تخم-شربتی-ریز
قیمت جهانی تخم شربتی وتولید این محصول در کشور هند در سال ۲۰۲۰
27 دی 1399
سیاهدانه
قیمت سیاه دانه در سطح جهانی و میزان تولید در کشور هند و سوریه
3 بهمن 1399

معرفی کشورهای تولید کننده خردل زرد و میزان تولید و قیمت خردل زرد در کشور چین

آخرین بروز رسانی 11 تیر 1401 توسط تیم تحریریه گیاهینه

معرفی کشورهای تولید کننده خردل زرد و میزان تولید و قیمت خردل زرد در کشور چین

قیمت خردل زرد که یکی از دانه‌های روغنی بسیار باارزش است، به عوامل مختلفی بستگی دارد. ارزش کشت این محصول در کشورهایی مانند هند به صورتی است که کشت آن به صورت وسیع انجام می‌شود و در این کشور، خردل دومین دانه روغنی بااهمیت است که ۲۰ الی ۲۲ درصد از تولید کل دانه‌های روغنی را شامل می‌شود.

کاربرد خردل زرد و خواص سلامت آن

خردل زرد کاربرد زیادی دارد و در کشورهای اصلی تولید کننده، بیشتر به دلیل خواص روغنی و ارزش بالای روغن‌گیری کشت و تولید می‌شود. برای نمونه، بیشتر محصول تولید شده در کشورهای اروپایی به مصارف تولید روغن اختصاص پیدا می‌کند که ارزش قیمت خردل زرد را افزایش داده است.

این محصول گیاهی خواص و کاربردهای غذایی زیادی دارد و طعم و مزه بی‌نظیری به غذاها می‌دهد. از جمله کاربردهای سلامت این دانه روغنی می‌توان به تسکین دردهای بدن، درمان گرفتگی عضلات و خواص سلامت روی قلب اشاره کرد.

تولید کننده‌های اصلی و عوامل تاثیرگذار روی قیمت خردل زرد

هند یکی از کشورهای اصلی تولید کننده و تاثیرگذار روی قیمت خردل زرد است که در سطح جهانی، مقام چهارم کشت و تولید را برعهده دارد. کشاورزی به عنوان اساس صنعت این کشور شناخته می‌شود و در این صنعت باارزش، خردل زرد نقش مهمی در تجارت و کشاورزی این کشور دارد.

کشت محصول در کشورهای مختلف برای استفاده به عنوان دانه روغنی انجام می‌شود و همین مورد ارزش قیمت خردل زرد را دوچندان کرده است.

در این بین، کشورهای مهمی اقدام به تولید این دانه روغنی می‌کنند که در آمار جهانی هند، اتحادیه اروپا، کانادا و چین در رتبه‌های اول تولید خردل قرار دارند.

تقاضای بالا در مورد خردل زرد

افزایش تولید در کشورهایی مانند اتحادیه اروپا و کانادا به دلیل افزایش تقاضا در مورد روغن‌های طبیعی است و افزایش بسیار بالای تقاضای مردم، منجر به تلاش کشاورزان برای تولید محصول شده است که ارزش تجارت و قیمت خردل زرد را افزایش داده است.

هند در سال‌های پس از ۲۰۰۵ روند رو به رشدی را در مورد تولید خردل زرد به خود دیده است و استان راجستان، براتپور و هاریانا نقش اساسی را در تولید محصول در هند برعهده دارد.

با آمار سال ۲۰۲۰، هند میزان ۸.۷ میلیون تن خردل و دانه کلزا تولید کرده است که سهم راجستان هند و هاریانا بیشتر از دیگر استان‌ها بوده است.

باید گفت، براساس آمار FAO تولید بعضی از کشورهای قابل توجه است که برای نمونه می‌توان نپال با تولید ۲۰۹ هزار تنی در سال ۲۰۱۹ را بیان کرد.

علاوه بر این، می‌توان روسیه، کانادا، میانمار، اکراین، آمریکا و چین را نیز جزو کشورهای مهم تولید کننده و تعیین کننده روی قیمت خردل زرد به حساب آورد که در سال ۲۰۱۹ به ترتیب میزان ۱۶۵ هزار تن، ۱۳۴ هزار تن، ۳۹ هزار تن، ۳۹ هزار تن، ۲۹ هزار تن و ۱۸ هزار تن دانه خردل تولید کرده‌اند.

در کشورهای مختلف، در سال ۲۰۱۹ سهم تولید حداکثری در دست کشورهای آسیایی قرار داشته است که این کشورها با ۴۳ درصد از تولید کل جهانی دانه خردل، در رتبه نخست قرار داشتند و نقش مهمی روی تعیین قیمت خردل زرد داشته‌اند.

پس از کشورهای آسیایی، کشورهای اروپایی با سهم ۳۱.۶ درصد، منطقه آمریکا با سهم ۲۵ درصد و آفریقا با ۰.۴ درصد در رتبه‌های بعدی تولید خردل قرار دارند.

صادر کننده‌ها و وارد کننده‌های اصلی خردل زرد

صادر کنندگان اصلی محصول هند، اتیوپی، چین، سودان و آمریکا هستند و وارد کننده‌های اصلی، کشورهای آمریکا، آلمان و فرانسه هستند. باید گفت، نقش اساسی کشورهای توسعه یافته و پیشرفته در واردات و تجارت خردل زرد مشهود است.

براساس آمار ITC در مورد تجارت و قیمت خردل زرد، میزان واردات از سال ۲۰۱۶ به بعد به میزان قابل توجهی در حال افزایش است و در این بین، کشورهای مهمی مانند آلمان، فرانسه، بلژیک، لهستان، سوئیس و برزیل نقش مهمی در آمار جهانی واردات خردل زرد دارند.

براساس آمار ITC در مورد سال ۲۰۱۸، کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه و بلژیک به تنهایی در حدود ۵۰ درصد از واردات کل جهانی محصول را برعهده داشته‌اند.

در این شرایط، سودان با ‌ارزش صادرات ۶۹۳ میلیون دلار و هند با ‌ارزش صادرات ۵۹۶ میلیون دلاری رتبه اول و دوم صادرات را در سال ۲۰۱۸ برعهده داشتند.

قیمت خردل زرد در کشورهای تولید کننده و شرایط  تجارت این محصول

حداقل قیمت خردل زرد در کشور هند ۶۰ دلار به ازای هر ۱۰۰ کیلوگرم است و این قیمتی است که وزارت کشاورزی هند تعیین کرده است.

این در حالی است که قیمت محصول در کشور چین و بسته به کیفیت آن بین ۴ الی ۸ دلار است و خردل زرد در میانمار با قیمت حدودی ۴ دلار به فروش می‌رسد.

رشد تجارت خردل زرد در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۵ نیز به صورت ترکیبی ۵.۷ درصدی پیش‌بینی شده است که بزرگترین بازار هدف کشورهای آفریقایی هستند.

در این بین، بیشترین رشد مربوط به بازارهای آسیا و اقیانوسیه است که در این شرایط، کاربردهای وسیع روغن خردل زرد و خود دانه خردل به رشد این بازار کمک زیادی کرده است.

خرید خردل زرد از فروشگاه تخصصی گیاهینه

خردل زرد یکی از محصولات مهم در دسته دانه‌های روغنی است که در کشورهای زیادی تولید می‌شود. قیمت خردل زرد در شرایط مختلف و کشورهای تولید کننده با توجه به میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و ممدر یک کشور به دلیل تولید بیشتر، قیمت محصول پایین‌تر باشد. شما می‌توانید بهترین قیمت محصول عمده را از فروشگاه تخصصی گیاهینه دریافت کنید و برای این کار، فهرست قیمتی در وب‌سایت قرار داده شده است.

تیم تحریریه گیاهینه
تیم تحریریه گیاهینه
بازرگانی زرین گیاهینه یکی از پیشگامان عرضه ی کاربردی گیاهان بوده و گیاهان متنوع را با فرآوری های مختلف (ادویه، بذر، روغن و...) در دسترس عموم قرار داده است و حال با راه اندازی فروشگاه اینترنتی در تلاش است که بیشتر از قبل مخاطبان خود را راضی نگه داشته و راحتی را برای آنها به ارمغان آورد.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها