غذا چیست
بهترین چاشنی های غذاهای ایرانی
12 فروردین 1401
داروی گیاهی برای درمان میگرن
داروی میگرن گیاهی + بهترین داروی گیاهی برای میگرن
17 فروردین 1401

ادویه دودی چیست و طرز تهیه آن چگونه است؟

آخرین بروز رسانی 23 مرداد 1402 توسط Fateme amooshahi

ادویه دودی چیست؟ ادویه دودی آبادان یکی از معروف‌ترین چاشنی‌ها برای غذاهاست. این ادویه مورد علاقه کسانی است که به غذاهای دودی مثل کباب کوبیده دودی علاقه دارند که با آتش چوب درختان پخته می‌شوند. در واقع کسانی که دوست دارند غذاهای دودی میل کنند ولی شرایط آن را ندارند می‌توانند با خرید ادویه دودی، همان عطر و طعم را به غذا بدهند. مزیت بزرگ استفاده از ادویه‌های دودی این است که چوب درختان آتش زده نمی‌شوند.

 

مواد تشکیل دهنده ادویه دودی آبادان

 

ادویه دودی آبادان جزو ادویه‌های ترکیبی است چرا که برای تهیه آن از ادویه‌های مختلف که هر کدام عطر و طعم متفاوتی دارند استفاده می‌کنند. از طرفی آبادانی‌ها سعی کرده‌اند مثل همیشه در انتخاب سبزیجات و ادویه‌ها فقط سلیقه‌ای عمل نکنند بلکه به خواص هر کدام و سازگاری آنها با یکدیگر توجه داشته باشند.

 

از جمله ترکیبات بسیار مهم ادویه دودی می‌توان به سیر اشاره کرد. سیر خواص بسیار زیادی دارد و طبق عقیده دانشمندان هنوز خواص آن به طور کامل کشف نشده است. از جمله خواص سیر می‌توان به سم زدایی، پاکسازی مجاری تنفسی، تصفیه سازی خون و کمک به کلیه‌ها، دفع عفونت روده‌ها، از بین بردن سلول‌های سرطانی، رفع استرس و خستگی اشاره کرد.

 

ترکیب مهم بعدی ادویه تنوری دودی پیاز است که پایه ثابت و چاشنی تمامی غذاهاست. از جمله خواص پیاز می‌توان به بهبود فشار خون بالا، کمک به سلامت قلب، درمان بیماری‌های عفونی مثل سرماخوردگی، کنترل کلسترول، چربی و قند خون اشاره کرد. به همین دلیل در ادویه دودی هم از آن استفاده می‌کنند.

 

فلفل سیاه ترکیب مهم دیگری است که در تهیه ادویه مرغ دودی از آن استفاده می‌کنند. فلفل سیاه زیاد تند نیست به همین دلیل طرفداران آن زیاد است و معمولا افراد نسبت به آن حساسیت پیدا نمی‌کنند. فلفل سیاه در پیشگیری از افسردگی و سرطان بسیار مؤثر است، ضمنا سلامت مغز و درمان عفونت با مصرف فلفل سیاه بهبود چشمگیری پیدا می‌کند.

این را نیز بخوانید: قیمت فلفل سیاه

زنجبیل یکی از موادی است که در کنار سیر، خواص آن هنوز به طور کامل کشف نشده است. زنجبیل به عنوان یکی از مهم‌ترین ادویه‌های تند در تهیه ادویه دودی کاربرد دارد که استفاده آن به شکل ترکیب با سایر مواد، طعم و بوی خاصی به غذا می‌بخشد. از جمله خواص زنجبیل می‌توان به رفع التهاب، استفراغ و تهوع، دل پیچه و آرتروز اشاره کرد.

این را نیز بخوانید: قیمت زنجبیل

ادویه مرغ دودی در کنار کلیه ادویه جاتی که برای تهیه آن استفاده می‌کنند، عصاره دود است. عصاره دود، طعم و عطر غذاها را بهتر می‌کند و لذت غذا خوردن را بهبود می‌بخشد.

 

دقت داشته باشید که علاوه بر ادویه‌های گفته شده می‌توانید به دلخواه خود از چندین ادویه دیگر هم استفاده کنید.

 

طرز تهیه ادویه دودی آبادان

 

طرز تهیه ادویه تنوری آبادان بسیار ساده است. تمامی ترکیبات مثل سیر، پیاز، پودر فلفل سیاه، عصاره دود و سایر ادویه جات را درون قابلمه بریزید. قابلمه را روی گاز بگذارید و حرارت بدهید. دقت کنید که قابلمه باید بسته باشد تا بوی دود ادویه‌ها درون قابلمه بپیچد.

 

از چه غذاهایی می‌توانیم برای ادویه دودی استفاده کنیم؟

 

همانطور که در ابتدای مطلب هم توضیح دادیم برای هر نوع غذایی که بخواهید با عطر و طعم دودی میل کنید، ادویه دودی مناسب است. اما بعضی غذاها با ادویه تنوری آبادان طعم بسیار لذیذتری پیدا می‌کنند. غذاهایی مثل کباب، استیک و سبزیجات گریل بهترین غذاها برای ادویه دودی هستند. بعضی فرآورده‌های گوشتی نظیر سوسیس و کالباس، غذاهای آماده و نیمه آماده هم در ترکیب با ادویه‌های دودی عطر و طعم لذیذی پیدا می‌کنند.

 

اگر دوست دارید غذاهایی مثل جوجه کباب و استیک طعم متفاوتی به خودشان بگیرند، مخصوصا برای مهمانی‌های رسمی، توصیه می‌کنیم از ادویه دودی استفاده کنید و طبخ غذا همراه با این ادویه‌ها باشد. مزه‌ای که این غذاها پیدا می‌کنند بی‌نظیر است.

 

برخی افراد تصور می‌کنند از ادویه تنوری دودی آبادان باید برای غذاهای جنوبی استفاده کنند. شما می‌توانید از این ادویه برای هر غذایی که دوست دارید عطر و طعم دود به خود بگیرد استفاده کنید. به عنوان مثال برای تهیه میرزا قاسمی شمال کشور هم از این ادویه استفاده می‌کنند.

 

چطور ادویه دودی را به غذا اضافه کنیم؟

 

ادویه دودی آبادان برخلاف سایر ادویه جاتی که می‌شناسید به شیوه‌های متنوع‌تری قابل استفاده است. به همین دلیل برای انواع غذاها می‌توان استفاده کرد. یکی از روش‌های استفاده آن، اضافه کردن به غذا همراه با سایر ادویه‌هایی است که همیشه استفاده می‌کنید.

 

روش دیگری که از ادویه دودی استفاده می‌کنند، به شکل ترکیب با آب و روغن است. در این حالت نیاز نیست همزمان با سایر ادویه‌ها استفاده کنید و به شکل جداگانه و حتی در مراحل انتهایی پخت هم می‌توانید اضافه نمایید.

این را نیز بخوانید: خرید ادویه

روش سومی که از ادویه دودی به غذا اضافه می‌کنند، تهیه به شکل سس و مرینیت است. سس و عصاره ادویه دودی بسیار لذیذ و خوش طعم است. با توجه به اینکه برخی افراد مثل زنان باردار و شیرده و یا کسانی که مصرف ادویه جات برای آنها خطرناک است نمی‌توانند از ادویه دودی استفاده کنند، استفاده به شکل سس را توصیه می‌کنیم. مزیت تهیه سس ادویه دودی این است که هر کس طبق میل و علاقه خود می‌تواند به غذا اضافه کند.

 

شرایط نگهداری

 

نحوه نگهداری از ادویه‌های دودی مشابه با سایر ادویه جاتی است که در منزل استفاده می‌کنید. این ادویه باید در محلی که کاملا خشک و خنک است و نور مستقیم آفتاب به آن برخورد نمی‌کند نگهداری کنید. بهترین محل برای نگهداری ادویه دودی، یخچال است و حتما در شیشه‌های درب دار بگذارید.

 

اگر طبق شرایطی که توضیح دادیم از این ادویه نگهداری کنید تا 6 ماه قابل استفاده خواهد بود و اطمینان داشته باشید که از کیفیت آن کم نخواهد شد. برای خرید ادویه دودی توصیه می‌کنیم حتما از فروشگاه‌های مطمئن و برندهایی که فرایندهای مجاز و اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند تهیه نمایید. ما در گیاهینه تلاش کرده‌ایم تا بهترین ادویه با بالاترین سطح کیفیت را به فروش برسانیم.

 

جمع بندی مطالب

 

ادویه دودی آبادان برای تمامی غذاهایی که دوست دارید با عطر و طعم لذیذ دودی میل کنید مناسب است و مخصوص غذاهای جنوب کشور نیست. شما می‌توانید بدون نیاز به آتش زدن چوب درختان و تنها با اضافه کردن این ادویه همراه با سایر ادویه جات، ترکیب با آب و روغن یا به شکل سس و مرینیت، طعم لذیذ و خوشمزه‌ای به غذا ببخشید.
ترکیبات ادویه دودی آبادان خواص بی‌نظیری به آن داده که از جنبه‌های مختلف سلامتی برای بسیاری از افراد مناسب است با این حال خانم‌های باردار و شیرده نباید از آن استفاده نمایند.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها