چوب دارچین سیلان
چوب دارچین سیلان سریلانکا و شرایط تجارت آن
3 شهریور 1399
خواص آویشن
خواص آویشن برای زنان | خواص آویشن برای مردان
12 شهریور 1399

معجزه شیرین بیان و کاربردهای مختلف آن

آخرین بروز رسانی 20 اسفند 1402 توسط Fateme amooshahi

شیرین بیان در‌ واقع قسمت ریشه‌ای گیاهی به نام Glycyrrhiza است که به خانواده نخودیان تعلق دارد.

ارزش تجارت شیرین بیان به صورتی است که این محصول کشاورزی از زمان‌های قدیم به عنوان یک ماده دارویی شناخته می‌شود. نام علمی این محصول که از ریشه یونانی گرفته شده است به معنی ریشه شیرین است که به دلیل طعم این محصول گیاهی نام گذاری شده است.

ارزش غذایی و دارویی

در حقیقت، مواد اصلی این محصول کشاورزی هستند که طعم شیرین آن را به وجود می‌آورند و این مواد ساپونین‌هایی هستند که به همین دلیل کاربرد صنعتی و غذایی شیرین بیان زیاد است.

شیرین بیان به عنوان ماده اصلی داروی Kampo ژاپنی شناخته می‌شود و علاوه بر این، ماده اصلی این محصول به عنوان شیرین کننده در صنایع غذایی و ماده ضد التهاب در صنایع داروسازی کاربرد دارد. تجارت شیرین بیان در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است و به دلیل جایگزین شدن این محصول با شیرین کننده‌های دیگر در صنایع مختلف، تقاضا و تولید آن افزایش پیدا کرده است.

ماده Glycyrrhizin شیرین کننده طبیعی داخلی شیرین بیان است که علاوه بر طعم آن، مزیت مهمی به نام خاصیت ضد التهابی دارد. با این شرایط، استفاده از آن در ساخت داروهای مختلف ممکن است.

شیرین بیان برای چی خوبه؟

ارزش دارویی شیرین بیان در مورد درمان سرما خوردگی و سرفه در دستور استفاده و دستور ساخت داروی سنتی Ayurveda هند توضیح داده شده است. علاوه بر این، طب سنتی مصر، یونان و رومی‌ها نیز تاکید زیادی روی خواص شیرین بیان دارند.

استفاده دارویی و کلینیکی از شیرین بیان در درمان بیماری‌ها از سال ۱۹۳۰ به صورت رسمی شروع شد و هندی‌ها به صورت سنتی استفاده وسیعی از این گیاه دارویی دارند.

ریشه گیاه که تجارت شیرین بیان و ارزش اصلی غذایی گیاه را تشکیل می‌دهد، برای درمان مشکلات سرفه، فشار خون، آلرژی، مشکل تنفسی و امراض پوست کاربرد دارد و به دلیل خواص بسیار زیاد این محصول می‌توان آن را هم سطح جینسینگ (خرید جینسینگ) دانست.

در کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و انگلستان ویژگی‌های دارویی این محصول به اثبات رسیده است و به صورت رسمی از آن برای درمان آنفولانزا، بیماری‌های چشمی، امراض کبد و آرتروز استفاده می‌شود.

تجارت شیرین بیان

ارزش بازار خرید و فروش شیرین بیان

ارزش تجارت شیرین بیان در سطح جهانی بسیار عالی است چرا که کاربرد آن علاوه بر ساخت دارو در صنایع مختلف غذایی نیز قابل توجه است.

کشورهای غربی واردات بسیار زیادی از شیرین بیان دارند و در سال‌های اخیر این محصول گیاهی و سالم را به عنوان شیرین کننده در درست کردن شیرینی جات مختلف استفاده می‌کنند.

در حقیقت، بررسی بازار جهانی واردات شیرین بیان در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که واردات کشورهای پیشرفته به صورت قابل توجهی رو به افزایش رفته است. دلیل این رشد بازار را می‌توان در استفاده از شیرین کننده‌های طبیعی در صنایع مختلف دانست و این محصول گیاهی به مرور زمان جایگزین شیرین کننده‌های مضر در صنعت شده است.

برای نمونه‌ای از آمار تجارت شیرین بیان می‌توان گفت ارزش این بازار در سال ۲۰۰۷ مقدار ۴۲ میلیون دلار بوده است که رشد ۳ درصدی سالانه در مورد تجارت جهانی آن مشهود است. تجارت عصاره محصول نیز قابل توجه بوده است و رشد سالانه آن ۵ درصد است.

دلیل اصلی رشد تقاضا و مصرف شیرین بیان

در گذشته تنها استفاده از شیرین بیان در ساخت داروهای سنتی بود اما اکنون می‌توان دلیل رشد تجارت آن و خرید شیرین بیان در حجم زیاد را یافته‌های جدید علمی و کاربرد بیشتر آن در صنایعی مانند صنایع آرایشی بهداشتی دانست.

شیرین بیان به صورت وسیع در صنایع آرایشی استفاده می‌شود و به صورت ساده می‌توان گفت در هر جایی که نیاز به یک شیرین کننده طبیعی و گیاهی باشد، شیرین بیان کاربرد زیادی دارد. همین طبیعی و گیاهی بودن محصول است که منجر به رشد تجارت شیرین بیان شده است.

باید توجه داشت که واردات شیرین بیان در مورد عصاره آن چند برابر ریشه آن است. این به دلیل ارزش بیشتر غذایی و غنی‌تر بودن مواد اصلی در عصاره آن است. با این حال، استفاده از عصاره محصول نیز در صنایعی مانند صنایع غذایی بسیار آسان است و دیگر نیازی به فرآوری دوباره ریشه محصول نیست.

کشورهای اصلی تولید کننده محصول شیرین بیان را فرآوری می‌کنند و محصولات ارزش افزوده آن را تولید می‌کنند که می‌توان مهم‌ترین تولید کننده‌های محصول ارزش افزوده را ایران، چین، هند، پاکستان، اسپانیا، فرانسه و یونان دانست.

تولید کننده‌های اصلی محصول

اصلی‌ترین کشورهای تولید کننده که سهم تجارت شیرین بیان آن‌ها عالی است ایران، روسیه و چین هستند و اصلی‌ترین صادر کننده‌های عصاره محصول کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه، ایتالیا، ایران، ژاپن و ترکیه هستند.

در حقیقت، کشورهایی که واردات زیاد ریشه شیرین بیان دارند، فرآوری و تولید عصاره آن را نیز انجام می‌دهند و به عنوان صادر کننده بزرگ عصاره آن نیز محسوب می‌شوند.

ترکیه صادر کننده بزرگ شیرین بیان است که هر دو محصول ریشه و عصاره آن را به کشورهای اروپایی و دیگر کشورها صادر می‌کند. در سال ۲۰۱۰، ترکیه به تنهایی ۳۰۰ هزار تن ریشه محصول را صادر کرده است که ارزش تجارت شیرین بیان این کشور در سال ۲۰۱۰ مقدار ۵۲۵ میلیون دلار بوده است.

بازارهای اصلی فروش شیرین بیان

در این بین، بازار کشور چین مرکز تجارت بزرگی است که ارزش آن بسیار زیاد است. چین واردات شیرین بیان زیادی دارد.

کشور دیگری که نقش مهمی در تولید و تجارت محصول دارد ایران است که در سال‌های اخیر به دلیل وجود محدودیت‌های مختلف، سهم تجارت شیرین بیان آن کاهش پیدا کرده است.

ژاپن نیز از دیگر کشورهایی است که در بازار تجارت شیرین بیان در سطح جهانی نقش اساسی دارد. در حقیقت، فرهنگ و استفاده سنتی از شیرین بیان در این کشور است که منجر به ارزش تجارت محصول در این کشور می‌شود. ژاپن وارد کننده بزرگ جهانی است که استفاده از محصول در این کشور علاوه بر صنایع غذایی، در ساخت داروی سنتی Kampo ژاپنی است.

استانداردهای جهانی در تجارت شیرین بیان

در بازار تجارت جهانی مواردی که اهمیت دارند، تولید ارگانیک محصول و فرآوری طبیعی آن است. استفاده از کودهای طبیعی و کشت و تولید ارگانیک محصول، بیشترین اهمیت اقتصادی را در بازار فروش شیرین بیان دارند.

بسته بندی و رعایت استانداردهای آن نیز از دیگر موارد مهم است و میزان تمیز بودن و کیفیت ظاهری محصول نیز از نکات قابل توجه است.

خرید شیرین بیان از فروشگاه تخصصی گیاهینه

تجارت شیرین بیان در کشورهای مختلف رشد زیادی کرده است و این به دلیل خواص عالی محصول و کاربردهای غذایی و دارویی آن در کشورهای پیشرفته است.

شما می‌توانید برای دریافت آخرین قیمت‌های محصول با کارشناسان گیاهینه تماس بگیرید و آخرین اخبار تولید و تقاضا در وب سایت اینترنتی این فروشگاه در دسترس است.

منبع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7120331/

https://www.jstage.jst.go.jp/article/plantbiotechnology/26/1/26_1_101/_article

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها