کالری تخم شربتی
ارزش غذایی تخم شربتی چقدر است؟ خواص تخم شربتی + کالری تخم شربتی
20 مهر 1399
تولید کنجد در مصر
روش ‌های جدید کشت دانه کنجد در مصر و مقایسه تولید آن با کشور‌های دیگر
30 مهر 1399

خواص خولنجان و کاربردهای مختلف آن

آخرین بروز رسانی 21 مهر 1399 توسط تیم تحریریه گیاهینه

آن چیست که از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه به زنجبیل است، کمی شبیه به زردچوبه عمل می‌کند، اما در واقع مانند یک قهرمان با سرطان مبارزه می‌کند و حتی می‌تواند مغز را سالم نگه دارد؟

بله درست حدس زدید: خولنجان! خولنجان جزئی از خانواده زنجبیل است، در مناطق مختلف آسیا رشد می‌کند و گیاه اصلی در پخت و پز تایلند است. بهترین ویژگی در مورد خولنجان این است که برای حفظ سلامتی بدن می‌جنگد. از مهم‌ترین خواص خولنجان می‌توان به مبارزه با 8 نوع مختلف سرطان و کاهش التهاب اشاره کرد. بیایید برای کشف این گیاه و اینکه دقیقا چگونه می‌تواند بر سلامت بدن تاثیر مثبت داشته باشد، سفر کنیم.

خولنجان چیست؟

کلمه خولنجان به ریشه چندین گیاه از خانواده Zingiberaceae اشاره دارد. خولنجان آلپینیا (Alpinia officinarum) بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ادویه ریشه در چین و تایلند دارد و طعم آن خیلی کم به تندی میزند، البته تندی آن به حدی نیست که زبان را بسوزاند، فقط طعم آن با زبان حس می‌شود و سریع از بین می‌رود.

مشابه زنجبیل و زردچوبه، خولنجان به صورت تازه یا پخته شده خورده می‌شود و در بسیاری از غذاهای چینی، اندونزیایی، مالزی و تایلند استفاده می‌شود.

خواص خولنجان بسیار است و برای درمان برخی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. خولنجان به درمان عفونت، کاهش التهاب و تقویت باروری مردان کمک می‌کند و با انواع مختلف سرطان مبارزه می‌کند.

ارزش غذایی

حدود 100 گرم خولنجان حاوی مقادیر زیر است:

  • 71 کالری
  • 15 گرم کربوهیدرات
  • 1 گرم پروتئین
  • 1 گرم چربی
  • 2 گرم فیبر
  • 4 گرم ویتامین C

مهم‌ترین خواص خولنجان

از مهم‌ترین خواص سلامتی خولنجان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-محافظت در برابر سرطان‌های خاص

قابل توجه ترین مزایای سلامتی خولنجان، توانایی آن در مبارزه و جلوگیری از بسیاری سرطان‌ها و تومورها است.

بیایید انواع سرطان را که خولنجان بر آن‌ها تاثیرگذار است یک به یک بررسی کنیم:

سرطان معده

مطالعه‌ای در سال 2014 در ایران نشان داد که عصاره مایع خولنجان به طور قابل توجهی تعدادی از سلول‌های سرطانی معده را ظرف مدت 48 ساعت از بین برد.

سرطان خون لوکمی یا لوسمی

محققان در تلاش برای یافتن درمان طبیعی سرطان که به سلول‌های مجاور آسیب نرساند، سلول‌های لوسمی حاد مونوستیک را در معرض عصاره مایع خولنجان قرار دادند.

نتایج تحقیقات محققان جاماییکا نشان داد که خولنجان می‌تواند یک درمان بالقوه برای این نوع سرطان خون باشد.

ملانوما

محققان دانشگاه ملی تایوان تاثیر سه ترکیب از ریشه خولنجان را بر روی سلول‌های ملانومای انسانی (سرطان پوست) بررسی کردند. هر سه ترکیب دارای اثر «آنتی پرولیفراتیو» بودند، به این معنا که رشد سلول‌های جدید را متوقف می‌کردند.

سرطان پانکراس

مطالعه‌ای که در سال 2017 انجام شد، تاثیر ترکیب‌های مختلف خولنجان را بر سلول‌های سرطانی لوزالمعده مورد بررسی قرار داد و دریافت که آن‌ها رشد سلول‌های جدید را متوقف کرده و ژن‌هایی را که مسئول گسترش اثر سرطان بودند سرکوب کردند.

سرطان روده بزرگ

اولین بار که خولنجان علیه سلول‌های سرطانی روده بزرگ انسان مورد مطالعه قرار گرفت (در سال 2013)، دانشمندان دریافتند که می‌تواند باعث ایجاد آپوپتوز (مرگ سلولی) در دو نوع سلول سرطانی روده بزرگ شود.

سرطان پستان

مطالعه‌ای در سال 2014 در یک دانشگاه ایرانی نشان داد که عصاره خولنجان باعث آپوپتوز در سلول‌های سرطانی پستان انسان می‌شود اما به سلول‌های سالم آسیبی نمی‌رساند.

2-بهبود تعداد و عملکرد اسپرم

از دیگر خواص خولنجان می‌توان به تقویت باروری در مردان اشاره کرد. محققان در ایران با آزمایش بخش‌های خاصی از ریشه خولنجان در یک مدل موش دریافتند که تعداد اسپرم‌ها و تحرک (توانایی جابجایی) را افزایش می‌دهد.

3-عمل کردن به عنوان یک عامل ضد التهابی

واضح است که التهاب، ریشه در بیشتر بیماری‌ها دارد. این بدان معناست که التهاب مزمن باعث به وجود آمدن بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان، بیماری قلبی و آلزایمر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که ریشه خولنجان اثر ضد التهابی روی بدن دارد.

4-غنی از آنتی اکسیدان

از دیگر خواص خولنجان می‌توان به این مورد اشاره کرد که سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها با بیماری‌ها مبارزه می‌کنند و سلول‌ها را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

این گیاه به ویژه در پلی فنول‌ها غنی است؛ گروهی از آنتی اکسیدان‌ها که با مزایای سلامتی بسیاری از جمله بهبود حافظه، کاهش قند خون و کاهش سطح کلسترول بد همراه هستند. پلی فنول‌ها همچنین بدن را در برابر دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کنند.

5-محافظت از سلامت مغز

به دلیل اینکه یکی از خواص خولنجان ضد التهاب بودن آن است، تحقیقات نشان داده‌اند که ACA موجود در ریشه آن، اثر محافظت از مغز دارد و برخی از اختلالات شناختی مرتبط با سن را کاهش می‌دهد.

6-محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها

روغن‌های ضروری که از خولنجان استخراج می‌شوند، با طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌ها مبارزه می‌کنند. خولنجان ممکن است ماندگاری برخی از غذاها را طولانی‌تر کند. علاوه بر این، افزودن خولنجان به دستورهای غذایی، خطر ویبریوزیس را کاهش می‌دهد؛ عفونت ناشی از خوردن صدف نیم پز.

علاوه بر این، مطالعات متعدد نشان داده‌اند که خولنجان ممکن است باکتری‌های مضر مانند استافیلوکوکوس اورئوس و سالمونلا تیفی را از بین ببرد.

7-کاهش درد معده و مشکلات گوارش

اگرچه بدیهی است که این گیاه مزایای باورنکردنی بسیاری دارد، قدیمی‌ترین و رایج‌ترین ویژگی آن، تاثیری است که بر ناراحتی‌های معده دارد.

بسیاری از کشورهای آسیایی برای برطرف کردن ناراحتی معده، اسهال، کاهش استفراغ و متوقف کردن سکسکه از خواص خولنجان بهره می‌برند.

مقایسه خولنجان با زردچوبه و زنجبیل

خولنجان ارتباط نزدیکی با زنجبیل و زردچوبه دارد و هر سه این گیاهان می‌توانند به صورت تازه یا خشک، به انواع مختلف غذاها افزوده شوند.

زنجبیل طعمی تازه، شیرین و در عین حال تند دارد، در حالی که عطر و طعم خولنجان تیزتر و کمی تندتر است. زردچوبه نسبت به این دو گیاه، تندتر و تلخ‌تر است.

تحقیقات هر سه ادویه را با مزایای سلامتی مشابه پیوند داده‌اند؛ مانند خولنجان، زنجبیل و زردچوبه غنی از آنتی اکسیدان‌ها هستند و خواص ضد التهابی دارند که ممکن است سفتی و درد مفاصل را کاهش دهد.

از همه مهم‌تر هر سه ادویه حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است از بروز سرطان‌های مختلف جلوگیری کنند. با این وجود، تنها خولنجان است که به طور بالقوه باعث افزایش باروری مردان می‌شود.

هر سه ادویه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی، جلوگیری از کاهش حافظه و اختلالات شناختی مرتبط با سن در ارتباط هستند.

سخن پایانی

برای خرید محصول با کیفیت خولنجان‌ می‌توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

بازرگانی زرین گیاهینه آماده‌ی خدمات مشاوره‌ای در مورد خرید محصول با کیفیت خولنجان‌ به شما مشتریان گرامی است.

منابع:

https://www.healthline.com/nutrition/galangal-root

https://draxe.com/nutrition/galangal/

 

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها