کوهی همچنین به عنوان یک گیاه زینتی برای تزئین فضاهای خانگی و اداری نیز به کار می‌رود، چرا که دارای گوناگونی زیادی در رنگ برگ و رنگ گل خود است. در این نوشتار به معرفی ادویه ارگانو، ترکیبات آن، تفاوت ارگانو با آویشن و مصرف آن در غذاها پرداخته شده است.

خرید و مشاهده قیمت ادویه اورگانو

ادویه یا فلفل اورگانو

گباه اورگانو

اگرچه گیاه اورگانو بسیار خوش‌بو و دارای رایحه ویژه و بی‌همتایی است، اما طعم آن تند است و در صورتی که به مقدار بیش از حد در غذاها ریخته شود می‌تواند به آن طعمی تلخ دهد.

ادویه اورگانو را می‌توان جهت طعم‌دهی به انواع مایه آشپزی مانند مایه ماکارونی، سس پیتزا و پاستا، انواع خورش، سوپ‌های مختلف و … اضافه کرد. طعم بی‌نظیر این گیاه با حرارت و جوشیدن از بین نرفته و از خواص ویژه آن نیز کاسته نخواهد شد. مصرف همیشگی ارگانو در غذاها می‌تواند خواص شگفت‌انگیزی را برای بدن و سلامت جسم و روان فراهم کند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره شده است.

  • دارای خواص آنتی باکتریال و سرشار از آنتی اکسیدان‌های طبیعی
  • دارای خاصیت ضد سرطانی
  • دارای قابلیت کاهش التهاب و جلوگیری از عفونت‌های ویروسی
  • تقویت‌کننده قلب و عروق و سیستم گوارشی
  • دارای تاثیر بر زیبایی و سلامت پوست
  • افزایش دهنده سوخت‌وساز بدن و کنترل‌کننده فشار خون

بنابراین مصرف پی‌درپی و پایدار این ادویه در غذاهای مختلف می‌تواند ایمنی بدن را در برابر انواع بیماری‌ها افزایش دهد و همچنین طعمی ویژه به آن ببخشد. این ادویه که در گذشته به عنوان جزئی اساسی در طعم‌دهی به چاشنی‌های غذایی آشپزی مدیترانه‌ای به کار می‌رفت امروزه در بسیاری از رستوران‌ها و فست‌فودها و البته در آشپزی‌های خانگی به عنوان چاشنی مصرف می‌شود.

فروشگاه گیاهینه عمده فروشی انواع ادویه جات و داروهای گیاهی می‌باشد، اگر تمایل به خرید زردچوبه یا ادویه های اصل هندی، محلی ایرانی و … دارید می‌توانید از طریق صفحات مربوطه اقدام کنید.

ترکیبات ادویه ارگانو چیست؟

ادویه ارگانو همان طور که اشاره شد دارای خواص بی‌نظیری برای سلامتی و تندرستی است و مصرف مداوم آن می‌تواند از ابتلا به انواع بیماری‌ها پیشگیری کند. گیاه اورگانو که جزء اصلی ادویه اورگانو است و یا به عبارتی ترکیبات ادویه اورگانو حالت خشک‌شده‌ برگ این گیاه است دارای مواد شیمیایی مفیدی مانند کارواکرول (Carvacrol) و تیمول (Thymol) به عنوان دو فنول محلول در آب در ترکیب خود است که به عنوان دو هیدروکربن طبیعی موجود در گونه‌های خاصی از گیاهان، دارای خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ هستند. همچنین گیاه ارگانو دارای ترکیبات آنتی اکسیدان فراوانی است که مصرف آن می‌تواند برای توان‌بخشی دستگاه ایمنی بدن سودمند باشد.

گیاه اورگانو همچنین دارای لیمونن (Limonene) و ترپینن (Terpinene) بوده که می‌تواند به کمک سایر ترکیبات موجود در آن به کاهش التهاب، افزایش توان بدن در بهبود بیماری‌ها و رفع افسردگی، کنترل بیماری دیابت و کاهش کلسترول بدن کمک کند. طبع گیاه ارگانو در طب سنتی، طبع گرم است و می‌تواند جهت افزایش میل جنسی، رفع مشکلات گوارشی و افزایش قوای عمومی بدن مفید باشد.

همچنین از این گیاه، روغن ارگانو (روغن پونه کوهی) به دست می‌آید. مصرف مداوم روغن اورگانو به صورت موضعی یا خوراکی می‌تواند دارای خواص و فواید پرشماری باشد که از جمله آنها می‌توان به درمان برفک دهان، کاهش گرفتگی و عفونت دستگاه تنفسی و گوش و حلق و بینی و همچنین تسکین سرفه، تسکین و درمان عفونت‌های قارچی، مفید برای ماساژ و درمان موضعی و همچنین درمان تبخال اشاره کرد.

طرز تهیه اورگانو

ادویه اورگانو یکی از محبوب‌ترین ادویه‌های استفاده شده در آشپزی است. طعم و عطر خاص آن، به غذاها و سس‌ها عمق و مزه می‌دهد. اورگانو یک گیاه علفی است که در مناطق مدیترانه‌ای رشد می‌کند. برگ‌های اورگانو دارای رنگ سبز تیره و شکل برجسته هستند.

برای تهیه ادویه اورگانو، نخست باید گل‌های خشک شده را جمع آوری کنید. بعد از جمع آوری، برگ‌ها را با دقت جدا کنید و در یک صفحۀ پلاستیکی قرار داده و به خشک کامل رسانید. معمولاً حدود 10 تا 14 روز زمان لازم است تا برگ‌ها به طور کامل خشک شوند.

پس از خشک شدن، برگ‌های اورگانو را با دست خرد کنید تا به قطعات کوچکتر تبدیل شوند. سپس این قطعات را در یک ظرف تمیز و خشک قرار دهید و در محل خنک و خشک نگهداری کنید.

ادویه اورگانو می‌تواند به تنهایی یا در ترکیب با سایر ادویه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. آن را می‌توانید به سس‌های پاستا، پیتزا، سالاد، سس گوجه فرنگی و حتی بر روی گوشت های چرخ کرده اضافه کنید.

با استفاده از این روش ساده، شما می‌توانید ادویه اورگانو خود را تولید کنید و در طول سال به آن دسترسی داشته باشید.

تفاوت اورگانو با آویشن در چیست؟

یکی از گیاهانی که ادویه آن برای مصرف در انواع سس‌ها و چاشنی غذاهای مختلف مناسب است ارگانو است. همان طور که اشاره شد، مصرف ارگانو می‌تواند در غذاهای مختلفی مانند چاشنی انواع سوپ، سس و مایه‌های آماده‌شده غذاها و همچنین در بسیاری از انواع سالادهای پاستا و … باشد. همچنین مصرف اورگانو در پیتزا به همراه آویشن بسیار شایع و رایج است و می‌تواند طعم ویژه‌ای به انواع پیتزاها ببخشد.

در دیگر سو، آویشن گیاهی دارویی و طعم‌دهنده دیگری از خانواده نعنا است که از نظر شکل برگ آن، اندازه بوته، طعم و بو، خواص و کاربردهای آن در آشپزی و طب سنتی، تفاوت‌هایی با ارگانو دارد. آویشن و اورگانو در پیتزا و سرو آن را به همراه هم می‌توان مصرف کرد. همچنین تفاوت اصلی آویشن با ارگانو علاوه بر ظاهر برگ گیاه آنها و شکل بوته، خواص مختلفی است که این دو گیاه دارند. از آویشن بیشتر برای درمان عفونت‌های تنفسی و گوارشی و از ارگانو بیشتر برای خواص آنتی اکسیدان، ضد سرطان و آنتی باکتریال آن استفاده می‌شود. اگرچه هر دو گیاه دارای خواص و فوایت پرشماری هستند که در بسیاری از آنها عملکرد مشابهی در هنگام مصرف در بدن دارند، اما طعم آنها با هم متفاوت و قابل شناسایی است.

برگه پیشنهادی:خرید ادویه

تهیه برخط و اینترنتی انواع ادویه، داروها و خوراکی‌های گیاهی و همچنین خشکبار می‌تواند دارای مزایای زیادی از جمله بررسی دقیق خواص و فواید هر محصول، مقایسه هر کدام از انواع آنها با یکدیگر و همچنین آشنایی با انواع ادویه و چاشنی‌های جدید برای دادن طعمی فراموش‌نشدنی به غذاهای خانگی یا رستورانی باشد. بازرگانی زرین گیاهینه یکی از فروشگاه‌های پیشرو در زمینه تامین و فراهم‌کردن انواع ادویه‌جات و گیاهان دارویی و خوراکی بوده و گوناگونی مناسبی در پخش و فروش اینترنتی انواع محصولات گیاهی برای مشتریان به ارمغان آورده است.

ارزش غذایی اورگانو چقدر است؟

این گیاه حاوی آهن، کلسیم، منیزیم، مس، پتاسیم، ویتامین A، B6، C، E، K، نیاسین و تیامین است.

خواص دارویی اورگانو چیست؟

همانطور که اشاره شد اورگانو بومی نواحی مدیترانه بوده و هزاران سال است که در زمینه دارویی استفاده می‌شود. اورگانو حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است به کاهش سرفه و اسپاسم کمک کند. پونه کوهی همچنین می‌تواند با افزایش جریان صفرا و مبارزه با برخی از باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، کرم‌های روده‌ای و سایر انگل‌ها به هضم غذا کمک کند.

از دیگر خواص این گیاه می‌توان به ویژگی ضد نفخ، ادرارآور، معرق و خلط آور اشاره کرد.

این گیاه خواص دارویی فراوانی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • اورگانو به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌پردازد.
  • دستگاه گوارش را تقویت می‌کند.
  • سلامت قلب را بهبود می‌بخشد.
  • فشار خون را تنظیم می‌کند.
  • موجب افزایش هموگلوبین خون می‌شود.
  • خاصیت ضد سرطانی دارد.
  • گرفتگی های بینی، سرماخوردگی و درد های دوران قاعدگی را بهبود می‌بخشد.
  • برگ آسیاب شده آن در درمان گزش حشرات، پای ورزشکار، زگیل، آفت دهانی، رزواسه،شوره و شپش سر کاربرد فراوان دارد.

کاربرد ادویه اورگانو

کاربرد ادویه اورگانو

اورگانو که یکی از چاشنی های معروف است، به صورت خشک شده در بسته بندی های فروشگاهی وجود دارد و می‌توانید آن را در سوپ، سس پیتزا و ماکارونی، خورشت و … اضافه کنید. لازم به ذکر است که در مصرف این ادویه اعتدال را رعایت کنید زیرا به علت طعم تلخی که دارد ممکن است موجب تلخی غذای شما نیز شود.

چگونگی نگهداری و صحت از تاریخ انقضا

ادویه اورگانو را باید در محوطه‌ای خنک، تاریک، خشک و در یک محفظه هوای بسته (ترجیحاً شیشه) نگهداری کنید. بهتر است ادویه اورگانو را کمتر از 6 ماه مصرف کنید چرا که ممکن است عطر، طعم و فواید خود را همانند سایر ادویه‌جات از دست بدهد بنابراین، چنانچه احساس کردید ادویه اورگانوی شما عطر و طعم اولیه را ندارد بد نیست به آن شک کنید.

ادویه اورگانو را ازکجا خریداری کنیم؟

امروزه خرید آنلاین و اینترنتی بسیار رایج شده و خرید ادویه اورگانو و دیگر چاشنی‌ها نیز به این روش رو به  افزایش است. شما می‌توانید درصورت نیاز آن را از فروشگاه‌های آنلاین ثبت سفارش کرده و خریداری کنید یا حتی از طریق تماس تلفنی درخواست خود را ثبت کنید. اما دراین میان باید یکسری نکات مهم را رعایت کنید:

در فروش ادویه‌جات نیز همانند دیگر محصولات بازاری رقابت وجود دارد و برخی از افراد سعی می‌کنند با دستی پر به استقبال مشتریان بروند. ادویه اورگانو در بسته‌بندی‌های 3-5-10 کیلویی و با برندهای مختلفی به فروش می‌رسد. به همین دلیل توصیه می‌شود با توجه به سلایق خود خریدتان را از برند محبوب‌تان انجام دهید.

برگه پیشنهادی:روغن کندش اصل هندی

بازرگانی زرین گیاهینه به عنوان مرکز خرید و فروش عمده ادویه اورگانو محسوب می‌شود و محصول را در بسته‌ بندی‌‌های متنوع عرضه می‌کند. متقاضیان خرید ادویه اورگانو، می‌توانند با مراجعه به فروشگاه آنلاین زرین گیاهینه، محصول را در بسته‌بندی‌های 1-5 و 10 کیلوگرمی به صورت عمده و جزئی تهیه کنند.

قیمت ادویه اورگانو تحت تاثیر عواملی چون تمیز بودن برگ خشک شده اورگانو، تازه بودن، عطر و بو، شرایط بازار و … تعیین می‌شود بنابراین اگر به دنبال خرید ادویه‌ای مرغوب با قیمت مناسب هستید، بدون تردید محصولات زرین گیاهینه گزینه مناسبی خواهند بود.

چنانچه قصد دارید به خرید ادویه اورگانو به صورت عمده برای مصارف گوناگون اقدام کنید، بازرگانی گیاهینه به عنوان مرجع فروش محصولات عطاری، به شما در تهیه محصول مرغوب و با کیفیت کمک خواهد کرد. با توجه به رقابت و نوسان بازار ممکن است قیمت ادویه اورگانو به صورت فله ثابت نباشد به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از خرید با کارشناسان مرتبط در این حوزه تماس گرفته و از قیمت به روز آن مطلع شوید.

شما می‌توانید از دو طریق مراجعه به فروشگاه آنلاین گیاهینه، یا از طریق پل ارتباطی با شماره تلفن‌‌های 09134255340 و 03195010045 با کارشناسان این حوزه ارتباط برقرار کرده و از قیمت روز ادویه جات، جزئیات خرید و ارسال به سراسر کشور آگاهی کسب کنید.

با توجه به اهمیت زمان در زندگی روزمره ما،این امکان برای مشتریان فراهم شده است تا محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین نیز خریداری کنند.شما باید پس از تکمیل فرم و ثبت سفارش محصول درتمام نقاط ایران مبلغ آن را به مامور پست بپردازید. محصول انتخابی شما با توجه به حجم از طریق اتوبوس، باربری و تیپاکس به دست مشتریان سراسر کشور خواهد رسید.

 

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها