خرید سنجد سفره هفت سین
سنجد در هفت سین نماد چیست؟ عکس سنجد سفره هفت سین
22 اسفند 1398
چوب دارچین
چوب دارچین | خواص چوب دارچین چیست؟
15 فروردین 1399

از کجا بفهمیم روغن کندش اصل است؟

گیاه کندش و خواص روغن کندش

آخرین بروز رسانی 19 فروردین 1403 توسط Fateme amooshahi

گیاه کندش که معمولا در آب و هوای گرم و خشک، مانند هندوستان و سوریه کشت می‌شود، دارای طبعی گرم و خشک است و دو نوع کندش هندی و کندش سوریه دارد.

محل رویش این گیاه باید مرطوب باشد به ‌همین دلیل این گیاه را بیشتر می‌توان در مرغزار‌های مرطوب و مناطق کم ارتفاع و در میانه کوه‌ها پیدا کرد. ساقه و ریشه این گیاه مصرف تجاری دارند.

از نظر ظاهری گیاه کندش گرد و با ساقه‌های کوتاه است. این گیاه در تیر ماه و مرداد ماه گل می‌کند که معمولا گل‌های زرد متمایل به سبز دارد. معمولا این گیاه در شهریور و مرداد پس از ‌میوه دادن برداشت می‌شود. ‌میوه گیاه کندش به شکل کپسول است.

اطلاعات زیادی درباره این گونه گیاهی وجود ندارد ولی محققان دریافته اند که ریشه این گیاه سمی و کشنده است. با وجود این که ریشه این گیاه سمی است اما مواد تشکیل دهنده ریشه کندش به راحتی توسط بدن جذب می‌شوند و می‌توانند از پوست بدون به جا گذاشتن هیچ آسیبی ، عبور کنند.

گیاه کندش

مواد تشکیل دهنده ریشه کندش نسبت به حرارت ناپایدار هستند و در اثر حرارت دیدن طولانی مدت خاصیت خود را از دست خواهند داد. به دلیل سمی بودن ریشه گیاه کندش توصیه می‌شود که به عنوان خوراکی استفاده نشود؛ زیرا با مصرف حدود یک یا دو گرم از آن فرد می‌میرد.

این گیاه بیشتر در خاک‌های قلیایی رشد می‌کند و خاک‌های اسیدی، محیط مناسبی برای رشد گیاه کندش نیست. تا کنون مصرف خوراکی برای این گونه گیاهی یافت نشده اما این گیاه دارای خواص دارویی زیادی است که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم داشت.

از کجا بفهمیم روغن کندش اصل است؟

اولین موردی که در خرید روغن کندش باید به آن رقت کنید رنگ و بوی روغن کندش است. روغن کندش اصل دارای رنگی زرد و بوی ملایم و گرمی است، اما نکته مهم در اینجا این است که این مورد به تنهایی نشان دهنده اصل بودن روغن نیست، زیرا به راحتی قابل دستکاری است.

تیره و روشن بودن گیاه کندش نیز به دلیل روغن پایه ای که حلال کندش بوده، است.

در کل شیوه تولید و میزان حرارتی که برای روغن گیری گیاه انجام می‌دهند تاثیر بسیار زیادی روی رنگ روغن دارد و نمی‌توانیم بگوییم روغن شفاف روغن اصل است و روغن تیره روغن، تقلبی یا برعکس!

درکل باید روغن کندش را از مراکز معتبر تهیه کنید.

محل رویش گیاه کندش در ایران کجاست؟

از آنجایی که کندش در آب وهوای گرم و خشک رشد می‌کند و در عین حال نیاز به رطوبت دارد، پس در ارتفاعات کم و دامنه کوه‌ها می‌توان این گیاه را پیدا کرد.

خواص دارویی گیاه کندش چیست؟

هر چند این گیاه به دلیل سمی بودن مصرف خوراکی ندارد؛ اما روغن گرفته شده از ریشه و ساقه این گیاه سرشار از مواد مغذی است که موارد مصرفی بسیاری دارد. باید توجه کرد که بهتر است قبل از مصرف و استعمال روغن یا پودر گیاه کندش با دکتر مشورت شود.

تقویت ریشه مو

بیشترین مورد استفاده از این گیاه برای تقویت ریشه مو و جلوگیری از ریزش مو است. ریزش مو از آن دسته مشکلاتی است که بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. ریزش مو می‌تواند دلایل مختلف و متعددی مانند کم خونی، تغذیه نادرست، استفاده از رنگ و … داشته باشد.
به این افراد توصیه می‌شود که در مرحله اول دلایل ریزش و سست بودن ریشه مو خود را پیدا کنند و سپس با کمک مکمل‌های غذایی و مواد دارویی به درمان این بیماری بپردازند.

روغن کندش اصل یکی از روش‌های طب سنتی است که اثرات فوق العاد‌های در درمان ریزش مو دارد. برای تسریع بخشیدن به فرآیند درمان توصیه می‌شود که روغن را قبل از استفاده گرم کنید و سپس ریشه مو را با روغن کندش ماساژ دهید. تداوم این عمل به مدت 2 ماه و روزی سه مرتبه به مدت بیست دقیقه در هر نوبت به رویش مو کمک شایانی می‌کند.

تقویت ابرو و مژه

از دیگر موارد مصرف روغن کندش تقویت مژه و ابرو خواهد بود. با کمک روغن کندش می‌توان ابرو و مژه‌هایی پر پشت و ضخیم داشت. باید توجه شود که در هنگام استفاده از روغن کندش چشم‌ها بسته باشد تا این روغن به چشم آسیب وارد نکند.

بر طرف کردن بیحسی دست و پا

روغن گیاه کندش به دلیل طبع گرم و خشکی که دارد، می‌تواند به عنوان درمانی جهت رفع بیحسی دست و پا مورد استفاده قرار بگیرد.
روغن کندش اصل

تسکین درد‌های مفصلی و عضلانی

روغن این گیاه جهت درمان در‌های مفصلی مانند پا درد و کمر درد و نیز بیماری‌هایی از قبیل روماتیسم، واریس و آرتروز اثرات مثبت قابل توجهی دارد.

درمان سینوزیت و سرما خوردگی

 پودر کندش خاصیت عطسه آوری بالایی دارد. به صورتی که استفاده از پودر این گیاه و نزدیک کردن آن به بینی موجب می‌شود، فرد مکررا عطسه کند. از طرفی این گیاه خاصیت ضد عفونی کننده بالایی دارد. به ‌همین دلیل از این گیاه، جهت درمان بیماری‌هایی که سینوس‌ها را درگیر می‌کنند، مانند سینوزیت و سرماخوردگی استفاده خواهد شد.

تسکین درد‌های ورم و شکستگی

ماساژ دادن استخوان‌های شکسته و نیز قسمت‌های ضربه دیده و ورم کرده بدن با روغن کندش باعث تسکین درد ناشی از این دست آسیب‌ها خواهد شد.

نکته مهم در استفاده از روغن کندش

همانطور که در بالا اشاره شد این گیاه سمی است و در صورت استفاده زیاد خطر آسیب رسانی به ریه افراد را تهدید خواهد کرد.
این گیاه باعث عطسه شدید می‌شود و هم‌چنین در صورتی که به چشم وارد شود برای بینایی مضر خواهد بود.
کندش طبعی بسیار گرم و خشک دارد. به ‌همین دلیل افرادی که مزاج گرم دارند در مصرف این گیاه باید احتیاط کنند تا دچار عوارضی از قبیل تشنگی مفرط، شکم درد و … نشوند.

اگر قصد خرید گیاه کندش را به صورت عمده دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در گیاهینه تماس بگیرید و این محصول را تهیه کنید.

منابع:

https://pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Gypsophila+struthium

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها