قیمت خردل زرد
معرفی کشورهای تولید کننده خردل زرد و میزان تولید و قیمت خردل زرد در کشور چین
1 بهمن 1399
خواص و کاربردهای نمک صورتی هیمالیا
خواص و کاربردهای نمک صورتی هیمالیا
26 بهمن 1399

قیمت سیاه دانه در سطح جهانی و میزان تولید در کشور هند و سوریه

آخرین بروز رسانی 11 تیر 1401 توسط تیم تحریریه گیاهینه

سیاه دانه یکی از با ارزش‌ترین دانه‌های گیاهی است که در بیشتر فرهنگ‌ها به دلیل خواص دارویی و سلامت آن مورد توجه قرار گرفته است. این دانه که از گیاه سالانه آن به دست می‌آید در کشورهای مختلف با نام‌های دیگری نیز شناخته می‌شود. برای نمونه در کشور هند سیاه دانه، کالونجی نام دارد و در کشورهای اروپایی این دانه گیاهی با نام زیره سیاه شناخته می‌شود. قیمت سیاه دانه با معیارهای مختلفی تعیین می‌شود و در این روند قیمت گذاری، نقش هند و سوریه زیاد است.

سیاه دانه به عنوان ماده اصلی در بسیاری از داروهای سنتی استفاده می‌شود و گیاه این محصول، به صورت وسیع در نقاط مختلف جهان کشت می‌شود. آفریقای شمالی، آفریقای جنوبی، مدیترانه، اروپای جنوبی و کشورهای آسیای جنوب غربی مناطقی از جهان هستند که نقش اساسی را در پرورش این محصول دارند.

در این بین، برای قیمت این محصول در ایران باید به میزان تولید و قیمت سیاه دانه در کشورهای هند و سوریه توجه کنیم چرا که بیشتر واردات ایران از این دو کشور است.

کاربردها و دلایل اهمیت سیاه دانه

این دانه گیاهی اهمیت بسیار بالایی در طب سنتی دارد و مزه و طعم متمایز آن شناخته شده است. سیاه دانه در دستورهای غذایی، داروهای سنتی، لوازم آرایشی و به عنوان چاشنی غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و عصاره و روغن آن نیز وجود دارد.

البته باید گفت، طعم این دانه گیاهی تلخ است و برداشت آن به صورت سالانه انجام می‌گیرد. از مهم‌ترین کاربردهای سیاه دانه می‌توان به داروی هندی Ayurveda اشاره کرد که به عنوان ماده کاهنده خلط و ضد التهاب در آن به کار می‌رود. گفتنی است، خواص آنتی‌اکسیدانی این دانه گیاهی نیز اثبات شده است.

میزان تولید سیاه دانه در سطح جهانی

ممکن است میزان تولید سیاه دانه در کشورهای مختلف تفاوت زیادی با همدیگر داشته باشد. این موضوع به دلیل شرایط کشت و برداشت در این کشورها است.

بین کشورهای مختلف هند، پاکستان، سوریه، ترکیه، عربستان، مصر و بنگلادش از جمله مهم‌ترین تولید کننده‌ها هستند و در این بین، کشت محصول در هندوستان در وسعت بسیار بالا انجام می‌شود.

البته شاید آمار دقیق تولید کشورهای مختلف به صورت جزئی در دسترس نباشد اما می‌توان در مورد ترکیه به آمار سال ۲۰۱۸ استناد کرد. این کشور ۳۳۰۰ تن سیاه دانه در سال ۲۰۱۸ تولید کرد که بازدهی آن ۹۸۰ کیلوگرم در هکتار بود و قیمت این محصول ارزش تجاری زیادی در بازار گیاهان و دانه‌های دارویی این کشور به وجود آورده است.

تولید کشور هند نیز در سال‌های مختلف رو به افزایش رفته است که این رشد تولید به دلیل تقاضای بیشتر بوده است. برای نمونه تولید این کشور در سال ۲۰۱۹ بین ۷ الی ۸ هزار تن است.

قیمت جهانی سیاه دانه در کشورهای مختلف و در کشور هند

هند یکی از اصلی‌ترین تولید کننده‌های ادویه‌جات و گیاهان دارویی است که نقش مهمی در تعیین قیمت سیاه دانه در سطح جهانی دارد. البته، به دلیل این که کشور سوریه نیز با ایران همسایه است، تولید این کشور نیز روی قیمت محصول در ایران تاثیر دارد.

براساس آمار جهانی، قیمت عمده سیاه دانه هند بین ۳ دلار تا ۱۰ دلار در کیلوگرم است که این قیمت در کشور مصر در همین حدود برآورد شده است.

در واقع، محدوده قیمتی گفته شده براساس کیفیت محصول و روش‌های کشت و فرآوری آن است که ممکن است روی قیمت سیاه دانه تاثیرگذار باشد. البته، نکته مهم در زمان خرید این است که می‌توان با خرید عمده و در حجم زیاد، محصول را با قیمت‌های پایین‌تر نیز خریداری کرد.

قیمت محصول عمده سوریه کمی پایین‌تر از این مقدار است و در مورد قیمت سیاه دانه ترکیه باید گفت، براساس کیفیت، این قیمت بین ۴ تا ۱۲ دلار در کیلوگرم است.

البته قیمت جهانی در مورد محصولات کشت شده ارگانیک بیشتر است و در مورد سیاه دانه هند یا دیگر کشورها به ۱۵ دلار در کیلوگرم نیز می‌رسد.

خرید سیاه دانه از فروشگاه تخصصی گیاهینه

سیاه دانه محصولی دارویی و گیاهی است که در کشورهای مختلف کشت و تولید می‌شود. این محصول به عنوان ماده اصلی در دستورهای دارویی سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که خواص آن به صورت علمی اثبات شده است. شما می‌توانید بهترین کیفیت و قیمت سیاه دانه را از طریق فروشگاه تخصصی گیاهینه دریافت کنید و در صورت نیاز می‌توانید به فهرست قیمتی درج شده در سایت مراجعه کنید.

https://www.alibaba.com/showroom/kalonji-seeds-price.html

https://www.chemijournal.com/archives/2019/vol7issue3/PartV/7-2-104-778.pdf

CRCNA.COM.AU : Kalonji pdf

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها