سیاهدانه
قیمت سیاه دانه در سطح جهانی و میزان تولید در کشور هند و سوریه
3 بهمن 1399
خواص سایه دانه
خواص سیاه دانه ایرانی
2 اسفند 1399

خواص و کاربردهای نمک صورتی هیمالیا

خواص و کاربرد‌های نمک صورتی هیمالیا

آخرین بروز رسانی 11 تیر 1401 توسط تیم تحریریه گیاهینه

به اعتقاد برخی افراد، نمک هیمالیا، خالص‌ترین و با کیفیت ترین نمکی است که وجود دارد. این نمک سرشار از املاح معدنی مختلف است و خواص زیادی دارد.

خاستگاه نمک هیمالیا همانطور که از نامش پیداست، در کوهپایه‌های قله هیمالیا قرار دارد. این نمک از پنجاب پاکستان استخراج می‌شود و با توجه به خواصی که دارد، به تمام دنیا به خصوص کشور ما صادر می‌شود.

برخی از کاربردها و خواص این نمک مفید را در ادامه بررسی می‌کنیم.

خواص نمک هیمالیا که باید آن را بشناسید!

نمک هیمالیا جزو موادی است که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید. خواص بی نظیر آن به علت داشتن ترکیباتی مفید است.

نمک هیمالیا سرشار از املاح معدنی مختلف مانند منیزیم، کلسیم، پتاسیم و … است. رنگ صورتی نمک همیالیا نیز به علت داشتن همین ترکیبات است.

نمک خواصی دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

  • حفظ تعادل مناسب مایعات و جلوگیری از ایجاد کم آبی در بافت‌های بدن؛
  • ارسال ارتعاش در سیستم عصبی؛
  • جلوگیری از فشار خون پایین؛
  • ایجاد آرامش در عضلات بدن؛
  • کاهش خطر عفونت در بدن؛
  • سدیم کمتر نسبت به نمک‌های معمولی؛

این خواص از مهم ترین دلایلی است که این نمک در درمان‌های سنتی استفاده می‌شود. اما نمک به علت داشتن خاصیت ضد عفونی کننده و ضد التهابی، در درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار گرفته می‌شود.

کاربردهای مختلف نمک صورتی هیمالیا

نمک هیمالیا در طب سنتی، تصفیه هوا، مصارف خوراکی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از رایج ترین دلایل استفاده از نمک هیمالیا، در ادامه بررسی می‌شود.

استفاده از نمک صورتی هیمالیا در درمان بیماری‌های پوست و مو

نمک هیمالیا یک ماده ضد عفونی کننده و ضد باکتری و قارچ است. به همین علت در درمان مشکلاتی مانند آکنه و جوش صورت، گزینه‌‌ای مناسب است.

نمک به عنوان یک اسکراب عمل می‌کند و همین امر سبب می‌شود تا از نمک صورتی به عنوان لایه‌بردار پوست نیز استفاده شود. نمک صورتی هیمالیا نه تنها لایه‌های مرده پوست را از روی آن برمی‌دارد؛ بلکه سبب می‌شود تا پوست پاکسازی شود. این عوامل می‌توانند به کاهش منافذ باز پوست، کمک شایانی کنند.

از نمک هیمالیا به عنوان یک تونر طبیعی برای پوست استفاده می‌شود. مخلوط کردن آن با مقداری آب مقطر و استفاده روزانه به عنوان یک تمیز کننده برای پوست، باعث شادابی و لطافت پوست می‌شود.

علاوه بر خواصی که نمک صورتی هیمالیا برای پوست دارد، می‌توان از آن برای درمان شوره سر نیز استفاده کرد.

خواص ضد عفونی کنندگی آن از خارش و قرمزی پوست جلوگیری می‌کند. همچنین برای از بین بردن شوره سر، قارچ و … نیز مفید است.

درمان سردردهای میگرنی با نمک هیمالیا

نمک صورتی دارای مواد معدنی زیادی است. این املاح، هورمون سروتونین را در مغز افزایش می‌دهند و به درمان سریع میگرن کمک می‌کنند.

به علاوه، نمک صورتی هیمالیا سبب می‌شود تا گردش خون در بدن بهبود پیدا کند و با داشتن خواص ضد التهابی و تقویت سیستم ایمنی بدن، از بروز سردردهای میگرنی کمک می‌کند.

همانطور که گفته شد، نمک صورتی سبب افزایش سروتونین در بدن می‌شود. به همین علت، در درمان بیماری‌های روحی و افسردگی نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

درمان بیماری‌های تنفسی با نمک صورتی

خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی نمک هیمالیا، سبب می‌شود تا سلامتی سیستم تنفسی تامین شود. همچنین استفاده از این نمک، خلط گلو را کاهش می‌دهد.

برای درمان برونشیت مزمن، استنشاق نمک هیمالیا توصیه می‌شود.

برای درمان آسم و با پاکسازی ریه‌ها به کمک بخور این نمک به خوبی عمل می‌کند.

افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند سینوزیت یا عفونت سینوس‌ها هستند، می‌توانند با این نمک، سینوس‌ها را شستشو داده و آن‌ها را درمان کنند.

سلامت دندان‌ها به کمک نمک هیمالیا

املاح معدنی زیادی در نمک صورتی هیمالیا وجود دارد. این نمک از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین به علت خاصیت ضد میکروبی و ضدعفونی کنندگی که دارد، از بروز بوی بد دهان نیز جلوگیری می‌کند.

برای بهبود سلامت دهان و دندان، هر روز صبح این نمک را با آب ولرم غرغره کنید و در دهان خود بچرخانید.

آرامش بخش و درمان بی‌خوابی شبانه

این روزها که بی‌خوابی در شب بیداد می‌کند، استفاده از این نمک می‌تواند بسیار کارساز باشد. طبق تحقیق پزشکان و روانپزشکان، میزان بالای سدیم در بدن سبب می‌شود تا حجم خون به اندازه کافی باشد و فعالیت سیستم‌های عصبی سمپاتیک نیز بهبود پیدا کند. از طرفی بی‌خوابی‌های شبانه نیز بدین صورت درمان می‌شود.

مقادیر بالای املاح معدنی و سدیم، سبب می‌شود تا این نمک باعث آرامش اعصاب و درمان بی‌خوابی‌های شبانه شود.

نمک صورتی هیمالیا، امروزه نه تنها در طب سنتی، بلکه در تهیه داروهای مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نمک درجه خلوص بالایی دارد و در فرآوری آن نیازی به استفاده از مواد و فرآیندهای شیمیایی مختلف نیست. این عامل به افزایش کیفیت آن نیز کمک شایانی می‌کند.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها