تخم-شربتی-ریز
قیمت جهانی تخم شربتی وتولید این محصول در کشور هند در سال ۲۰۲۰
27 دی 1399
سیاهدانه
قیمت سیاه دانه در سطح جهانی و میزان تولید در کشور هند و سوریه
3 بهمن 1399

بررسی تولید فلفل چیلی هند و بزرگترین استان‌های تولید کننده آن

آخرین بروز رسانی 1 بهمن 1399 توسط تیم تحریریه گیاهینه

فلفل چیلی هند به عنوان یکی از محصولات کشاورزی تجاری این کشور محسوب می‌شود که بازار تجارت عالی دارد. این ادویه به صورت وسیع در چاشنی‌ها کاربرد دارد. هند یکی از بزرگترین تولید کننده‌های ادویه چیلی در دنیا است که به همراه کشور چین در رده‌بندی جهانی پیشتازی می‌کنند.

کشت گونه‌های مختلف چیلی در هند

هند براساس آمار سال ۲۰۱۷ تولید چیلی در حجم وسیعی را داشت که مقدار آن در حد ۱۳.۷۶ میلیون تن برآورد می‌شود. فلفل چیلی هند در وسعتی بالغ بر ۷۷۵ هزار هکتار کشت می‌شود و بازدهی عالی برای آن وجود دارد که در حدود ۱.۹ تن به ازای هر هکتار است. در صورتی که این کشور به کیفیت‌های بهتر جهانی برسد، میزان صادرات کنونی چند برابر نیز خواهد شد.

گونه‌های مختلفی از فلفل چیلی در هند کشت می‌شود و استفاده از آن در کنار سبزیجات و آشپزی است.

در زندگی روزمره فلفل چیلی یکی از ادویه‌های اساسی آشپزی است که به عنوان طعم دهنده و رنگ دهنده به غذا استفاده می‌شود و فلفل چیلی هند، خاصیت تندی زیاد و رنگ عالی دارد و به همین دو دلیل در سطح جهانی شهرت زیادی دارد. تولید جهانی چیلی در حدود ۷ میلیون تن است که در مساحتی در حدود ۱.۵ میلیون هکتار کشت می‌شود.

کشت چیلی در کشورهای مختلف

محل اصلی و اولیه کشت فلفل چیلی مکزیک است که کشت اولین گونه‌های آن در چند هزار سال قبل در این مکان وجود داشته است. این محصول کشاورزی بعدها توسط افراد مختلف به دیگر نقاط جهان برده شد و اکنون در بیشتر مناطق کشت و تولید می‌شود.

هند، مکزیکو، ژاپن، اتیوپی، اوگاندا، نیجریه، تایلند، ترکیه، اندونزی و کشور پاکستان از جمله مهم‌ترین کشورهایی هستند که کشت چیلی در آن انجام می‌شود. فلفل چیلی هند به دلیل شرایط آب‌و‌هوایی و خاک هند، محبوبیت زیادی بین کشاورزان و تولید کننده‌های این کشور دارد و بازار تجارت مناسب آن نیز به کشت در حجم وسیع آن کمک زیادی کرده است.

تولید فلفل چیلی در هند

هند بزرگترین تولید کننده چیلی جهان است که در رده‌های بعدی، چین و پاکستان قرار دارند. این تولید در حجم زیاد نشان می‌دهد که هند، سهم زیادی در بازار جهانی و تجارت پرسود آن دارد. میزان تقاضای فلفل چیلی هند نیز در کشورهای مصرف کننده بسیار زیاد است که از جمله کشورهای مصرف کننده بزرگ می‌توان به چین، مکزیک، تایلند، آمریکا، انگلستان، آلمان و سوئد اشاره کرد.

سهم تولید جهانی هند در جهان بین ۵۰ الی ۶۰ درصد است.

کشورهای اصلی تولید کننده

برای نمونه‌ای از تولید چیلی و براساس آمار سازمان FAO در سال ۲۰۱۳، چیلی در مساحت کلی ۲۰ میلیون هکتار کشت شده است که تولید کل این سال ۳۷.۶۲ میلیون تن برآورد می‌شود.

از کشورهای اصلی تولید کننده در این سال پس از هند، کشورهایی مانند میانمار، بنگلادش، پاکستان، تایلند، ویتنام، رومانی، چین و نیجریه هستند.

هند در این سال تولید خود را در مساحتی بالغ بر ۷.۹۲ میلیون هکتار به ثمر رساند که مقدار تولید فلفل چیلی هند در حدود ۱۳.۷۶ میلیون تن بوده است. بازدهی این سال کشور هند نیز ۱.۷۴ تن به ازای هکتار است.

براساس این آمار، چین در رده بعدی قرار دارد که تولید ۳ میلیون تنی داشته است. تایلند نیز در رده سوم تولید قرار دارد اما می‌توان سهم تولید چیلی تایلند را با تولید ۱.۵۶ میلیون تنی، خوب دانست.

مقدار تولید چیلی پاکستان در این سال در حد ۱.۵۰ میلیون تن بود.

بازدهی کشت کشور چین بسیار قابل توجه است. این کشور در سال ۲۰۱۳، بازدهی کشت ۶.۸۲ تنی داشت که در رتبه بندی جهانی بازدهی کشت در رتبه نخست قرار گرفت.

بازدهی کشت پاکستان و تایلند به ترتیب ۲.۳۱ و ۲.۲۳ تن به ازای هر هکتار بود.

سهم تولید فلفل چیلی هند در این سال ۳۶.۵۷ درصد و سهم تولید چین ۷.۹۷ درصد بود. علاوه بر این، هند در مورد مساحت تحت کشت نیز در رتبه بندی جهانی در رتبه‌های نخست قرار دارد.

تولید در سطح جهانی

مقدار متوسط کشت چیلی در سطح جهانی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳، مقدار ۱.۹۸۸ میلیون هکتار است. مقدار متوسط برداشت محصول ۳۴.۳۲ میلیون تن در جهان بوده است که بازدهی کل کشت آن ۱.۷۳ هزار تن در هر هکتار است.

در مورد کشور هند می‌توان گفت، فلفل چیلی هند یکی از اصلی‌ترین محصولات کشاورزی آن است و بیش از ۵۰ گونه ادویه در این کشور کشت و تولید می‌شود. از تولید کل چیلی این کشور در حدود ۳۰ درصد آن به کشورهای دیگر صادر می‌شود و باقی‌مانده آن در داخل هند به مصرف می‌رسد.

استان‌های اصلی کشت فلفل چیلی در هند

با نگاهی به آمار تولید این کشور می‌توان دریافت استان‌های آندرا پرداش، تلانگانا و کارناتاکا سهم بیشتری از تولید کل فلفل چیلی هند را برعهده دارند. بر اساس آمار سازمان FAO در سال ۲۰۱۵، تولید استان آندرا پرادش در مساحتی در حدود ۱۳۱ هزار هکتار انجام شده است و تولید کل آن در حدود ۶۰۲ هزار تن بوده است. سهم تولید این استان ۴۰ درصد از تولید کل چیلی است.

در کشور هند، این محصول کشاورزی در مساحت ۷۷۵ هزار هکتاری انجام می‌شود و تولید آن در سال ۱۵-۲۰۱۴ مقدار ۱۴.۹ میلیون تن بود که بازدهی ۱.۹۳ تنی در هکتار داشت.

استان آندرا پرادش علاوه بر این که سهم تولید حداکثری دارد، بازدهی تولید آن نیز بسیار زیاد است. بازدهی تولید آن در سال ۱۵-۲۰۱۴ در حدود ۴.۵۸ تن در هکتار است.

صادرات چیلی از کشور هند

چیلی به عنوان اولین ادویه صادراتی هند شناخته می‌شود و صادرات آن در حجم بسیار زیادی از کشور هند انجام می‌شود. در طی سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، صادرات فلفل چیلی هند سهم ۲۴.۲۱ درصدی از کل ارزش صادرات ادویه هند داشت. کیفیت مناسب چیلی این کشور باعث شده است تا محصول این کشور در سطح جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

این محصول به صورت پودر، چیلی خشک شده یا عصاره آن از کشور هند صادر می‌شود. صادرات فلفل چیلی هند بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ به کشورهای مالزی، سریلانکا، اندونزی، آمریکا، بنگلادش، سنگاپور، انگلستان، نپال و مکزیک بوده است.

مقدار متوسط صادرات چیلی در این سال‌ها ۳۰۰ هزار تن برآورد شده است.

منبع:

http://ijariie.com/AdminUploadPdf/A_STUDY_OF_CHILLI_PRODUCTION_AND__EXPORT_FROM_INDIA_ijariie4025.pdf
تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها