آویشن شیرازی چیست؟
تفاوت آویشن کوهی و شیرازی + کدام آویشن بهتر است؟
11 تیر 1399
دارچین چگونه درست میشود؟
دارچین چگونه درست میشود؟ + روش تولید دارچین
25 تیر 1399

ادویه میخک در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟ + خواص میخک

آخرین بروز رسانی 8 اسفند 1402 توسط Fateme amooshahi

امروزه از خواص درمانی و دارویی بسیاری از گیاهان و ادویه جات مانند ادویه میخک به منظور تسکین و تقویت انواع دردها و بیماری‌ها استفاده می‌شود. اغلب گیاهان دارویی به صورت پودر در تهیه انواع ادویه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میخک یکی از هزاران گیاه دارویی پرخاصیت و خوش عطر دنیای محصولات گیاهی و عطاری به‌شمار می‌آید که به عنوان ادویه با دارچین، زردچوبه، فلفل و … به منظور تهیه ادویه‌کاری ترکیب می‌شود.

چوب و گل گیاه میخک با توجه به خواص دارویی فراوان در درمان بسیاری از بیماری‌ها و افزایش سلامت افراد کاربرد دارد؛ از این‌رو میخک به عنوان طعم‌دهنده در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود و علاوه بر افزایش خواص، طعم بی‌نظیری به غذاها می‌بخشد.

اگر به دنبال خرید میخک درجه یک و مرغوب هستید تا از خواص دارویی آن بهره ببرید، توصیه می‌کنیم به مراکز معتبر و مجاز عرضه و فروش محصولات گیاهی از قبیل گیاهینه مراجعه کنید تا محصول با کیفیت را با قیمت مناسب تهیه کنید.

در اینجا سعی خواهیم کرد تا به کاربردهای دارویی میخک و استفاده از آن در تهیه انواع ادویه اشاره کنیم؛ پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با گیاه میخک

انواع میخک

میخک نوعی گیاه دارویی استوایی محسوب می‌شود که ظاهری شبیه به میخ ریز با رنگ قهوه‌ای تیره دارد. این گیاه دارویی از دیرباز به عنوان ادویه در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. امروزه این ادویه خوش عطر و طعم در بسیاری از غذاهای ایرانی مصرف می‌شود و در دو نوع هندی و سریلانکایی به بازار خشکبار و ادویه‌جات کشورمان وارد می‌شود.

میخک از طعم نسبتا تند و طبع گرم و خشکی برخوردار بوده و باید به مقدار کمی در غذاها استفاده شود تا طعم مطلوبی به آن ببخشد؛ از این‌رو ادویه میخک در ترکیب با سایر ادویه‌ها برای تهیه ادویه کاری کاربرد فراوانی دارد.

میخک علاوه بر عطر و طعم بی‌نظیر، خواص دارویی فراوانی دارد و از آن برای مصارف دارویی هم استفاده می‌شود.

به طور کلی میخک در سه نوع گل میخک، چوب میخک و میخک ریز به بازار عرضه می‌شود و می‌توان آن را برای مدت چند ماه در محیط خشک و دور از نور نگه داشت؛ بنابراین شما می‌توانید به خرید میخک یا پودر آماده میخک از مراکز معتبر عرضه عمده میخک چون گیاهینه اقدام کنید و از خواص دارویی آن بهره ببرید.

از میخک در چه غذاهایی استفاده میشود؟

ادویه میخک مانند دارچین و زنجبیل طبعی گرم و تند دارد و طعم آن کمی تند و تلخ است. البته طعم میخک از دارچین و زنجبیل تندتر است و باید به میزان کمتری در غذاها استفاده شود.

میخک بیشتر در غذاهایی مانند سوپ ها، آبگوشت، سس‌ها، غذاهای هندی و … کاربرد فراوانی دارد. همچنین استفاده از این ادویه در کیک کدوتنبل یکی از رایج‌ترین تکنیک‌هاست.

بیشتر اوقات ادویه میخک به تنهایی در غذاها استفاده نمی‌شود. بلکه آن را با ادویه های دیگر و مشابه ترکیب می‌کنند و سپس در غذاها استفاده می‌کنند.

برای خرید هل اکبر و اطلاع از قیمت هل سبز کلیک کنید!

خواص دارویی ادویه میخک

امروزه میخک در تهیه انواع ادویه‌جات از جمله ادویه کاری کاربرد دارد و بسیاری از افراد به خواص دارویی و درمانی این گیاه اعتقاد فراوانی دارند. این ادویه به عنوان طعم‌دهنده در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از خواص و فواید میخک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحرک دستگاه گوارش و هضم آسان غذا
  • کاهش دردهای گوارشی
  • ضد عفونی کننده
  • ضد التهاب
  • کاهش استرس
  • تقویت حافظه
  • درمان ضعف اعصاب
  • تحریک قوای جنسی
  • رفع تنگی نفس
  • کنترل دیابت
  • درمان دندان درد و گوش درد
  • کاهش تب
  • و …

لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد میخک، سبب تهوع، اسهال و استفراغ می‌شود و مصرف آن برای کودکان زیر یک سال و زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. همچنین به دلیل تندی نسبتا بالای میخک، باید به میزان کمی در غذا استفاده شود.

کاربرد‌های دارویی میخک

کاربرد‌های دارویی میخک

میخک به عنوان گیاه دارویی با طبع گرم و خشک شناخته می‌شود و علاوه بر طعم و عطر بی‌نظیر از خواص دارویی و درمانی فراوانی برخوردار است؛ از این‌رو ادویه آن از قرن‌ها پیش در بسیاری از کشورها برای تسکین درد، بهبود بیماری و افزایش سلامت بدن کاربرد داشته است و امروزه هم بسیاری از افراد از کاربردهای دارویی میخک غافل نیستند. به طور کلی ادویه، اسانس و روغن میخک، کاربردهای دارویی فراوانی دارد که به شرح زیر هستند:

  • استفاده از اسانس یا روغن میخک در تسکین دندان درد و گوش درد
  • استفاده از دم کرده میخک در تقویت حافظه
  • رفع اسهال و استفراغ با دم کرده میخک یا اسانس میخک در چای
  • جویدن میخک برای رفع بوی بد دهان (در صورت تماس با زبان سبب سوزش زبان می‌شود)
  • استفاده از کمپرس میخک در ضدعفونی زخم‌ها
  • چای میخک به منظور تسهیل زایمان خانم‌های باردار
  • مالیدن ترکیب روغن میخک و روغن بادام در ناحیه دردهای روماتیسمی
  • چای میخک برای رفع درد معده
  • استفاده به عنوان ادویه در انواع غذاها با خاصیت ضد سرطانی، تقویت بدن، تقویت کبد و کلیه، رفع سکسکه، رفع تنگی نفس و …

کاربرد میخک در تهیه انواع ادویه

میخک به عنوان گیاه دارویی و دانه معطر، به صورت دمنوش گیاهی، اسانس و ادویه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ادویه به صورت پودر در ترکیب با ادویه‌های دیگری چون زردچوبه، فلفل، دارچین و … برای تهیه ادویه پلویی و ادویه کاری کاربرد دارد و سبب افزایش رنگ زیبا و خاصیت فوق‌العاده غذاها می‌شود؛ از این‌رو افراد زیادی در سراسر جهان به مصرف این ادویه مقوی و خوش عطر علاقه دارند؛ بنابراین اگر قصد خرید میخک را دارید، مراکز معتبر و مجاز فروش عمده میخک از قبیل گیاهینه به شما در تهیه محصول مرغوب با قیمت مناسب خدمات ارائه می‌دهند.

میخک مرغوب و درجه یک چه ویژگی‌هایی دارد؟

ادویه میخک یا چوب میخک به عنوان گیاه دارویی و طعم‌دهنده بسیاری از غذاهای ایرانی استفاده می‌شود؛ بنابراین تهیه میخک درجه و با کیفیت بسیار حائز اهمیت است. مرکز گیاهینه به عنوان مرجع فروش محصولات عطاری به شما در خرید عمده میخک مرغوب با قیمت مناسب کمک خواهد کرد.

به‌طور کلی در هنگام خرید میخک به ویژگی‌هایی از قبیل تمیز و بدون چوب بودن، بدون خاک و خالص بودن میخک، تازه بودن، عطر و طعم، سالم بودن میخک و … توجه کنید. قیمت میخک در بازار روز ادویه‌جات و خشکبار ایران با توجه به کیفیت محصول و شرایط تولید و تقاضا تعیین می‌شود.

بازرگانی گیاهینه به عنوان مجری مستقیم خرید و فروش عمده میخک درجه یک و با کیفیت مشغول فعالیت است و به متقاضیان خرید میخک، خدمات عرضه و ارسال محصول را ارائه می‌دهد.

خرید و فروش عمده میخک به صورت اینترنتی از گیاهینه

اگر به دنبال خرید عمده یا جزئی میخک هستید، بدون شک فروشگاه گیاهینه گزینه مطلوبی به منظور تهیه محصول مرغوب با قیمت مناسب به‌شمار می‌آید. بازرگانی گیاهینه این شرایط را برای مشتریان خرید میخک فراهم کرده است تا از طریق شماره تلفن‌های ۰۹۱۳۴۱۰۷۰۴۸ یا ۰۳۱۹۵۰۱۰۰۴۵ با کارشناسان این حوزه در گیاهینه ارتباط برقرار کرده و از قیمت روز میخک و جزئیات ارسال محصول آگاهی کسب کنند و به ثبت سفارش آنلاین اقدام کنند.

مرکز گیاهینه عرضه و فروش عمده و جزئی میخک درجه یک را در بسته‌بندی‌های گوناگون انجام می‌‌دهد و  محصول خریداری شده توسط مشتریان را با توجه به حجم بار از طریق اتوبوس، باربری و پست‌بار به سراسر کشور ارسال می‌کند.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها