عرق کاسنی را کی بخوریم؟ | خواص عرق کاسنی برای زنان و مردان
عرق کاسنی را کی بخوریم؟ | خواص عرق کاسنی برای مردان و زنان
4 دی 1402
بهترین هل برای کجاست؟ + شهر هل در ایران کدام شهر است؟
بهترین هل برای کجاست؟ + شهر هل در ایران کدام شهر است؟
19 دی 1402

انواع فلفل سیاه + 14 خاصیت فلفل سیاه برای سلامتی

آخرین بروز رسانی 14 بهمن 1402 توسط Fateme amooshahi

فلفل سیاه ادویه ای است که به عنوان پادشاه ادویه ها نیز شناخته می‌شود. انواع فلفل سیاه برای بدن و درکل برای سلامتی انسان، فواید زیادی دارند. برای مثال یکی از خواص برجسته آنها تقویت سیستم ایمنی در فصل سرما و کمک به کاهش وزن است.

همچنین فلفل سیاه برای هضم غذا، کمک به پیشگیری از سرطان، پاکسازی روده و معده و … مفید است.

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید تناسب اندام داشته باشید و به دنبال کاهش وزن سریع هستید، باید فلفل سیاه را به منوی غذایی روزانه خود اضافه کنید.

فلفل سیاه

در حقیقت فلفل سیاه یکی از ادویه‌های پرکاربرد در تمام دنیا است. فلفل که در گیاه‌ شناسی به نام Piper nigrum شناخته می‌شود، یک گیاه گل‌دهنده است که میوه آن برداشت شده و خشک می‌شود. این دانه‌های سیاه ‌رنگ به صورت دانه‌ای و پودری، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این فلفل به عنوان پادشاه ادویه‌ ها شناخته می‌شود و به علت داشتن ترکیبات و مواد مفید، علاوه بر مصرف خوراکی، هزاران سال در طب باستانی آیورودا مورد استفاده قرار گرفته است.

فلفل سیاه

برای اطلاع از قیمت فلفل سیاه و خرید فلفل سیاه درجه یک می‌توانید از طریق سایت گیاهینه اقدام کنید.

اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا فلفل سیاه را “سلطان ادویه ها” می‌نامند؟ فلفل سیاه به قدری برای بدن انسان خاصیت دارد که به این لقب شهرت یافته است.

  • کمک به کاهش وزن،
  • سم زدایی بدن،
  • جلوگیری از سرطان،
  • پاکسازی روده و معده،
  • تنظیم ضربان قلب و کمک به کاهش فشار خون،
  • تولید بیشتر گلبول قرمز،
  • سرشار از ویتامین B، پتاسیم و کلسیم،
  • جلوگیری از یبوست،
  • جلوگیری از پیری زودرس.

اگر روزانه یک پیمانه فلفل سیاه به رژیم غذایی خود اضافه کنید، بدن شما شالم‌تر می‌ماند و همچنین اگر از آن در کنار ورزش و رژیم غذایی سالم استفاده کنید، به کاهش وزن سریعتان کمک می‌کند.

خواص و مضرات فلفل سیاه

خواص و مضرات فلفل سیاه

فلفل سیاه دارای مزایای زیادی است و به همین دلیل به آن پادشاه ادویه ها گفته می‌شود. فلفل سیاه می‌تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل کند که از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می‌کند.

1. جلوگیری از سرطان

گفته می‌شود فلفل سیاه وقتی با زردچوبه مخلوط شود از سرطان پیشگیری می‌کند. این ترکیب را می‌توان با شیر نیز مصرف کرد.

این نوشیدنی معمولا به افرادی که از سرماخوردگی شدید رنج می‌برند تجویز می‌شود. همچنین گفته می‌شود که فلفل سیاه حاوی آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین A و کاروتنوئیدها است که به درمان سرطان و سایر بیماری‌های کشنده کمک می‌کند.

پس اضافه کردن فلفل سیاه به رژیم غذایی روزانه شما به تقویت سیستم ایمنی کمک زیادی می‌کند.

2. کمک به هضم بهتر غذا

فلفل سیاه به هضم غذا کمک زیادی می‌کند و زمانی که به صورت خام مصرف شود، اسید هیدروکلریک توسط معده آزاد می‌شود که به تجزیه پروتئین‌ها کمک می‌کند.

اسید هیدروکلریک به تمیز کردن روده ها و جلوگیری از سایر بیماری‌های گوارشی کمک می‌کند. پس فراموش نکنید که به تمام غذای خود یک پیمانه فلفل سیاه اضافه کنید.

3. جلوگیری از یبوست

اگر کمتر از سه بار در هفته مدفوع می‌کنید، ممکن است از یبوست رنج ببرید. اما این مشکل را می‌توان با افزودن روزانه مقداری فلفل به غذای خود حل کرد.

روزهایی که روده‌های شما فعالیتی نمی‌کنند یا دچار یبوست هستید، فلفل سیاه به کمک شما می‌آید.

این ادویه در صورتی که به صورت روزانه مصرف شود سرطان روده بزرگ، یبوست، اسهال و سایر انواع بیماری‌های باکتریایی را مهار می‌کند.

البته به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد آن می‌تواند برای شما مضر باشد، بنابراین مطمئن شوید که فقط مقداری از آن را به غذای روزانه خود اضافه کنید.

4. درمان مشکلات پوستی

فلفل سیاه از زیاد شدن رنگدانه های پوست شما جلوگیری می‌کند. اگر چنین موردی ادامه یابد روی پوست شما لکه هایی پدید می‌آید.

درست است که داروهای زیادی در بازار برای بازگرداندن رنگ پوست شما وجود دارد، اما فلفل سیاه از پوست شما در برابر هر نوع رنگدانه پوستی محافظت می‌کند و به حفظ رنگ اصلی پوست کمک می‌کند.

4. درمان مشکلات پوستی با فلفل سیاه

اگر از سنین پایین فلفل سیاه مصرف کنید، چین و چروک و مشکلات پوستی به طرز قابل توجهی از بین می‌رود. همچنین از پیری زودرس و لکه‌های تیره نیز جلوگیری می‌کند.

اگر این ادویه را به صورت تازه مصرف کنید و روی سالاد یا غذای خود بپاشید یا آن را با سایر ادویه ها برای پختن غذا مصرف کنید، بازهم تاثیرات مثبت خود را خواهد داشت.

همچنین اگر از آکنه رنج می‌برید، بهتر است مصرف فلفل سیاه را جدی بگیرید. این ادویه به پاکسازی پوست کمک زیادی می‌کند. پس اگر نسبت به آن حساس نیستید می‌توانید مقداری فلفل سیاه را آسیاب کرده و روی پوست خود بمالید و تفاوت را ببینید.

5. کمک به داشتن موهایی سالم

گفته می‌شود فلفل سیاه برای درمان شوره مفید است.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری فلفل سیاه آسیاب شده را به مقداری کشک اضافه کنید و به پوست سر خود بمالید و بگذارید حداقل تا 30 دقیقه خشک شود.

همچنین مطمئن شوید که از فلفل سیاه زیادی استفاده نکنید زیرا باعث سوزش پوست سر شما می‌شود. مطمئن شوید که تا 24 ساعت بعد از زدن فلفل سیاه به موهایتان از شامپو استفاده نکنید زیرا ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند.

همچنین می‌توانید به فلفل سیاه آسیاب شده لیمو اضافه کنید و به پوست سر خود بمالید و بعد از 30 دقیقه آن را بشویید. این کار موهای شما را درخشان و صاف می‌کند.

6. کمک به کاهش وزن

این ادویه شگفت انگیز به کاهش وزن کمک می‌کند و می‌توانید آن را به چای سبز اضافه و دو تا سه بار در روز مصرف کنید.

این کار به این دلیل است که این ادویه غنی از مواد مغذی گیاهی است که به تجزیه چربی اضافی بدن کمک می‌کند.  همچنین متابولیسم بدن شما را بهبود می‌بخشد.

چای سبز به اضافه مقداری فلفل سیاه موجود در آن می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

7. کمک به درمان افسردگی

گفته می‌شود که افسردگی یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که اکثر مردم در سراسر جهان با آن مواجه هستند و حتی می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.

با این حال، داروهایی وجود دارند که می‌توانند این مشکل روانی را از مخرب بودن مهار کنند، اما می‌توان فلفل سیاه خام را برای جویدن به افراد افسرده داد تا باعث تغییر خلق و خوی فرد شود.

چنین چیزی به این دلیل اتفاق می‌افتد که جویدن فلفل سیاه خام مواد شیمیایی تحریک کننده خلق و خو را در مغز آزاد می‌کند و این امر باعث می‌شود تا ذهن شما آرام نگهداشته شود.

8. کمک به در درمان بیماری های تنفسی

سرماخوردگی و سرفه از مشکلات تنفسی طبیعی هستند که با مصرف فلفل سیاه قابل درمان هستند. فقط کافی است کمی فلفل سیاه به چای سبز اضافه و میل کنید.

در فصل زمستان، افزودن کمی فلفل سیاه به تمام غذاهایتان می‌تواند به شما کمک کند سالم بمانید و از ابتلا به بیماری‌های مختلف پیشگیری کنید.

همچنین ترکیب فلفل سیاه با مقداری عسل می‌تواند به جلوگیری از احتقان سینه کمک کند. افزودن فلفل سیاه به مقداری آب گرم به همراه مقداری روغن اکالیپتوس در آن و استنشاق بخار آن یک درمان ساده برای خلاص شدن از گرفتگی قفسه سینه است.

در این قسمت می‌توانید با خواص فلفل سفید و تفاوت آن با فلفل سیاه نیز آشنا شوید.

9. کاهش درد مفاصل

فلفل سیاه و کاهش درد مفاصل

اگر از آرتریت درد مفاصل رنج می‌برید، لازم نیست نگران باشید زیرا فلفل دارای خواصی است که می‌تواند به شما در حل این مشکل کمک کند. همچنین این ادویه شگفت انگیر به پیشگیری از نقرس کمک می‌کند.

اما قوی‌ترین تاثیر فلفل سیاه زمانی است که فرد مبتلا به سرماخوردگی و سرفه است و آن را مصرف کند.

10. سم زدایی بدن

این ادویه به تعریق و ادرار کمک می‌کند، پس با مصرف این ادویه تمام سموم را از بدن خود دفع می‌کنید.

عرق کردن و ادرار کردن مداوم نشانه خوبی از عملکرد خوب بدن است. همچنین، به جای مصرف فلفل سیاه، باید به این فکر کنید که چگونه باید از نظر فیزیکی چربی بسوزانید.

ممکن است در برخی از وبسایت ها بخوانید که فلفل سیاه معجزه ای برای لاغری، اما اگر به جای انجام تمرینات ورزشی هرچند ساده مانند پیاده روی و آهسته دویدن، فقط روی مصرف آن تمرکز کنید، ممکن است اشتباه کنید.

همیشه به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید وزن کم کنید یا تناسب اندام داشته باشید، باید از  یک رژیم غذایی سالم + ورزش درست پیروی کنید. در این صورت مصرف فلفل سیاه نیز می‌تواند به شما کمک کند.

11. خواص ضد التهابی

برای بسیاری از بیماری‌های مزمن یا طولانی‌مدت مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، دیابت، آسم و غیره، التهاب یک مسئله اساسی است. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب فعال پیپرین موجود در فلفل سیاه به طور موثری با التهاب مبارزه می‌کند.

12. بهبود عملکرد مغز

Piperine به بهبود سلامت مغز شما مانند افزایش قدرت حافظه کمک بسیار زیادی می‌کند.

محققان دریافتند که این ادویه‌ برای بهبود شرایطی مانند پارکینسون یا آلزایمر، پتانسیل بالایی دارد.

13. کمک به کاهش قند خون

افراد دیابتی بهتر است روی وعده های خود کمی فلفل سیاه بپاشند، با این کار به متابولیسم گلوکز خون کمک زیادی می‌کنند.

14. کمک به کاهش کلسترول

سطوح بالای کلسترول یک علامت هشدار برای حمله قلبی احتمالی است. مصرف منظم فلفل سیاه به دلیل وجود ترکیب پیپرین، نتایج موثری در کاهش سطح کلسترول نشان داده است.

علاوه بر این، پیپرین همچنین می‌تواند ظرفیت جذب مکمل های غذایی را افزایش دهد. به عنوان مثال، فلفل سیاه می تواند تا 2000 درصد جذب ترکیب کورکومین موجود در زردچوبه را افزایش دهد که دارای خواص سلامتی قوی مانند خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان است.

انواع فلفل سیاه و کاربرد آن‌ها

انواع فلفل سیاه

فلفل سیاه در اصل یک گیاه بومی هندی است که تقریبا در هر منطقه گرمسیری رشد می‌کند. فلفل سیاه تندی خود را از ماده‌ای به نام پیپرین می‌گیرد که در میوه و بذر گیاه فلفل یافت می‌شود.

اگر فلفل در معرض گرما و هوای آزاد به مدت طولانی قرار گیرد، پیپرین آن از بین می‌رود.

فلفل سیاه معمولا در دو نوع دانه‌ریز و دانه‌درشت وجود دارند که نوع دانه‌ریز آن کیفیت بهتری دارد.

فلفل‌های دانه‌ریز به علت داشتن مقدار بیشتری مواد آنتی‌اکسیدان و پیپرین، ارزش غذایی بالاتری دارد و طعم و بوی بهتری به غذا می‌دهد.

پودر فلفل سیاه بیشتر از فلفل‌های دانه‌ریز تهیه می‌شود تا مدت طولانی‌تری عطر اولیه خود را نگه دارد؛ زیرا فلفل پس از پودر شدن در صورتی که در معرض هوا باشد، سریع‌تر عطر خود را از دست می‌دهد.

البته دانه فلفل در سه نوع سیاه، سفید و سبز وجود دارند که استفاده‌های متفاوتی از آن‌ها می‌شود و در زمان‌های مختلفی برداشت می‌شوند.

  • فلفل سیاه دانه‌های فلفل است که تا حدی رسیده است و هنگام برداشت و خشک شدن به رنگ تیره و قهوه‌ای مایل به سیاه دیده می‌شود. این نوع فلفل هم در طبخ غذا و هم به صورت تازه سر سفره و در دسرها استفاده می‌شود.
  • فلفل سبز زمانی برداشت می‌شود که هنوز دانه‌های فلفل به اندازه کافی نرسیده است. فلفل سبز به عنوان ادویه افزودنی به غذا و مورد استفاده در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • فلفل سفید
    رسیده‌ترین دانه این گیاه است که آن را در آب قرار می‌دهند تا خیس بخورند و فقط مغز دانه‌ها می‌ماند که پس از خشک شدن به رنگ سفید درمی‌آید. فلفل سفید در طب سنتی برای دردهای رماتیسم و حتی داروهای پوست و مو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته از هر سه نوع فلفل در مصارف غذایی استفاده می‌شود؛ ولی بیشترین ادویه غذایی از نوع فلفل سیاه است.

فلفل سیاه در چه کشورهایی تولید می‌شود و کدام مرغوب‌تر است؟

اما کشورهای تولیدکننده این نوع فلفل کدام هستند؟ همان‌طور که گفته شد، فلفل سیاه ابتدا در هند پیدا شد.

البته این سال‌ها بیشترین و مرغوب‌ترین تولیدات این محصول در ویتنام است و فلفل سیاه برزیلی نیز در دنیا جایگاه خاصی دارد.

تقریبا حدود 35 درصد از کل مصرف دنیا از ویتنام صادر می‌شود. جالب است بین تنوع زیادی که ادویه‌ها دارند، 20 درصد از تجارت کل ادویه‌های جهان را این نوع فلفل تشکیل می‌دهد.

فلفل سیاه که دارای دانه‌های ریزتری است، کیفیت و عطر و طعم بهتری دارد. این ادویه در گذشته برای حفظ مومیایی‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

فلفل در سنت‌ها و فرهنگ ‌ها

رومیان و یونانیان باستان، عاشق فلفل بودند و در کتاب‌های باستانی به دست آمده از روم باستان، 80 درصد دستورالعمل تهیه غذاها، حاوی فلفل بودند. فلفل سیاه در هند بیشترین مصرف را دارد.

در گذشته وایکینگها از فلفل به علت ارزش بالایی که داشت به جای پول و طلا استفاده می‌کردند و تجارت خود را به کمک آن راه می‌انداختند. همچنین در برخی فرهنگ‌ها، آن را در جهیزیه دخترانشان می‌گنجاندند.

منبع:

https://www.healthline.com/nutrition/black-pepper-benefits

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها