از میخک در چه غذاهایی استفاده میشود
ادویه میخک در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟ + خواص میخک
12 تیر 1399
پودر پاپریکا
پاپریکا چیست؟ و پودر پاپریکا برای چی خوبه؟
31 تیر 1399

دارچین چگونه درست میشود؟ + روش تولید دارچین

آخرین بروز رسانی 8 اسفند 1402 توسط Fateme amooshahi

آیا می‌دانستید برای تولید دارچین که از فروشگاه خریداری می‌کنید، مسیر زیادی طی شده است.

به دلیل دارا بودن مواد مفید در این محصول گیاهی که از صدها مولکول مختلف تشکیل شده است، دارچین محصولی طبیعی و سالم است. در حقیقت، طبیعت در مقایسه با انسان قدرت بیشتری دارد تا محصولاتی ترکیبی، عالی و مفید را تولید کند.

یکی از سوالاتی که ممکن است در مدرسه یا محیط کار به آن برخورده باشید این است که دارچین از چی درست میشه؟ یا درخت دارچین در کدام کشور است؟ امروز در این مقاله به سوالات شما پاسخ می‌دهیم.

دارچین چگونه درست میشود؟

دارچین چگونه درست میشود؟

برای درست کردن دارچین چندین مرحله وجود دارد که شما را با آن آشنا می‌کنیم!

دارچین از چی درست میشه؟

خرید دارچین

اگر با دقت به چوب دارچین نگاه کنید، متوجه می‌شوید که حلقه شده و لوله شده است. علاوه بر این، سخت است که با یک چاقو آن را ببریم یا بشکنیم.

با این اوصاف اگر شما به یاد پوسته درخت بیافتید، باید بگوییم اشتباه نکرده‌اید. دارچین در اصل از پوسته درخت آن به دست می‌آید.

به طور معمول ما عادت داریم تا از میوه درخت‌ها استفاده کنیم اما در مورد دارچین همه چیز برعکس است و این قانون صادق نیست.

ما در حقیقت پوسته این درخت را استفاده می‌کنیم که یکی از انواع درختان Cinnamomum است.

جالب است بدانید، در کشورهایی که تولید دارچین را بر عهده دارند، درختان آن به مدت دو سال به حال خود رها می‌شوند. رشد مداوم درختان در طول این مدت برای برداشت محصول خوب بسیار مهم و اساسی است.

تا زمانی که پوسته درخت‌ها برای جداسازی و تبدیل به ادویه دارچین مناسب نباشند، کار برداشت محصول انجام نمی‌شود.

دقت کنید که در زمان برداشت محصول نیازی به قطع کردن کل درخت و بریدن کل پوسته درخت نیست. برداشت محصول با بریدن تکه‌هایی کوچک از پوسته و ساقه‌ها و در چند سانتی‌متری زمین شروع می‌شود.

با این کار پس از گذشت مدت زمانی، پوسته جدید شروع به روییدن می‌کند که می‌توان دوباره آن را برداشت کرد.

در حقیقت، نیازی به کاشت دوباره درخت برای تولید دارچین پس از هر بار برداشت محصول نیست. اما در صورت فرسوده شدن بیش از حد درخت، باید این درخت‌ها با نوع جوان‌تر جایگزین شوند.

جدا کردن پوسته

پس از این که قسمت‌هایی از ساقه و انشعاب درخت جدا شد، زمان آن است که لایه بیرونی پوسته جداسازی شود. این لایه بیرونی به این دلیل جداسازی می‌شود که برای مصارف غذایی مفید نیست و به نوعی سفت است.

پس از این که لایه بیرونی شاخه‌ها جداسازی شد، قسمت داخلی بیرون می‌آید. این کار جداسازی توسط دست انجام می‌شود چون کاری است که به دقت زیادی نیاز دارد.

قسمت لایه داخلی چوب دارچین چیزی است که بعدا به محصول ادویه تبدیل خواهد شد و قسمت اصلی مرحله تولید دارچین، مربوط به لایه داخلی آن است.

خشک کردن دارچین به صورت تکه‌های کوچک

دارچین از چی درست میشه؟

پس از این که قسمت‌های داخلی دارچین از لایه بیرونی آن جدا شد، باید خشک شوند و به صورت قابل مصرف درآیند.

در همین مرحله است که چوب دارچین به صورت تکه‌های کوچک لوله شده در می‌آید و به طرز زیبایی آماده مصرف در خانه‌های شما می‌شود.

ممکن است بعضی از چوب‌های دارچین یک لایه داشته باشند و شاید بعضی دیگر دارای لایه‌های نازک بیشتری باشند.

تولید دارچین به صورت لایه لایه بستگی به نوع دارچین کشت شده دارد و می‌توان گفت روشی که برای جدا کردن پوسته درونی به کار می‌رود، در شکل آن تاثیر دارد.

به طور معمول، محصول فرآوری شده از چوب درخت Cinnamon پس از جداسازی و خشک کردن، لایه‌های بیشتری خواهد داشت.

پس از خشک کردن چوب دارچین و به دست آوردن تکه‌های کوچک این محصول، زمان فروش آن در بازار فرا می‌رسد.

بیشتر بخوانید: آیا ماست و دارچین برای لاغری خوب است؟

تهیه پودر دارچین

استفاده از دارچین به صورت تکه‌های خشک شده آن، روش جالبی است که می‌تواند طعم و مزه خوبی به سس یا سایر مواد غذایی دهد. با این حال، در صورتی که بخواهید دارچین را به خمیر نان اضافه کنید، راه چاره چیست؟

حتما شما هم موافقید که استفاده از تکه‌های دارچین برای این کار مناسب نیست و استفاده از پودر آن معقول‌تر است. نیاز به پودر دارچین در آشپزی نکته مهمی است که منجر به تولید دارچین به صورت پودر می‌شود. معمولا این پودر از تکه‌های دارچینی تولید می‌شود که برای فروش به صورت چوب دارچین شکل خوبی ندارند.

پودر این محصول از طریق آسیاب کردن چوب دارچین به دست می‌آید. باید گفت، این کار اصلا آسان نیست و در صورتی که یک بار آسیاب کردن آن را امتحان کنید به سختی این کار پی می‌برید.

حتی قدرتمندترین مخلوط کن‌های خانگی برای آسیاب کردن چوب دارچین به زحمت می‌افتند. با آسیاب کردن این محصول، گرمای زیادی در داخل دستگاه تولید می‌شود که ممکن است این گرما مواد مغذی دارچین و ارزش غذایی روغن آن را از بین ببرد.

همین دلیلی است که فعالان تولید دارچین به صورت پودر از دستگاه‌های مخصوصی برای این کار استفاده می‌کنند یا کار آسیاب کردن را در دمای زیر صفر انجام می‌دهند تا اطمینان یابند مواد عالی دارچین و طعم و مزه آن از بین نخواهد رفت.

نکته جالب این است که شرکت‌های تولید کننده پودر دارچین در مورد نحوه تولید پودر این محصول اطلاعاتی در اختیار سایر افراد قرار نمی‌دهند و روش تولید دارچین به صورت پودر را به طور اختصاصی در اختیار خود دارند.

گفتنی است، می‌توان مانند سایر ادویه جات عصاره دارچین را نیز تهیه کرد که روش خاصی دارد و مانند گرفتن عصاره وانیل است

درخت دارچین در کدام کشور است؟

درخت دارچین در کدام کشور است؟

پودر دارچینی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، از درختی به دست می‌آید که منشاء اصلی کشت آن کشورهای آسیایی نظیر اندونزی، سری لانکا، هند و ویتنام است.

فرآیند تولید دارچین و پودر آن، بسیار طولانی و دشوار است و این محصول پس از طی مراحل برداشت محصول، جدا کردن روکش سطحی، خشک کردن و تبدیل به پودر در اختیار مصرف کننده‌ها قرار می‌گیرد تا به عنوان یک پای ثابت در کابینت آشپزخانه شناخته شود.

گونه‌های مختلف دارچین

درخت‌هایی که با نام لاتین Cinnamomum شناخته می‌شوند برای تولید دارچین به کار می‌‌روند. این‌ گونه از درخت‌ها بسیار متنوع هستند که در اصل، تعداد اندکی از آن‌ها به عنوان درخت دارچین شناخته می‌شود. محل کشت اصلی این محصول که با نام Cinnamon شناخته می‌شود در کشورهای سریلانکا و جنوب هندوستان است.

کشور سریلانکا و اندونزی بزرگترین کشورهای تولید دارچین در جهان هستند که می‌توان گفت اندونزی در چند وقت اخیر از کشور سریلانکا پیشی گرفته است.

در حقیقت گونه‌های مختلفی از دارچین وجود دارد که می‌توان دو گونه Cinnamon و Cassia را نام برد. دسته بندی محصول براساس کشور تولید کننده آن است و ممکن است در یک کشور گونه استفاده شده آن در مقایسه با کشور دیگر متفاوت باشد.

در اروپای غربی و آمریکا گونه Cassia دارچین که به صورت پودر وجود دارد، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و نوع Cinnamon از نظر طعم، ملایم‌تر است. اما انتخاب بین گونه‌های دارچین براساس سلیقه شما است و شاید برای یک نوع غذا نیاز باشد ماده تندتر انتخاب شود که در آن صورت گونه Cassia بهتر است.

 

منبع:

https://foodcrumbles.com/where-cinnamon-comes-from/

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها