خرید ادویه خسرودار یا ریشه جوز از بازرگانی گیاهینه
خرید ادویه خسرودار و خواص آن
16 مهر 1399
خواص خولنجان
خواص خولنجان و کاربردهای مختلف آن
21 مهر 1399

ارزش غذایی تخم شربتی چقدر است؟ خواص تخم شربتی + کالری تخم شربتی

آخرین بروز رسانی 14 مرداد 1402 توسط Fateme amooshahi

تخم شربتی ماده غذایی با کالری پایین است اما ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. از همین رو خواص تخم شربتی همیشه یکی از مسائلی بوده که باعث محبوبیت زیاد این دانه شده.

تخم شربتی یکی از بهترین دانه‌های گیاهی است که امروزه در اکثر سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شود. به دلیل عطر و طعم ملایمی که تخم شربتی دارد، می‌توان آن را به محصولات پخته شده، نان، اسموتی، یا برخی از سالادها، غلات و سوپ‌ها اضافه کرد.

دانه های تخم شربتی حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مانند منگنز، سدیم، منیزیم و … هستند.  یکی از خواص تخم شربتی تقویت سیستم ایمنی بدن است. تخم شربتی به کاهش وزن و رفع تشنگی  نیز کمک می‌کند.

در این مقاله به خواص تخم شربتی و ارزش غذایی آن نگاهی خواهیم انداخت.

تخم شربتی چیست؟

تخم شربتی (نام علمی: Salvia hispanica L.) گیاهی بیابانی است که از قرن‌ها پیش مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بسیاری از افراد، از این گیاه به عنوان منبع غذایی و اهداف دارویی استفاده می‌کردند. اخیرا تخم شربتی به دلیل ارزش غذایی مجددا مورد توجه قرار گرفته است و حتی به عنوان یک غذای فوق‌العاده نیز شناخته می‌شود.

کالری تخم شربتی چقدر است؟

کالری تخم شربتی چقدر است؟

می‌توان گفت در هر 100 گرم تخم شربتی 46000 کیلوکالری انرژی و 5400 گرم کربوهیدارت، 2300 گرم چربی و 1500 گرم پروتئین می‌باشد.

ارزش غذایی تخم شربتی

 

تخم شربتی منبعی غنی از چربی‌های سالم، فیبر، پروتئین و چندین ماده معدنی است. کل کالری موجود در 1 قاشق غذاخوری تخم شربتی 69 کالری است. این ماده همچنین حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است.

اسیدهای چرب امگا 3

خواص تخم شربتی

تخم شربتی منبعی غنی از چربی‌های اشباع نشده سالم به ویژه اسید چرب امگا 3 است که توسط بدن ساخته نمی‌شود و باید از غذاها تهیه شود.3 اسید چرب امگا 3 اصلی عبارت‌اند از: آلفا-لینولنیک اسید (ALA)، دوکوساهگزانوییک اسید (DHA) و ایکوساپنتانوییک اسید (EPA).ALA از گیاهان، روغن‌های گیاهی، آجیل و دانه‌ها تهیه می‌شود. EPA و DHA از ماهی و روغن ماهی تهیه می‌شوند. بدن ما ALA را به EPA و DHA تبدیل می‌کند که دارای بیشترین مزایای سلامتی هستند؛ از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند کلسترول بالا و فشار خون بالا.

تخم شربتی تقریبا حاوی 35-26% روغن است و بیشترین میزان ALA را دارد. یک قاشق غذاخوری تخم شربتی تقریبا حاوی 2.5 گرم ALA است.

فیبر زیاد

یکی از مهم‌ترین خواص تخم شربتی این است که حاوی مقادیر زیادی فیبر است. یک قاشق غذاخوری تخم شربتی در مجموع 5 گرم فیبر دارد که باعث حفظ سلامت قلب می‌شود. فیبر محلولی که در تخم شربتی یافت می‌شود، در آب حل می‌شود و کندتر از فیبر نامحلول از دستگاه گوارش عبور می‌کند. فیبر محلول بدون کاهش سطح کلسترول خوب (HDL)، سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد.

پروتئین

 

کالری تخم شربتی چقدر است؟

در هر قاشق غذاخوری تخم شربتی 2 گرم پروتئین یافت می‌شود که 4 درصد از مقدار توصیه شده روزانه است. پروتئین اسیدهای آمینه‌ای را ارائه می‌دهد که به ساخت و حفظ ماهیچه‌ها و بافت‌های بدن کمک می‌کنند.

مواد معدنی

یکی دیگر از خواص تخم شربتی این است که منبعی غنی از چندین ماده معدنی است. تخم شربتی 15 درصد از مقدار توصیه شده روزانه منیزیم و فسفر را دارد و منبعی غنی از الکترولیت است که مایعات را تنظیم می‌کنند و برای عملکرد عضلات مهم هستند. کلسیم که به طور معمول از مصرف غذاهایی مانند شیر و پنیر به دست می‌آید، در تخم شربتی در مقادیر زیاد یافت می‌شود.

اسموتی که با شیر و یک اونس تخم شربتی مخلوط شده باشد حاوی 500 میلی‌گرم کلسیم است که تقریبا معادل نیمی از نیازهای کلسیم معمول برای بزرگسالان است (1 اونس تخم شربتی 180 میلی گرم کلسیم ارائه می‌دهد).

استفاده از تخم شربتی با برخی از سبزیجات سرشار از کلسیم مانند کلم بروکلی، لوبیا و توفو می‌تواند نیمی از اهداف روزانه 1000 میلی‌گرم کلسیم بزرگسالان را تامین کند.

زینک، ماده معدنی دیگری که در گوشت‌هایی مانند گوشت گاو یافت می‌شود، در تخم شربتی به مقدار متوسط وجود دارد و باعث شده است منبعی غنی برای گیاهخواران باشد. روی در عملکرد سیستم ایمنی، سنتز پروتئین و بهبود زخم‌ها نقش دارد.

در نهایت، آهن، ماده معدنی دیگری که به طور معمول در گوشت‌ها یافت می‌شود، در مقادیر متوسط در تخم شربتی وجود دارد.

آنتی‌اکسیدان‌ها

از دیگر خواص تخم شربتی می‌توان به این مورد اشاره کرد که سرشار از آنتی اکسیدان (ترکیبات فنولی) است. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که در غذاها یافت می‌شوند و فرآیندی به نام اکسیداسیون را در سلول‌های بدن مهار می‌کنند.

اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی است که رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند. رادیکال‌های آزاد باعث از بین رفتن سلول‌های بدن می‌شوند و آنتی اکسیدان‌ها آن‌ها را متوقف می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند که آنتی اکسیدان‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهند. ترکیبات فنولی موجود در دانه‌های تخم شربتی ممکن است باعث کاهش تهاجم سلول‌های سرطانی و بهبود نتایج بالینی شود.

کاهش دهنده وزن

غذاهای سرشار از فیبر به افراد کمک می‌کنند مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری کنند. رژیم غذایی پر فیبر به کاهش وزن کمک می‌کند.

از آنجا که تخم شربتی غنی از فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 است برای لاغری بسیار مفید است. این دانه می‌تواند هنگام مخلوط شدن با آب به عنوان ژل مصرف شود. فیبر زیاد باعث می‌شود، بدن آهسته‌تر عمل هضم را انجام دهد و فرد برای مدت طولانی احساس گرسنگی نکند.

مفید در درمان دیابت

ارزش غذایی تخم شربتی

از دیگر خواص تخم شربتی می‌توان به توانایی آن در تبدیل گلوکز به کربوهیدرات اشاره کرد. این امر می‌تواند در افرادی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند تاثیر مثبتی داشته باشد.

رژیم‌های غذایی غنی از فیبر با خطر کمتری برای ابتلا به دیابت همراه هستند و خوردن وعده‌های غذایی دارای فیبر زیاد، به ثبات قند خون کمک می‌کند.

بر اساس یافته‌های حاصل از چندین مطالعه بزرگ، رژیم‌های غذایی با 14 گرم فیبر به ازای هر 1000 کالری با کاهش قابل توجهی در خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و دیابت نوع 2 همراه هستند.

به طور خلاصه چنین می‌توان گفت که 1 قاشق غذاخوری یا 14 گرم تخم شربتی حاوی مقادیر زیر است:

  • 69 کالری
  • 4 گرم چربی
  • 0 میلی گرم کلسترول
  • 58 میلی گرم پتاسیم
  • 2 میلی گرم سدیم
  • 6 گرم کربوهیدرات
  • 2 گرم پروتئین
  • 9% کلسیم
  • 8% تیامین
  • 17% فسفر
  • 8% زینک
  • 15% مس
  • 6% آهن
  • 9% نیاسین
  • 14% سلنیوم

خرید عمده تخم شربتی از وب سایت گیاهینه

وب سایت رسمی گیاهینه، معتبرترین سایت برای خرید و فروش عمده ادویه‌جات است. این وب سایت با تلاش زیاد و استفاده از کارشناسان حرفه‌ای در تهیه و فروش تخم شربتی همواره پیشتاز است. گیاهینه تخم شربتی را در بسته‌های 1 تا 10 کیلوگرمی بسته به درخواست مصرف کننده توزیع می‌کند.

در صورت داشتن سوال و نیاز به خرید عمده تخم شربتی، با شماره‌های درج شده در سایت با پشتیبان‌های گیاهینه در تماس باشید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
3.5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها