خرید ادویه جات هندی از بازرگانی زرین گیاهینه
بررسی آماری تولید ادویه جات هند در استان‌های مختلف آن
19 دی 1399
پیش بینی قیمت ادویه جات
پیش بینی قیمت ادویه جات
25 دی 1399

تولید و ارزش قیمت زنجبیل در کشور تایلند

آخرین بروز رسانی 23 دی 1399 توسط تیم تحریریه گیاهینه

تولید و ارزش قیمت زنجبیل در کشور تایلند

زنجبیل (با نام علمی Zingiber officinale) گیاهی است که جزو محبوب‌ترین و باارزش‌ترین چاشنی‌های غذا در جهان محسوب می‌شود.

کاشت و برداشت زنجبیل به اقتصاد بسیاری از کشورها مانند هند، اندونزی، نیجریه و بنگلادش کمک می‌کند.

در این بین، با آن که تایلند پنجمین کشور از نظر بیشترین حجم تولید زنجبیل در دنیا محسوب می‌شود، ولی اطلاعات کمی در مورد سطح تولید بومی و ارزش صادرات زنجبیل در این کشور وجود دارد. در این مطلب می‌خواهیم تولید و ارزش قیمت زنجبیل در کشور تایلند را بررسی کنیم.

موقعیت تایلند در جهان از نظر تولید زنجبیل

زنجیل گیاه بومی جنگل‌های بومی استوایی آسیا است و مفیدترین بخش این گیاه ساقه زیرزمینی آن است. از زنجبیل بیشتر از همه در آشپزی مانند ادویه غذا و پزشکی از جمله درمان حالت تهوع، استفراغ و عفونت استفاده می‌شود.

زنجبیل در بیش از 30 کشور دنیا کاشت و برداشت می‌شود. در سال 2014، مجموع مساحت زمین‌هایی که در جهان به این اختصاص یافته بودند 396724 هکتار با حجم تولید 2156453 تن بوده است.

هند بیشترین حجم تولید جهان را با 17 درصد در اختیار دارد و کشور چین با 12 درصد در مقام دوم قرار می‌گیرد.

زنجبیل بیشتر به شکل خام آن در بازارهای محلی فروخته می‌شود، ولی روغن زنجبیل، پودر زنجبیل و خشک‌شده آن نیز صادر می‌شود.

کشورهایی که در سال 2016 بیشترین حجم صادرات را داشتند عبارتند از چین با 337.3 میلیون دلار (58.7 درصد کل صادرات)، هلند (12 درصد)، نیجریه (4.9 درصد) و تایلند (4.7 درصد) که بدون شک قیمت زنجبیل روی این حجم ارزش بالا بی‌تاثیر نیست

حجم تولید زنجبیل در تایلند 135514 تن بوده است تا از نظر تولید رتبه پنجم را در اختیار بگیرد و در سال 2014 تقریبا 6.28 درصد کل تولید زنجبیل در دنیا متعلق به این کشور باشد.

این کشور همچنین چهارمین صادرکنند برتر زنجبیل در دنیا با ارزش 27.2 میلیون دلار بوده است و در سال 2016 همانطور که اشاره کردیم 4.7 درصد کل زنجبیل صادر شده به صورت غیرپودر و خرد نشده را به خود اختصاص داده است.

قیمت زنجبیل و حجم تولید آن در تایلند

در تایلند، زنجبیل بیشتر از همه در بعضی مناطق کوهستانی در استان‌های پتچابون، لوئی، چیانگ رای و فایائو کشت داده می‌شود.

داده‌های سال 2011 نشان می‌دهد بیش از 2438 هکتار به کاشت زنجبیل اختصاص داده شده است و 8145 کشاورز در این زمینه فعالیت می‌کنند.

این اعداد در مقایسه با کل زمین‌های کشاورزی در این کشور (بیش از 18 میلیون هکتار) و کل کشاورزان ( 5.9 میلیون کشاورز) بسیار کم هستند.

مقدار برداشت زنجبیل در تایلند از هر هکتار نزدیک به 2 تا 3 تن است که بیشتر از میانگین برداشت در جهان (400 کیلوگرم در هر هکتار) محسوب می‌شود.

البته آمریکا بیشترین حجم برداشت را از هر هکتار (8300 کیلوگرم) در دنیا دارد. آمار اداره توسعه کشاورزی استان لوئی در طول سال‌های 2007 تا 2013 نشان می‌دهد قیمت زنجبیل در تایلند نوسان قابل توجهی داشته است.

به عنوان مثال، قیمت‌ها در سال 2009 برای هر کیلوگرم 6 بات بوده است، ولی سال بعد به 25.48 بات رسیده است و در سال 2012 قیمت زنجبیل در این کشور به 4 بات سقوط کرده است.

تولید زنجبیل در زیر بخش پلابا تایلند

پلابا زیر بخش، بخش فو روئیا در استان لوئی در منطقه شمال شرقی تایلند است. این زیربخش تقریبا 9499 هکتار زمین را در منطقه کوهستانی با ارتفاع 800 تا 900 متر بالاتر از سطح دریا در بر می‌گیرد.

این اراضی شمال شرق تایلند بیشترین ارتفاعی را دارند که مردم ساکن آن هستند. از ماه می تا اکتبر شروع فصل‌های بارانی در این بخش است و سایر ماه‌های باقیمانده سال هوا خشک است.

متوسط بارش سالیانه در این بخش حدود 1428 میلی‌متر است و حداقل دما در دسامبر 11.5 درجه سانتیگراد و حداکثر دما 34.5 درجه سانتیگراد در ماه آوریل است.

جمعیت این ناحیه در هر کیلومتر مربع براساس سرشماری سال 2016، 36 نفر بوده است.

بیش از 90 درصد مردم پلابا کشاورز هستند و محیط آن به علت شرایط آب و هوایی مساعد کشاورزی است و بنابراین کشاورزان محصولات متنوعی را از جمله برنج، آناناس ، موز و زنجبیل می‌کارند.

شروع کاشت و برداشت زنجبیل در پلابا از 30 سال قبل بوده است و در سال 2015 نزدیک به 458 کشاورز تقریبا 562 هکتار زمین را به کاشت زنجبیل اختصاص دادند.

مقدار برداشت این محصول به ازای تقریبا هر 1600 متر مربع تقریبا 2 تا 5 تن است و هر خانواده نزدیک به 1.5 تا 2.5 هکتار از زمین خود را زنجبیل کاشته است.

در پایان اگر مایل به خرید این گیاه خوراکی جادویی هستید، می‌توانید با تماس با کارشناسان گیاهینه از قیمت زنجبیل مطلع شوید.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها